چگونه می توانید ارتباط مؤثری با مربی کسب و کارتان داشته باشید؟ – فناوری

پنج‌شنبه 28 دی 1396 فناوری

ارتباط مؤثر با مربی یا منتور، مسیر همکاری شما را روشن‌تر می‌کند. با وضوح بخشیدن به خواسته‌ها و نیازهایتان، از راهنمایی‌های مفیدتری بهره‌مند می‌شوید.

به‌عنوان یک کارآفرین یا مالک کسب‌وکار، بهره‌گیری از توصیه‌های منتورها و مربیان به شما کمک می‌کند راحت‌تر و با ریسک کمتری به اهدافتان نزدیک شوید. اگر پیش از همکاری یک منتور بهره گرفته‌اید، یا هم‌اکنون به دنبال مربی مجربی هستید که شما را در مسیر پیش رو یاری کند، نکات زیر به شما کمک می‌کند ارتباط مؤثری با او برقرار کنید و با اطمینان بیشتری به سمت اهدافتان قدم بردارید.

تحقیق کنید

شناخت خوبی از مربی‌تان به دست آورید. در حال حاضر مشغول به چه‌کاری است؟ دانش و مهارت فعلی خود را چگونه به دست آورده است؟ پروفایل لینکدین یا وب‌سایت حرفه‌ای او را بررسی کنید. هرچه بیشتر مربی‌تان را بشناسید، بهتر متوجه می‌شوید که باید به چه روشی از او کمک بخواهید.

از طرف دیگر، نیازها و خواسته‌های خودتان را بار دیگر ازنظر بگذرانید. درک خوبی از هدفتان، یا پروژه‌ای که می‌خواهید تکمیل کنید داشته باشید. لزومی ندارد که یک نقشه‌ی دقیق برای رسیدن به هدف طراحی کنید، اما حداقل به یک ایده‌ی منطقی نیاز دارید.

اگر درک بهتری از مسیری که می‌خواهید با مربی‌تان طی کنید، به دست آورید، بعداً وقت کمتری را بابت اینکه مربی‌تان چگونه می‌تواند از شما حمایت کند، هدر می‌دهید.

 Maximize Your Mentoring Relationship

خواسته‌هایتان را به‌وضوح بیان کنید

اگر می‌دانید دقیقاً چه می‌خواهید، هدفتان را به مربی اطلاع دهید. سعی کنید تا جایی که ممکن است جزئیات بیشتری از خواسته‌هایتان را با او به اشتراک بگذارید. انتظار نداشته باشید که مربی یا مشاور دقیقاً همان کاری را که شما می‌خواهید، انجام دهد، ولی هرچه اطلاعات بیشتری در مورد هدفتان در اختیار او بگذارید، از مشاوره‌ی  مؤثرتری بهره‌مند می‌شوید.

فرض کنید جیم، به مربی خود ساندرا (که در یک شرکت دیگر مشغول به کار است) می‌گوید که به دنبال فرصت‌های تکنولوژی مالی است. این خواسته کاملاً مبهم است. او چگونه می‌تواند ایده‌اش را بهتر با ساندرا در میان بگذارد؟ جیم می‌تواند بگوید که متمایل است به‌عنوان یک مدیر پروژه یا شرکت‌های فناوری شهر A همکاری کند. این توضیح تصویر بهتری از خواسته‌ی جیم ترسیم می‌کند و ساندرا می‌تواند او را با شبکه‌ی ارتباطات حرفه‌ای خود در شهر A، آشنا کند.

هرچه اطلاعات و جزئیات بیشتری از خواسته‌هایتان را در اختیار مربی بگذارید، تصویر دقیق‌تری را در ذهن او روشن می‌کنید و احتمال اینکه این تصویر به واقعیت تبدیل شود، بیشتر خواهد بود.

سؤال بپرسید

گفتگوهایتان را در مسیر درست هدایت کنید و اجازه ندهید سررشته‌ی کار را از دست بدهید. انتظار نداریم که مربی این وظیفه را به عهده بگیرد. مربی درواقع یک منبع است و وظیفه دارد به شما کمک کند. مربی کنار شما است تا به سؤالاتتان پاسخ دهد، پس این وظیفه‌ی خودتان است که بحث را هدایت کنید.

علاوه بر سؤالاتی که در مورد تجربیات مربی می‌پرسید، سؤالاتی را هم بر مبنای تحقیقاتی که در مورد شرکت یا زمینه‌ی کاری او انجام داده‌اید، مطرح کنید. به‌منظور گسترش شبکه‌ی ارتباطی‌تان در یک حوزه‌ی خاص، از او بپرسید: «باید با چه افراد دیگری صحبت کنم؟»

 Maximize Your Mentoring Relationship

ارتباطتان را با مربی به‌روز نگه‌دارید

مربی، زمان خودش را روی شما سرمایه‌گذاری می‌کند و پیشنهاداتی ارائه می‌کند که احتمالاً در تصمیم‌گیری‌هایتان مفید واقع می‌شوند. بر اساس توصیه‌های مربی‌تان عمل کنید و او را در جریان اتفاقات بعدی بگذارید. به‌روز نگه‌داشتن روابط، به مربی ثابت می‌کند برای او ارزش قائلید، درنتیجه او هم تلاش می‌کند مشارکت بیشتری با شما داشته باشد. اجازه ندهید ارتباطی که با مربی‌تان دارید کمرنگ شود. تماستان را با او حفظ کنید و گاهی برای او ایمیل، یا پیام ارسال کنید. البته در تماس گرفتن زیاده‌روی هم نکنید، زیرا وظیفه‌ی مربی این نیست که دست شما را در هر قدمی که برمی‌دارید، بگیرد.

به مربی‌تان پیشنهاد کمک بدهید

زمانی که ارتباطات عمیق‌تر و مؤثرتری با مربی‌تان برقرار کردید، بررسی کنید که چه خدماتی را می‌توانید به او پیشنهاد دهید. بسیاری از جوانان فکر می‌کنند نمی‌توانند ارزشی به مربی خود اضافه کنند. ولی این طرز تفکر درست نیست. روندی که در آن یک مربی جوان‌تر به یک مربی باتجربه‌تر پیشنهادی ارائه می‌کند، مربیگری معکوس خوانده می‌شود.

به‌عنوان‌مثال شما به‌عنوان یک کارآفرین جوان می‌توانید دیدگاه‌های خود را در مورد مدیریت کارمندان جوان با مربی به اشتراک بگذارید، یا به او بگویید که در حال حاضر چگونه می‌توان مشتریان را بهتر درک کرد. ارتباطات متقابل زمانی پویا و ماندگار هستند که دو طرف چیزی به ارزش‌های یکدیگر اضافه کنند. روابط مشاوره‌ای برای هردوی شما سودمند است.


منبع : زومیت

با برترین پیست های اسکی ایران آشنا شوید - فناوری

اولین خودروی الکتریکی اینفینیتی سال ۲۰۲۱ وارد بازار می‌ شود - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا