کاخ آپادانای شوش

دوشنبه 16 اسفند 1400 جاذبه های گردشگری
کاخ آپادانای شوش

کاخ آپادانای شوش

 عمارتی تاریخی آپادانای شوش متعلق به دوران هخامنشیان است که در سال ۱۳۸۰ و با شماره‌ی ۳۹۸۱ به عنوان اثر ملی به ثبت رسید.این کاخ  قصر زمستانی شاهان هخامنشی و کاخ اصلی داریوش یکم بوده‌ است.که دستور ساخت آن توسط داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در حدود سال‌های ۵۱۵_۵۲۱ پیش از میلاد در شوش داده شد .

دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌های آن از جنس سنگ است. دیوارهای داخلی آن با آجر لعاب‌دار پوشیده شده‌بود و دارای نقش‌های سربازان گارد جاویدان، شیر بالدار و گل نیلوفر آبی بوده‌است. که بعد از کشف توسط فرانسوی ها همگی به کشور فرانسه منتقل شده و در موزه لوور نگهداری می شود .

کاخ آپادانای شوش

کاخ آپادانای شوش

موقعیت جغرافیایی کاخ آپادانای داریوش شهر شوش

این کاخ در شهر باستانی شوش و در محدوده قلعه شوش واقع شده است. شوش یکی از مهم ترین و با شکوه ترین شهرهای باستانی در ایران و جهان به حساب می آید ، این شهر  در استان  خوزستان است و یکی از قدیمی ترین زیستگاه های بشر در جهان شناخته شده که طبق شواهد موجود، از ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح منطقه مسکونی بوده و هنوز فعالیت های باستان شناسی در این شهر ادامه دارد. در گذشته به ساختمان هایی با سالن ها و ستون های سنگی، آپادانا می گفتند که پرسپولیس و کاخ شوش دو نمونه بارز و عالی از این دست ساختمان ها هستند.

کاخ آپادانای شوش

کاخ آپادانای شوش

کاخ آپادانا شوش یکی از جاذبه های دیدنی شوش خوزستان

کاخ آپادانا که یکی از مکان های تاریخی بسیار مهم در منطقه خوزستان به شمار می رود،طرح اولیه ای برای ساخت کاخ آپادنای تخت جمشید و استراحتگاه زمستانی پادشاهان هخامنش بوده است. کاخ به مساحت ۱۰۴۳۴ متر شامل بخش هایی چون حرمسرا، تالار بار عام، دروازه، کاخ پذیرایی و سه حیاط مرکزی می باشد. دیوارهای داخلی کاخ با آجر منقش به طرح های سپاه جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر آبی بوده اند که بقایای به جای مانده آنها در موزه های خارجی و داخلی نگهداری می شوند.

کاخ آپادانای شوش

کاخ آپادانای شوش

کاوشگران معتقدند که این بنا دارای یک سالن با ۷۲ ستون سنگی بوده که می توانسته ده هزار نفر را در خود جای دهد، تا کنون ۱۱۰ اتاق و سالن این کاخ کشف شده است. در سال ۱۸۸۰ میلادی (۱۲۵۹ هجری شمسی)، یک گروه از باستان شناسان فرانسوی این کاخ را از دل خاک بیرون کشیدند و ستون‌ها و سر ستون‌های کاخ را با اره بریدند و به فرانسه منتقل کردند پس از آن بیشتر سر ستون ها و ستون ها بریده شده و به فرانسه منتقل گشته و امروزه در موزه لوور به نمایش در می آیند. این مکان در سال ۲۰۱۵ به عنوان میراث فرهنگی جهانی ثبت شده است.

کاخ آپادانای شوش

کاخ آپادانای شوش

بخش‌های مهمی از این کاخ در زمان اردشیر اول  دچارحریق  شد و مجدد در زمان اردشیر دوم  بازسازی و مرمت گردید .

کاخ آپادانای شوش

کاخ آپادانای شوش

مساحت تالار یا کاخ آپادانا ۱۰۴۳۴ متر است. این کاخ که بارگاه یا آپادانه نامیده شده توسط اردشیر دوم تجدید بنا شده‌است. طرح کاخ بنایی کوشک مانند با ۳ ایوان ستوندار در جبهه شمالی ، شرقی و غربی آن است. تالار مرکزی با ابعاد ۵۸ در ۵۸ متر است و دارای ۳۶ ستون می‌باشد. ارتفاع ستونها حدوداً ۲۰ متر است و با ستون‌های کله گاوی شکل ساخته شده‌است.

ایوان‌ها هر کدام دارای دو ردیف ستون ۶ تایی می‌باشند.محوطه‌ی تاریخی شوش در سال ۲۰۱۵ میلادی و در سی و نهمین اجلاس کمیته‌ی میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو)، به ثبت جهانی رسیده است. این مجموعه‌ی تاریخی را عماراتی همچون: کاخ شائور، کاخ آپادانا، دروازه‌ی شرقی، هدیش، شهر پانزدهم، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش و مجموعه‌ی بناهای تاریخی دوران اسلامی، قلعه‌ی فرانسوی‌ها و تپه‌های آکروپول تشکیل می‌دهند.

دورترین نقطه مسکونی جهان

دورترین نقطه مسکونی جهان

تالاب صورتی چابهار

تالاب صورتی چابهار

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا