چطور آهن بیشتری از غذاها دریافت کنیم؟

سه‌شنبه 7 دی 1400 سلامت
چطور آهن بیشتری از غذاها دریافت کنیم؟

 

چطور آهن بیشتری از غذاها دریافت کنیم؟

نیازی نیست تکه بزرگی گوشت بخورید تا نیاز روزانه آهن بدنتان تأمین شود. اضافه کردن تنها مقداری گوشت یا ماهی به غذایتان می‌تواند به جذب بهتر آهن سایر غذاها در بشقابتان کمک کند. اکنون به ذکر نکاتی برای دریافت هر چه بهتر آهن در رژیم غذایی‌تان می‌پردازیم.

چطور آهن بیشتری از غذاها دریافت کنیم؟

چطور آهن بیشتری از غذاها دریافت کنیم؟

  •  برای جذب بهتر آهن در ظرف‌های چدنی غذا درست کنید
  • غذاهای اسیدی مرطوب مانند سس گوجه فرنگی به این روش آهن بیشتری جذب می‌کنند.
  •  برای جذب بهتر آهن هر وعده غذایی را با یک منبع ویتامین ث (مانند آب پرتقال، توت فرنگی یا کلم بروکلی) همراه کنید
  • بخصوص زمانی که یک منبع آهن گیاهی مانند انواع لوبیا میل می‌کنید، ویتامین ث کمک می‌کند تا بدن‌تان 6 برابر بیشتر آهن جذب کند..تعداد زیادی از غذاهای سالم بازدارنده جذب آهن هستند
  • به عنوان مثال بازدارنده جذب آهن شامل فیتات‌ها در دانه‌های کامل و سبزیجات، پلی فنول‌ها در قهوه و چای، اوگزالات‌ها در دانه‌های سویا و اسفناج و کلسیم در محصولات لبنی می‌شوند.
  • بعضی از متخصصان معتقدند اگرکمبود آهن یا کم‌خونی ناشی از کمبود آهن دارید، بهتر است غذاهای بازدارنده جذب آهن را همزمان با غذاهای سرشار از آهن مصرف نکنید. بعضی دیگر معتقدند مصرف این دو با هم مشکلی ندارد تا زمانی که وعده غذایی‌تان شامل غذاهای سرشار از آهن و ویتامین ث باشد.
  • قطعا متخصص تغذیه‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه غذایی مناسبی در طول دوران بارداری داشته باشید و سطح آهن بدن‌تان را در حد سالمی حفظ کنید.
  • طرز مصرفداروی مکمل آهن
  • اگر پزشک‌تان داروی مکمل آهن برایتان تجویز کرده، یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا آن را مصرف کنید، زیرا آهن با شکم خالی بهتر جذب می‌شود. همچنین مصرف مکمل همراه با آب پرتقال که دارای ویتامین ث زیادی است می‌تواند جذب آهن را بهتر کند. (اما قرص خود را همراه شیر، قهوه یا چای مصرف نکنید زیرا در جذب آهن اختلال به وجود می‌آورند.)
  • کلسیم جذب آهن را کند می‌کند
  • کلسیم نیز جذب آهن را کند می‌کند. به همین دلیل اگر مصرف مکمل آهن و کلسیم برای شما توصیه شده حتماً از پزشکتان بپرسید با چه فاصله‌ای از هم آنها را در طول روز مصرف کنید.
چطور آهن بیشتری از غذاها دریافت کنیم؟

چطور آهن بیشتری از غذاها دریافت کنیم؟

آهن یکی از عناصر ضروری و مورد نیاز بدن است و وظایف مهمی را بر عهده دارد که عبارت‌اند از:

  1. انتقال اکسیژن در گلبول‌های قرمز
  2. تولید هموگلوبین خون
  3. مقاومت در برابر استرس و ناخوشی
  4. عملکرد صحیح آنزیمها
  5. تقویت سیستم ایمنی

 

مقابله با دیابت

جذب آهن

گوشت مرغ و ماهی و گوشت قرمز خصوصاً ویتامین ث، به جذب آهن کمک فوق‌العاده‌ای می‌کنند.
همچنین چای و قهوه نیز مانع از جذب آهن می‌شوند

رنگ فلفل دلمه‌ای

رنگ فلفل دلمه‌ای

در مصرف این 8 سبزی دقت کنید

آب کرفس

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا