چهار باغ عباسی اصفهان

دوشنبه 16 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری
چهار باغ عباسی اصفهان

چهار باغ عباسی اصفهان

می‌توان آثاری ارزشمند از تاریخ در گوشه گوشه بافت قدیمی اصفهان یافت. خیابان چهارباغ عباسی که مانند الماسی میان تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد ، یکی از آثار پراهمیت اصفهان است که شاید کمتر به‌طور مستقل به آن توجه شده باشد. با دایان همراه باشید و چهارباغ عباسی را بیشتر بشناسید.

 

مشخصات چهار باغ عباسی اصفهان

کاربری : خیابان

دوره ساخت: صفوی

شماره ثبت: ۱۰۹

تاریخ ثبت ملی :  ۱۵ دی ۱۳۱۰

علت نام گذاری:پیش از صفویه این قسمت از شهر باغ‌های فراوانی وجود داشته و گفته می‌شود به یاد چهار باغ مهم کاران، بکر، انگورستان و سیاه اسم این خیابان چهارباغ گذاشته است.

معرفی چهار باغ عباسی اصفهان

چهارباغ عباسی یکی از مشهورترین چهارباغ‌های ایران و اصفهان به شمار می‌‌رود، چهارباغی که هر چند امروزه از زیبایی خاص آن چیز زیادی باقی نمانده است؛ در زمانی نه چندان دور مورد توجه هنردوستان ایرانی و جهانگردان سایر ملل قرار داشته است.

مردم نشسته روی نیمکت‌های خیابان چهارباغ عباسی

مردم نشسته روی نیمکت‌های خیابان چهارباغ عباسی

عکس از ایمنا (عکاس: رسول شجاعی)

چهارباغ در واقع مجموعه‌ای از چند چهارباغ است که نام یکی از آن‌ها را بر تمامی مجموعه نهاده‌اند و در اطراف یک خیابان اصلی بنا شده‌اند. با قدمتی که به دوره صفویه بازمی‌گردد، این خیابان تاریخی در دوره قاجار مورد بی‌مهری قرار گرفت؛ اما با هوشیاری اهالی شهر، از مرگ نجات یافت. امروزه این خیابان دوست‌داشتنی، یکی از معابر اصلی شهر محسوب می‌شود .

 

چهار باغ عباسی اصفهان مربوط به چه دوره ای است ؟

چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا بعد از تعیین اصفهان به‌عنوان پایتخت در عصر شاه عباس اول و به دستور وی ساخته شدند. چهارباغ پایین به دستور رضاشاه پهلوی و با همان طرح چهارباغ صفوی ساخته شده است.

نقاشی از خیابان چهارباغ عباسی در گذشته

نقاشی از خیابان چهارباغ عباسی در گذشته

عکس از ویکی‌پدیا (اثر ژان شاردن) 

در گذشته جوی آبی از میان خیابان تا زاینده‌رود جریان داشته است و در محل تقاطع‌ها حوض‌هایی نیز ساخته بودند. در خیابان، مسیری خاص برای افراد سواره تعبیه شده بود و در دو طرف خیابان درختان چنار به موازات خیابان و در دو ردیف کاشته شده بودند.

خیابان چهارباغ عباسی در گذشته‌های دور

خیابان چهارباغ عباسی در گذشته‌های دور

عکس از ویکی‌پدیا (اثر کرنلیوس دبروین) 

در دوره‌ صفویه سراسر خیابان تا کنار رودخانه پوشیده از باغ‌های باشکوه بود که میان امرا برای ساخت عمارت تقسیم شده بودند. البته به عموم مردم نیز حق تفریح در باغ‌ها و استفاده از ثمرات آن‌ها را داده بودند. در سمت غرب خیابان، باغ‌های تخت، هشت‌گوشه و تاکستان قرار داشتند و در سمت شرق خیابان باغ‌های بلبل، توت و درویشان قرار داشتند. البته در حال حاضر غیر از باغ هشت‌گوشه (کاخ هشت بهشت) مابقی به‌طور کامل از بین رفته‌اند.

چهار باغ عباسی اصفهان کجاست ؟

چهارباغ عباسی از سی‌و‌سه پل شروع می‌شود و به‌سمت شمال شهر امتداد می‌یابد. چهارباغ بالا نیز از سی‌و‌سه پل شروع می‌شود و به‌سمت جنوب شهر تا دروازه‌ شیراز ادامه دارد. در واقع این سی و سه پل است که خیابان اصلی چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی را به یک‌دیگر مرتبط می‌کند. چهارباغ پایین نیز در امتداد چهارباغ عباسی به‌سمت شمال شهر ساخته شده است. بهترین راه دسترسی به چهارباغ عباسی استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. ایستگاه مترو میدان امام حسین در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی از جانب شمال قرار دارد. همچنین ایستگاه اتوبوس میدان امام حسین گزینه خوبی برای دسترسی به این خیابان است. برای استفاده از خودروی شخصی، ترافیک منطقه را در ساعات شلوغی در نظر داشته باشید.

عکس‌های گالری از باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: محمد رضا جعفری) 

 

 

 

 

آدرس چهار باغ عباسی اصفهان

 اصفهان- خیابان چهار باغ- تقاطع فلکه شهدا و دروازه شیراز
محله جلفا اصفهان

محله جلفا اصفهان

باغ پرندگان اصفهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا