کتاب دنیای سوفی اثر یوستین گردر

چهارشنبه 19 بهمن 1401 کتاب

مشخصات کتاب دنیای سوفی

نام کتاب : کتاب دنیای سوفی

نویسنده : یوستین گردر

مترجم : مهدی سمسار

ناشر چاپی : انتشارات جامی

سال انتشار :۱۳۹۳

تعداد صفحات : ۵۹۲

معرفی کتاب دنیای سوفی

دنیای سوفی (Sophie’s world) گزیده‌ای از سخنان با ارزش فیلسوفان بزرگ دنیا در 3 هزار سال گذشته و داستانی پیرامون تاریخ فلسفه‌ی کل جهان است. یوستین گردر (Jostein Gaarder) نویسنده‌ی نروژی این اثر معروف در واقع معلمی پر مشغله بود که بیشتر سال‌های عمرش را به تدریس درس فلسفه و تاریخ عقاید گذراند و به دنبال راهی برای انتقال آسان‌تر مفاهیم فلسفی به جوانان می‌گشت

دنیای سوفی

دنیای سوفی

معرفی نویسنده کتاب دنیای سوفی

یوستین گردر استاد فلسفه و تاریخ عقاید در دانشگاه‌هاى نروژ، امروز نامى آشنا و مشهور در دنیاى ادبیات و فلسفه‌ى غرب به شمار می‌رود. با آن که او پیش از این، آثار مهمى از قبیل «راز بردبارى (1990)» را منتشر کرده که موجب شهرت او در وطنش نروژ شده، اما عمده‌ى نام‌آورى خود را در جهان مدیون دنیاى سوفى است که اثرى ابتکارى و بى‌سابقه در ساده کردن و به صورت رمان درآوردن حکمت اروپا از آغاز پیدایش آن در دنیاى یونانى تا آخرین سال‌هاى قرن بیستم است.

یوستین گردر

یوستین گردر

خلاصه کتاب دنیای سوفی

ماجرای این کتاب درباره دختر به نام سوفی است که در آستانه ۱۵ سالگی قرار دارد و خانه‌ آن‌ها بیرون از شهر است. از همان خط اول مشخص است که سوفی ذهن خلاقی دارد و با دوستانش درباره موضوعات مهم بحث و گفت‌وگو می‌کند. یک روز وقتی سوفی از مدرسه به خانه برمی‌گردد، مثل همیشه صندوق پستی را چک می‌کند. اما این بار با نامه‌ای که برای خود او آمده است غافلگیر می‌شود:

امروز فقط یک نامه در صندوق بود – و آنهم به‌نام سوفی. روی پاکتِ سفید نوشته شده بود: «سوفی آموندسن، شماره ۳ کوچه کلوور». و دیگر هیچ. نمی‌گفت از کیست. تمبر هم نداشت. در را که بست پاکت را باز کرد. تکه کاغذی به‌اندازه خود پاکت درون آن بود. روی آن نوشته شده بود: تو کیستی؟

همین و بس، فقط دو کلمه، دستنوشته، و علامت سوال بزرگی به‌دنبالش. (کتاب دنیای سوفی – صفحه ۱۲) این سوال به اندازه کافی ذهن سوفی را درگیر کرد اما این پایان ماجرا نبود. سوال‌ عجیب دیگری هم برای این دختر نوجوان از طریق نامه فرستاده شد که او را دعوت به تفکر می‌کند. سوال بعدی باعث شد به طور کلی ذهن سوفی درگیر آن‌ شود:

جهان چگونه به وجود آمد؟

برخی از سرفصل‌های این کتاب

  • سقراط – هرکس که بداند که نداند از همه داناتر است
  • افلاطون – آرزوی بازگشت به قلمرو روح
  • ارسطو – سازمان‌دهنده‌ای موشکاف که می‌خواست مفاهیم ما را روشن کند
  • قرون وسطا – فرق است میان راه را تا نیمه رفتن با راه را خطا رفتن
  • اسپینوزا – خدا خیمه‌شب‌باز نیست
  • هگل – آنچه عقلی است ماندنی است
  • مارکس – شبحی بر اروپا سایه افکنده
  • داروین – کشتی حامل ژن بر پهنه زندگی
  • فروید – تمایلات زشت و خودخواهانه‌ای در او پدید آمده بود
  • انفجار بزرگ – ما نیز ذراتی از ستارگانیم
بخشی از جملات دنیای سوفی

بخشی از جملات دنیای سوفی

بخشی از جملات دنیای سوفی

– احساس زنده بودن، بدون فکر کردن به‏‌این‏که روزى مرگ در خواهد رسید غیرممکن است!

– به زمین وفادار باش؛ به آن کس که زندگى بهترى در آن جهان به تو وعده مى‌دهد، گوش فرامدار.

– سوفى، سیاره‏‌ى زنده ما هستیم! ما آن کشتى بزرگیم که بر گرد خورشیدى سوزان در صحنه‏‌ى کائنات بحرپیمایى مى‏‌کنیم. اما هر یک از ما نیز خود یک کشتى‌‏ایم که محموله‏‌ى ژن‏‌هایش پهنه‌‏ى حیات را درمى‌‏نوردد. اگر موفق شویم تا کالاى خود را به‌‏بندر مقصود برسانیم، زندگى را به‌‏عبث نگذرانده‌‏ایم.

– زن باید احترام خود را به‌دست آورد، یعنى آن را تسخیر کند. باید هویت خود را با مرد پیوند ندهد. زیرا تنها مرد نیست که بر زن ستم روا مى‌دارد؛ خود زن نیز با تقبل نکردن مسئولیت زندگى شخص خودش، بر خود ستم مى‌کند.

– تمام اعمال و کردارهاى ما را عقل و منطق هدایت نمى‌کند. انسان، آن‌طور که حکماى مکتب تعقلّى سده‌ى هیجدهم مى‌خواستند وانمود سازند، یک موجود صرفا عقلى نیست. غالبا میل‌ها و کشش‌هاى غیرعقلى است که اندیشه‌ها، خواب و خیال‌ها یا افعال ما را معین مى‌سازند و رقم مى‌زنند و این کشش‌هاى غیرمنطقى مى‌توانند جلوه و بیان غریزه‌ها یا میل‌هاى ژرف درونى وجود ما باشند. به‌عنوان مثال، میل و کشش جنسى مى‌تواند به‌همان اندازه بنیادى و اساسى باشد که نیاز به‌مکیدن پستانک در طفل نوزاد.

 

 

کتاب شوهر آهو خانم اثر علی محمد افغانی

کتاب کیمیاگر اثر پائولو کوئیلو

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا