چکار کنیم بچه ها به درس علاقه مند شوند

دوشنبه 19 خرداد 1399 موفقیت
چکار کنیم بچه ها به درس علاقه مند شوند
در دنیای امروزی که با پیشرفت تکنولوژی و دنیای مجازی و جذابیت بازی های کامپیوتری و دنیای پرزرق و برق گیم نت ها بچه ها را بیش از پیش درگیر خود می کند و بیشتر وقت و ذهن کودکان و نوجوانان را به خود درگیر می کند و در صورت عدم نظارت والدین ساعت ها و ساعت ها کودکان را سرگرم بازی با رایانه یا موبایل می بینیم که این امر اصلا” درست نیست و  به ضعیف پایه درسی و اطلاعاتی  و عدم جذابیت دروس درسی برای کودک منجر می شود .

برای رفع این مشکلات و علاقه مند کردن کودکان به مطالب ضروری و دروس درسی راهکارهایی وجود دارد که در اینجا به آن اشاره می کنیم :

ساعتی را با فرزندانتان به مطالعه بپردازید

قانونی در خانه مقرر کنید که همه اعضای خانواده به مطالعه بپردازند حتی شده روزنامه یا یک داستان کوتاه  و در مورد چیزی که مطالعه کرده اند  با هم مزاکره، بحث و گفتگو کنند تا بستری برای کسب اطلاعات بیشتر در  کودکان فراهم شود .

در حین درس خواندن کودکانتان را همراهی کنید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید به عنوان والد برای فرزندانتان انجام دهید، این است که موقعی که کودکان پای درس می‌نشیند و مطالعه می‌کند، شما نیز کنار آنها باشید. و بر کیفیت درس خواندن آنها نظارت کنید و باهم در مورد مطالب تجزیه و تحلیل کنید .در این زمان از کار کردن با موبایل یا لپ تاپ پیش بچه ها خودداری کنید.

 بر یادگیری مطالب جایزه در نظر بگیرید

همیشه برای بهتر شدن کارایی فرزندانتان در همه زمینه ها جوایز و امتیازاتی در نظر بگیرید تا کودکان برای انجام دادن و عادت کردن به انجام کارهای درست و خوب تشویق شوند و در کنار انجام کار شایسته جوایزی دریافت کنند .برای درس خواندن هم  به همین صورت عمل کنید و سعی کنید در خانه برای  فرزندانتان جوایزی نظیر  وعده های خوراکی یا ساعت هایی برای بازی دونفره و کارهایی که دوست دارد در نظر بگیرید تا از درس خواندن لذت ببرد و بیشتر در تایم درس انگیزه داشته باشد .

کودکان را مسئولیت پذیر بار آورید

برای رسیدن به نمرات بالا دست به هر کاری نزنید و به کودک خود فشار نیاورید که نمره‌های بالایی بگیرد. سعی کنید مسائل را از دید  او  نگاه کنید . سعی کنید کودک خود را با روشی مثبت و عقلانی در رابطه با درس خواندن مسئول کنید. و حس مسئولیت پذیری در قبال تدریس به موقع و حل تکالیف را در او تقویت کنید تا خودش عهده دار مسائل درسی باشد ونیاز مدام به یادآوری از طرف والدین نداشته باشد.

 با او صحبت کنید

در مورد کار‌ها و وظایفی  که کودکتان در کلاس درس  می بایست انجام دهند با او صحبت کنید. از او در مورد کارهایش سوال کنید تا باعث شود او بیشتر در کلاس‌هایش هشیار باشد. از او درباره موضوعات، معلم و کار مورد علاقه‌اش بپرسید.

برای درس خواندن برنامه ریزی کنید

 برنامه ریزی در کارها باعث پیشرفت و هدفمند شدن می شود هرچیزی که طبق برنامه و سیستم مشخصی انجام شود، نتیجه‌ی مثبتی نیز دارد و این درباره درس خواندن نیز به همین صورت است. برای اینکه کودک را به درس علاقه‌مند کنید، برای او یک برنامه ریزی کنید و به این برنامه ریزی  پایبند باشید. تنها هدف بر انجام تکالیف نباشید، بلکه زمانی را نیز برای بازبینی مفاهیم و درس‌های آموخته شده در کلاس در نظر بگیرید.

فضای مناسب مطالعه فراهم کنید

برای داشتن کارآیی بهتر و نتیجه گیری بیشتر از درس خواندن و ایجاد تمرکز و محیط آرام وعلاقه‌مند کردن کودک به درس ممکن است کار ساده‌ای نباشد.ولی  باید دقت داشته باشید که هیچگونه بی حوصلگی ، حواس پرتی ، سرو صدا مانند صدای تلویزیون یا سرو صدای خواهر و برادر در محیط اطراف دانش آموز وجود نداشته باشد. یک کودک حوزه توجه بسیار کمی دارد و ممکن است با کوچکترین صدایی تمرکز خود را از دست بدهد.
ترک عادات ناپسند

راهکارها برای ترک عادات ناپسند

افراد باکلاس چگونه رفتار می کنند

افراد باکلاس چگونه رفتار می کنند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا