کرم خوراکی تارتار و کاربرد آن در شیرینی پزی و مزایای مصرف آن

یکشنبه 2 شهریور 1399 آشپزی
کرم خوراکی تارتار و کاربرد آن در شیرینی پزی
کرم تارتار یا همان پتاسیم تارتارات: پودر تارتار دارای قدمت هفت هزار ساله می باشد که کرم تارتار از آن گرفته می شود.در حالت اولیه، یک پودر کریستالی سفید رنگ، لطیف و بی بو است. در علم شیمی، تارتارات پتاسیم هیدوژن به عنوان کرم تارتار شناخته شده است. از این کرم در قدیم به منظور تمیز کردن رسوبات ته نشین شده در بشکه های شراب و یا در رنگرزی های سنتی به کار گرفته می شد.کرم تارتار در واقع یک اسید می‌باشد که نام علمی آن پتاسیم هیدروژن تارتاریک  و جز اسیدهای خوراکی به حساب می آید.و بیشتر مصارف آن در شیرینی پزی ها می باشد .

کرم تارتار یا همان پتاسیم تارتارات در حالت اولیه، یک پودر کریستالی سفید رنگ، لطیف و بی بو است. که در شیرینی پزی بسیار مورد نیاز می باشد و کمتر کسی با آن آشنایی دارد.

کرم تارتار چیست ؟

کاربردهای کرم تارتار :

مهمترین استفاده کرم تارتار در شیرینی پزی مقاوم کردن سفیده تخم مرغ در مقابل حرارت است. در دستورهایی مانند مرنگ و کیک های اسفنجی که ساختار اصلی شیرینی، بر پایه سفیده تخم مرغ فرم گرفته ایجاد می شود، این پودر برای اطمینان از مقاوم تر شدن سفیده به کار می رود. و استفاده از کرم تارتار در این شیرینی ها سبب می شود شکل آن در برابر گرمای فر تغییر نکند.

پودر تارتار زمان فرم گرفتن سفیده را طولانی تر می کند که در نتیجه آن هرچه سفیده بیشتر زده شود هوای بیشتری وارد سفیده شده و در نتیجه سفیده مستحکم تر می شود. همچنین به براق شدن و حفظ سفیدی سفیده تخم مرغ نیز کمک می کند.

کرم تارتار در تهیه شربت ها کار جوهر لیمو را انجام می دهد و اضافه کردن کرم تارتار به عنوان عامل اسیدی، از به هم پیوستن مولکول های شکر جلوگیری می کند و باعث شکرک نزدن شربت می شود. در ضمن کرم تار تار شیرینی را خوشمزه تر می کند.

مواد جایگزین کرم تارتار :

جایگزین کرم تارتار سرکه یا آبلیمو می باشد. به این صورت که به همان اندازه که کرم تار تار گفته شده است دقیقا به همان اندازه از آبلیمو استفاده کنید. مثلا اگر در دستور گفته شده است که از 1 قاشق کرم تارتار استفاده کنید از 1 قاشق آبلیمو یا سرکه استفاده کنید.

از موارد مصرف کرم تارتار

موارد مصرف پودر تارتار بسیار زیاد است اما همگی را می توان در استفاده از پودر تارتار در شیرینی پزی خلاصه کرد. کرم تارتار شیرینی آن را خوشمزه تر می کند و پودر تارتار در کیک سبب انسجام بافت و پف کردن کیک می شود. کاربرد کرم تارتار در شیرینی پزی کمک به پایدار کردن سفیده تخم مرغ است. در بسیاری از شیرینی ها که پایه اصلی آن ها سفیده تخم مرغ فرم گرفته است، مانند مرنگ و کیک های اسفنجی، از پودر تارتار برای مقاوم تر شدن سفیده تخم مرغ استفاده می شود. لذا شیرینی با پودر تارتار بیشتر پف می کند. برای جذب رطوبت سفیده و ایجاد فرم پایدار ، هنگام زدن سفیده تخم مرغ مقداری شکر به آن اضافه می کنند. کرم تارتار در شربت کار جوهرلیمو را می کند و اضافه کردن کرم تارتار به عنوان عامل اسیدی ، مانع به هم پیوستن مولکول های شکر شده و از شکرک زدن شکر جلوگیری می کند. کاربرد پودر تارتار علاوه بر شیرینی پزی در بسیاری موارد دیگر نیز هست.

از فواید کرم تار تار

استفاده از کرم تارتار مزیت بسیاری دارد که از دیگر فواید پودر تارتار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پودر تارتار مفید برای ترک سیگار :

کرم تارتار به عنوان محصولی فرعی از مشروبات ، سبب دفع نیکوتین می شود. اگر به دنبال راه حل ارزان و آسان برای ترک سیگار هستید پودر تارتار برای ترک سیگار بهترین گزینه است. علاوه بر تاثیر پودر تارتار برای ترک سیگار ، پودر کرم تارتار به کوتاه شدن زمان ترک سیگار نیز کمک می کند. ترکیب آب پرتقال و کرم تارتار برای ترک سیگار این روند را تسریع می کند. زیرا پرتقال حاوی ویتامین c است و به دفع نیکوتین کمک می کند. برای ترکیب آب پرتقال و کرم تارتار برای ترک سیگار کافی است یک لیوان آب پرتقال را با نصف قاشق چایخوری کرم تارتار مخلوط کنید و هر شب به مدت یک ماه میل کنید.

پودر تارتار  مفید برای کاهش فشار خون :

کاهش پتاسیم در بدن سبب بالا رفتن فشار خون می شود. هر 100 گرم پودر کرم تارتار مانند 16.500 میلی گرم پتاسیم عمل می کند. لذا یک قاشق چای خوری پودر کرم تارتار در یک لیوان آب سبب کاهش فشار خون می شود. اگر به دنبال کاهش فشار خون هستید، کافی است قبل از خواب آن را بنوشید. پودر تارتار برای کاهش فشار خون بهترین گزینه است.

پودر تارتار مفید برای درمان عفونت ادرار :

پودر کرم تارتار ph ادرار را تغییر می دهد و باکتری ها را از بین می برد. لذا پودر تارتار برای درمان عفونت ادرار مناسب است. یک فنجان آب گرم را 5/1 قاشق چایخوری پودر کرم تارتار مخلوط کنید، مقداری لیمو به آن اضافه کنید و روزانه از آن استفاده کنید.

پودر تارتار مفید  برای درد مفاصل :

پودر تارتار با داشتن منیزیم برای درمان درد مفاصل بسیار مفید است. 2  قاشق سوپ خوری پودر کرم تار تار و 3 قاشق سوپ خوری نمک را داخل وان بریزید و مدت 30 تا 40 دقیقه در آن بنشینید. این کار یک یا دو بار در روز انجام دهید.

پودر تارتار مفید برای جوش :

خاصیت اسیدی کرم تارتار باعث تمیزی صورت می شود. اگرچه نباید این کرم را مستقیم روی صورت ماسک کرد، اما یک قاشق چای خوری کرم تارتار را با آب یا آب پرتقال ترکیب کنید و روزانه مصرف کنید. این ماسک باعث از بین رفتن باکتری هایی که باعث جوش شده می شود و مسمومیت های سیستم بدن را رفع می کند.

پودر تارتار مفید برای آرتروز :

یکی از عوامل دردهای استخوانی یا به عبارت دیگر التهابات مفاصل (آرتروز) کمبود منیزیم است. در هر ۱۰۰ گرم کرم تارتار ۲ میلی گرم منیزیم وجود دارد. به این ترتیب کرم تارتار به درمان آرتروز کمک می کند. توصیه می شود مقدار ۲ قاشق غذاخوری کرم تارتار را با ۳ قاشق غذاخوری نمک سولفات منیزیم مخلوط کرده و در وان حمام خود بریزید. روزانه ۳۰ الی ۴۰ دقیقه در این ترکیب معجزه آسا استراحت کنید و اثر کرم تارتار بر دردهای مفاصل را احساس کنید.

پودر تارتار مفید  برای لاغری :

برخی به خواص پودر تارتار برای لاغری معتقد بوده و از پودر تارتار برای لاغری استفاده می کنند. بدین صورت که با مصرف پودر تارتار در رژیم کتوژنیک به کاهش وزن کمک کنید. دستور های غذایی زیادی برای استفاده از پودر تارتار برای لاغری وجود دارد. در این قسمت طرز تهیه کوکی با پودر تارتار برای لاغری را به شما آموزش می دهیم. این دسر با پودر تارتار در رژیم کتوژنیک مناسب است.

خمیر مارزیپان (خمیر بادام )چیست ؟ چه کاربردی دارد

طرز تهیه املت اسپانیایی ،یک شام خوشمزه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا