کروپ یا خروسک در کودکان/8 درمان خانگی برای کروپ در کودکان

سه‌شنبه 26 مهر 1401 سلامت
کروپ یا خروسک در کودکان

درمان خانگی کروپ در کودکان

کروپ یا خروسک در کودکان: کروپ یک مشکل تنفسی شایع است که اغلب در کودکان مشاهده می شود. اگرچه کروپ معمولاً در کودکان کوچک‌تر رخ می‌دهد، اما معمولاً یک مشکل جدی نیست.

کروپ ویروسی کودکان شش ماهه تا 12 ساله را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بیشترین میزان بروز آن در دو سالگی است. همچنین پسران نسبت به دختران بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

کروپ ممکن است در طول سال رخ دهد، اما بیشتر در ماه های پاییز و زمستان غالب می شود.

کروپ مسری است زیرا توسط ویروس هایی مانند سرماخوردگی ایجاد می شود. کروپ بیشتر کودکان زیر 6 سال را مبتلا می کند.

علل کروپ در کودکان

کروپ معمولاً توسط یک عفونت ویروسی ایجاد می شود که اغلب یک ویروس پارا آنفلوآنزا است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن پزشکی کانادا گزارش می دهد که در حالی که ویروس پاراآنفلوانزای انسانی (نوع 1 و 3) شایع ترین پاتوژن است

برخی از ویروس های عامل دیگر شامل ویروس های آنفلوانزای A و B، ویروس سنسیشیال تنفسی، راینوویروس، کروناویروس، متاپنوموویروس انسانی، و آدنوویروس

این بیماری به شدت مسری است. کودک ممکن است با تنفس قطرات تنفسی عفونی که توسط فردی مبتلا به این بیماری در هوا سرفه یا عطسه می شود، به کروپ مبتلا شود.

 

درمان خانگی کروپ در کودکان

درمان خانگی کروپ در کودکان

علائم و نشانه های کروپ در کودکان

عفونت راه هوایی فوقانی منجر به تورم در اطراف تارهای صوتی (حنجره)، نای (نای) و لوله های برونش (نایژه ها) می شود. این تورم باعث سرفه‌های کم‌صدا می‌شود که شبیه پوست یک فوک است.

سرفه اغلب در شب بدتر می شود و با گریه و همچنین اضطراب و بی قراری تشدید می شود. این تورم همچنین باعث مشکل در تنفس می شود که ممکن است صدای سوت با صدای بلند ایجاد کند.

جدای از سرفه و تنفس سخت، تب و صدای خشن نیز شایع است. اگرچه علائم معمولاً در عرض 48 ساعت برطرف می شوند، انسداد شدید راه هوایی فوقانی به ندرت می تواند منجر به نارسایی تنفسی و توقف شود.

 

درمان کروپ در کودکان در خانه

خروسک و آسم از بیماری های التهابی مجاری هوایی شایع برونش در کودکان هستند. بنابراین، هنگامی که یک کودک مبتلا به کروپ تشخیص داده می شود، برای پزشکان و والدین مهم است که کودک را از نظر رشد آسم از نزدیک تحت نظر داشته باشند.

یک مطالعه در سال 2017 که در ژورنال Medicine منتشر شد، گزارش می دهد که کودکان کوچکتر مبتلا به کروپ باید حداقل به مدت 3 سال از نظر رشد آسم به دقت تحت نظر باشند.

در اینجا چند درمان خانگی برای کروپ در کودکان آورده شده است.

1. استنشاق بخار

یکی از بهترین درمان های خانگی برای تسکین علائم و خلاص شدن از شر کروپ بخار است.

بخار گرم ایجاد شده از دوش آب گرم به کاهش احتقان کمک می کند و تنفس را کمی آسان می کند. گرمای رطوبت نیز باعث رقیق شدن مخاط می شود و دفع آن را آسان تر می کند.  اگرچه استنشاق بخار مفید است، اما باید با نظارت بزرگسالان به دقت انجام شود.

پس بهتر است از روش سنتی استنشاق بخار که در جلو قابلمه آب گرم قرار می گیرد خودداری کنید و باید با پوشاندن صورت خود با حوله بخار را استنشاق کنید. در عوض، می توانید دوش بخار را انتخاب کنید.

نحوه استفاده:

برای جلوگیری از خروج بخار، دوش آب گرم بگیرید و در را بسته نگه دارید.
با کودک خود در حمام پر از بخار بنشینید. (کودک خود را در حمام تنها نگذارید.)
اجازه دهید کودک حداقل 30 دقیقه بخار را استنشاق کند.
در صورت نیاز تکرار کنید.

 

2. هوا را مرطوب کنید

سعی کنید رطوبت را به محیط اطراف خود وارد کنید تا به راحتی تنفس کمک کنید

هوای مرطوب به راحتی تنفس کمک می کند. از این رو، شما باید سطح رطوبت را در خانه خود و به ویژه جایی که فرزندتان می خوابد، افزایش دهید. هوای مرطوب همچنین می تواند به احتقان کمک کند و شدت حملات سرفه را کاهش دهد.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2009 در Respiratory Medicine منتشر شد، دمای سرد و رطوبت کم اغلب با احتمال بیشتر عفونت‌های دستگاه تنفسی مرتبط هستند و از این رو، کاهش دما و رطوبت قبل از ابتلا به عفونت انجام می‌شود.

نحوه استفاده:

تا جایی که امکان دارد در خانه و به خصوص در اتاقی که کودک شما در آن می خوابد، از یک مرطوب کننده استفاده کنید.
گزینه دیگر قرار دادن یک کاسه آب گرم در اتاق است تا رطوبت هوا را افزایش دهد. همچنین می توانید یک گلدان آب روی رادیاتور اتاق کودک خود قرار دهید.

چه از یک مرطوب کننده یا یک کاسه آب گرم استفاده می کنید، حتما آن را در مکانی امن قرار دهید تا از بروز حوادث جلوگیری شود.

توجه: رطوبت ساز خود را به طور مرتب تمیز کنید تا از ایجاد کپک جلوگیری شود.

3. جلوگیری از کم آبی بدن

هنگامی که کودک شما از کروپ رنج می برد، باید تمام تلاش خود را بکنید تا از کم آبی و کاهش مشکلات تنفسی در کودکتان جلوگیری کنید.

هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مهم است، زیرا مایعات می توانند به رقیق شدن مخاط اضافی که با کروپ یا سایر ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا ایجاد می شود، کمک کنند.

کارشناسان همچنین معتقدند که کروپ را می توان با تشویق به مصرف خوب مایعات خوراکی به صورت علامتی کنترل کرد.

اگر کودک شما مقدار زیادی مایعات را در یک نوبت امتناع کرد، مقادیر کمتری را بیشتر به او بدهید.

برای نوزادان کوچک، شیر مادر یا شیر خشک مناسب است. در صورت توصیه پزشک می توان جایگزین های الکترولیت را انجام داد.
برای کودکان بزرگتر، همراه با آب، سوپ یا میوه های یخ زده کمک زیادی می کند.
آب استخوان خانگی یا سوپ های سبک که با آب استخوان درست می شوند نیز خوب هستند.
آب سیب، آب لیمو یا دمنوش‌های گیاهی نیز هیدراته‌سازی می‌کنند و از مزایای آن برای مبارزه با عفونت نیز استفاده می‌کنند.

کروپ یا خروسک در کودکان

کروپ یا خروسک در کودکان

4. ماساژ اسانس

برای از بین بردن کروپ، به کودک خود یک روغن ضروری ماساژ دهید

یک ماساژ ملایم قفسه سینه با ترکیب اسانس می تواند به کاهش عضلات سفت و افزایش آرامش کمک کند. همچنین تنفس کودک شما را راحت تر می کند.

نحوه استفاده:

10 قطره اسانس اکالیپتوس را در ½ فنجان روغن زیتون گرم و فوق بکر مخلوط کنید. با این روغن معطر سینه‌تان را به‌ویژه قبل از خواب ماساژ دهید تا به خواب بهتر او کمک کند.
گزینه دیگر مخلوط کردن 10 تا 15 قطره روغن پونه کوهی در 2 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا است. از این مخلوط به عنوان مالش روی سینه قبل از خواب برای کاهش سرفه هنگام خواب استفاده کنید.

از طرف دیگر، اگر اسانس ندارید، می توانید از Vicks نیز به جای آن استفاده کنید. اما اگر کودک شما 2 سال یا کمتر است، توصیه می شود قبل از استفاده از Vicks برای کودک با پزشک مشورت کنید.

Pediatrics مطالعه‌ای را در سال 2010 منتشر کرد که در آن والدین استفاده از Vicks VapoRub، وازلین و عدم درمان را برای تسکین علامتی سرفه‌های شبانه فرزندشان مقایسه کردند و دریافتند که Vicks VapoRub برای کاهش علائم عفونت‌های تنفسی فوقانی بسیار مفید است. (

هر از گاهی با مقداری Vicks VapoRub قفسه سینه کودک خود را ماساژ دهید.

5. کودک خود را در وضعیت عمودی نگه دارید

نگه داشتن کودک در وضعیت عمودی می تواند به راحت تر شدن تنفس و رفع احتقان تا حد زیادی کمک کند. از سوی دیگر، صاف دراز کشیدن می تواند منجر به حملات سرفه شود که فقط وضعیت را تشدید می کند.

مطالعه‌ای در سال 2002 که در مجله فیزیوتراپی استرالیا منتشر شد، گزارش می‌دهد که برای به حداکثر رساندن قدرت مانورهای بازدمی، بیماران باید تشویق شوند تا هنگام سرفه یا خفه کردن، وضعیت عمودی‌تری اتخاذ کنند. (9)

کودک خود را روی پاهای خود نگه دارید یا او را روی صندلی مورد علاقه یا صندلی نوزاد قرار دهید تا به کاهش مشکلات تنفسی و سرفه کمک کند.

6. حمام اسفنجی بدهید

حمام اسفنجی با آب خنک می تواند به تسکین کروپ در کودکان کمک کند

اگر کودک شما تب دارد، حمام اسفنجی می تواند به کاهش تب کمک کند.

یک حمام اسفنجی با آب خنک به تنظیم دمای بدن کودک شما کمک می کند و با کاهش دما برای کوتاه مدت، سریعاً تب را تسکین می دهد. به علاوه، به کودک شما آرامش می دهد و به خواب بهتر او کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2013 منتشر شده در مجله پزشکی خانواده و مراقبت های اولیه گزارش می دهد که اسفنج با آب سرد بی خطر است و باید برای کاهش تب در کودکان تشویق شود.

نحوه استفاده:

یک پارچه شستشو را در شیر یا آب خنک با دمای اتاق خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و سپس زیر بغل، پاها، دست ها و کشاله ران کودک خود را اسفنج کنید. می توانید 2 یا 3 بار در روز حمام اسفنجی بدهید.
همچنین، یک دستمال سرد و مرطوب روی پیشانی کودک خود قرار دهید و هر چند دقیقه یک بار آن را تعویض کنید تا تب کاهش یابد.
کودکان بزرگتر می توانند حمام یا دوش آب خنک بگیرند.

کروپ یا خروسک در کودکان

کروپ یا خروسک در کودکان

7. از عسل استفاده کنید

اگر کودک شما بالای یک سال سن دارد، عسل درمان خوبی برای کروپ است.

عسل با خواص آنتی بیوتیکی، آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی خود به مبارزه با عفونت های باکتریایی و ویروسی کمک می کند و می تواند به تسکین علائم کروپ کمک کند.

در یک مطالعه در سال 2012 که در مجله Pediatrics منتشر شد، والدین محصولات عسل را بالاتر از عصاره خرمای سیلان برای تسکین علائم سرفه شبانه و مشکل خواب فرزندانشان به دلیل URI ارزیابی کردند.

نحوه استفاده:

1 قاشق چایخوری عسل خام را به یک فنجان آب گرم یا شیر اضافه کنید. 2 یا 3 بار در روز آن را به کودک خود بدهید.
گزینه دیگر این است که 2 قاشق چایخوری عسل خام را با 1 قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط کنید. 2 یا 3 بار در روز آن را به کودک خود بدهید.

8. استراحت کافی برای بهبودی مهم است

استراحت کافی برای بهبودی از کروپ در کودکان ضروری است

بدن در هنگام خواب خود را بهبود می بخشد و ترمیم می کند، بنابراین از کودک خود در هنگام ابتلا به کروپ تا حد امکان استراحت کرده و بخوابید.

یک مطالعه در سال 2015 از این ایده حمایت می کند که خواب پس از عفونت به بهبود بقا کمک می کند.  با این حال، اجازه ندهید کودکتان در حالت صاف بخوابد. قرار گرفتن در وضعیت بالا به راحت‌تر شدن تنفس و کاهش احتمال سرفه کمک می‌کند.

همچنین اجازه ندهید کودکتان بیرون بازی کند یا در خانه بدود، زیرا باعث تشدید سرفه می شود. در عین حال، یک فضای آرام ایجاد کنید، زیرا هر نوع استرس تنها مشکلات تنفسی را تشدید می کند.

می توانید با کتاب ها و بازی های سرگرم کننده به کودک خود کمک کنید تا احساس آرامش و حواس پرتی کند. این همچنین باعث بهبود سریعتر می شود.

 

کروپ یا خروسک در کودکان

کروپ یا خروسک در کودکان

نکات اضافی برای مدیریت کروپ

از دادن داروهای سرماخوردگی بدون نسخه به کودکان کمتر از 2 سال بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

کودک خود را تشویق کنید تا در آرنج خود سرفه یا عطسه کند تا از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری شود.

شستن مکرر دست ها و سایر اقدامات بهداشتی توسط کودک بیمار و سایر اعضای خانواده مهم است.

فرزندتان را در مجاورت کسی که بیمار است نگذارید.

نور خورشید به بدن کمک می کند ویتامین D تولید کند و ایمنی کودک شما را تقویت می کند، بنابراین روزانه 20 دقیقه دست و صورت کودک را در معرض نور خورشید قرار دهید. نور خورشید در اوایل صبح ترجیح داده می شود. تابش شدید آفتاب در ساعات اوج مصرف می تواند به پوست آسیب برساند.

هنگام ابتلا به کروپ، مهم است که کودک خود را از دود سیگار دور نگه دارید، که باعث تحریک بیشتر در سیستم تنفسی می شود.

پروبیوتیک ها و غذاهای غنی از ویتامین C را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید تا عملکرد ایمنی را بهبود بخشد.

تنفس هوای سرد بیرون برای چند دقیقه هر از گاهی می تواند به کاهش حملات سرفه کمک کند.

به کودک خود آرامش دهید و او را آرام نگه دارید، زیرا گریه و بی قراری می تواند انسداد راه هوایی را بدتر کند.

اگر علائم کودک شما بیش از سه تا پنج روز ادامه یافت یا بدتر شد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر کودک شما علائمی مانند مشکل تنفسی شدید، مشکل در بلع، تنفس سریع، صدای تند در هنگام دم یا بازدم (استریدور)، یا وجود پوست تیره و آبی در نزدیکی بینی، دهان یا وجود داشت، باید به پزشک مراجعه کنید. ناخن های دست

 

کروپ یا خروسک در کودکان

کروپ یا خروسک در کودکان

بهترین راه حل برای تسکین سرفه ناشی از کروپ چیست؟

بهترین راه حل این است که کودک خود را در وضعیت عمودی نگه دارید تا راه هوایی باز بماند. قرار گرفتن در وضعیت عمودی کودک شما را نیز آرام می کند زیرا اگر او آشفته یا ناراحت باشد، وضعیت را بدتر می کند و باعث ناراحتی تنفسی بیشتری می شود.

استفاده از بخار، که هنوز هم بسیار رایج است، واقعاً چندان مؤثر نیست، اگرچه همچنان توصیه می شود. مطمئناً ضرری نخواهد داشت و فقط نشستن در حمام بخار گرفته با فرزندتان ممکن است به حفظ آرامش او تا زمانی که مسابقه سپری شود کمک کند.

اگرچه سرفه پوستی به خودی خود خطرناک نیست، اما اگر تنفس یا علائم بدتر شد، توصیه می شود به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. همچنین وقتی کودک شما بیمار است، مایعات مفید هستند.

 

چند نکته برای کمک به کودکان مبتلا به کروپ

 

1. مهمترین چیز به عنوان والدین، حفظ آرامش است، زیرا فرزندتان به اضطراب یا استرس شما واکنش نشان می دهد.
2. آرام نگه داشتن کودک تا حد امکان، نشستن در وضعیت عمودی
3. با آنها آرام صحبت کنید، با موسیقی، تلویزیون و غیره حواسشان را پرت کنید.
4. بخار یا مه را امتحان کنید
5. کاهش دهنده تب در صورت نیاز
6. با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید اگر:
• کودک شما تنفس بسیار سریع یا سختی دارد
• برای صحبت کردن یا راه رفتن بیش از حد نفس تنگ است
• دارای انقباض، کشیدن عضلات گردن و قفسه سینه هنگام تنفس
• دارای استریدور (صدای بلند هنگام تنفس) است که بدتر می شود
• اطراف دهان رنگ پریده یا مایل به آبی است
• آب دهان می‌ریزد یا در بلع مشکل دارد
• کم آب است

 

تشعشعات تلفن همراه

چگونه از خود در برابر تشعشعات تلفن همراه محافظت کنیم؟

خاصیت دارویی عناب

میوه عناب/ 23مزایا فوق العاده میوه عناب

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا