چگونه به فرزندمان حرمت نفس بدهیم؟

دوشنبه 27 دی 1400 سلامت
حرمت نفس

حرمت نفس

حرمت نفس جز اخلاقایی است که از کودکی شکل میگیرد!کودک ما باید بیاموزد که خود را دوست بدارد و برای خود ارزش و احترام قائل باشد.افرادگی که فاقد اعتمادبنفس هستند دچار گوشه گری و انزوا میشوند و سراسر وجود آنهارا ناامیدی میگیرد! باید از تنبیه بدنی کودک جدا خودداری کنیم زیرا اصلی ترین دلیل کمبود عزت نفس همین تنبیه بدنی در دوران کودکی است!

 

حرمت نفس باید از سنین پایین، بخشی از شخصیت کودک شود وگرنه فرزندمان در بزرگسالی به خاطر هر موضوع کوچک و بی‌اهمیتی رنج می‌برد.با تاکید بر اینکه راهکارهای زیادی برای تقویت حرمت نفس وجود دارد، اظهار کرد: وقتی فرزندمان برای انجام کاری به سراغ ما می‌آید، باید کارهایی از جمله صحبت با تلفن، حرف زدن با یک دوست، تماشای تلویزیون و مواردی از این دست را کنار بگذاریم و به چشمانش نگاه کنیم. حتی اگر لازم بود باید از او بخواهیم که صبر کند تا کارمان تمام شود.

حرمت نفس

حرمت نفس

این روان‌شناس ادامه داد: می‌توانیم همیشه در محیط خانه و جمع‌های خانوادگی، نام فرزندمان را با آهنگی خوش بیان کنیم. همچنین می‌توانیم از شش سالگی برای فرزندمان مربی ورزشی بگیریم تا در رشته خاص موفق شود.وی افزود: وقتی اشتباهی از ما سر می‌زند که کودکمان را به شدت عصبانی می‌کند، می‌توانیم حتی به شوخی از او معذرت بخواهیم تا بداند که همه ما اشتباه می‌کنیم. گاهی نیز می‌توانیم در جواب سئوال‌های پی در پی و کلافه کننده، بگوییم نمی‌دانم تا بداند که ندانستن بد نیست.

رضایی خاطرنشان کرد: باید به کودکمان مسئولیت‌هایی در حد توانش بدهیم؛ چرا که این کار به تقویت حرمت نفس کمک می‌کند و کودکان نیز از ما الگو می‌گیرند؛ در واقع باید بگذاریم که کودک خودش در مورد غذا، لباس، بازی و مسایل خصوصی زندگیش تصمیم بگیرد و در صورت نیاز به کمک ما، هرگز به او احساس گناه ندهیم.

حرمت نفس

حرمت نفس

 نباید هرگز فرزندمان را مخصوصا در مقابل دیگران مسخره کنیم و زمانی که حرف می‌زند باید همه حواس‌مان را به او بدهیم. همچنین اینکه فرزندان را وارد اختلافات خانوادگی بکنیم کار بسیار اشتباهی است و او هرگز نباید با همسالانش مقایسه شود.وی با تاکید بر اینکه والدین هرگز نباید با کودک درد دل کنند، افزود: زمانی که فرزندمان اشتباهاتش را با ما در میان می‌گذارد، نباید او را مقصر خطاب کنیم؛ چرا که باعث می‌شود دائم خود را گناهکار بداند و دیگر هرگز به والدینش اعتماد نکند.

 

ورزش صبحگاهی

سوخت و ساز بهتر

سوخت و ساز بهتر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا