چرا ۲۹ فروردین «روز ارتش» نام گرفت؟

یکشنبه 7 فروردین 1401 سیاسی
چرا ۲۹ فروردین «روز ارتش» نام گرفت؟

چرا ۲۹ فروردین «روز ارتش» نام گرفت؟

نام گذاری 29 فروردین توسط امام خمینی درست در زمانی که ارتش جمهوری اسلامی با کارشکنی های مختلف داخلی و خارجی بود. در مدت جنگ تحمیلی نیروهای ارتش نشان دادند که نیروهای کارآمد، پرافتخار و پرقدرت هستند

 

 

 

 

به­ مناسبت نامگذاری ۲۹ فروردین به نام روز ارتش و حماسه آفرینی­‌های نیروی زمینی قهرمان ارتش جمهوری اسلامی ایران، اولین و آخرین پیام امام راحل(ره) و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را که از بینش و دوراندیشی خارق­‌العاده­‌ای برخودار بودند در پشتیبانی و حمایت قاطع از ارتش جمهوری اسلامی ایران بازخوانی و مرور می­‌کنیم تا فراموش‌مان نشود آن رهبر فقید و فرزانه از همان ابتدای انقلاب نقشه­‌های دشمنان و استکبار جهانی را نقش بر آب نمودند و هم اکنون نیز فرماندهی معظم کل قوا، امام خامنه­‌ای عزیز(مدظله العالی) نیز دسیسه­‌ها و نقشه­‌های دشمنان اسلام و ایران اسلامی را به خوبی شناسایی نموده­‌اند و به دست اندرکاران کشور توصیه و تاکید می­‌کنند که نباید به هیچ عنوان در زمینه مسائل دفاعی و امنیتی کشور کمترین کوتاهی صورت گیرد بلکه بایستی دائماً دشمن را رصد نموده و تمام تحرکات او را زیر نظر داشته و خوب ببینند، بیندیشند، بشناسند، تشخیص دهند و عمل کنند و مراقب باشند که مبادا دشمن در محاسبات فکری شان تأثیر گزارد.

چرا ۲۹ فروردین «روز ارتش» نام گرفت؟

چرا ۲۹ فروردین «روز ارتش» نام گرفت؟

چرا روز ۲۹ فروردین به نام روز ارتش ثبت شده است؟

همزمان با به­ ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، نیروهای نظامی که پیکره و بدنه اصلی آن را جوانان برومند خانواده­‌های مسلمان تشکیل می­‌داد، به ندای آسمانی رهبر انقلاب لبیک گفت و در نتیجه هم‌صدا و همراه با امت در براندازی رژیم ستم­شاهی و ستیز بی­‌امان با دشمنان داخلی و خارجی انقلاب برخاست و به­ عنوان نخستین بازوی توانمند امنیتی انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران تلاش­‌های خستگی­‌ناپذیر و مستمری را با فداکاری و ایثار و در ابعاد مختلف آغاز کرد.با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تحول و دگرگونی در بنیادها و معیارهای ارزشی جامعه، از مسائل مطرح در مجامع مختلف به­ خصوص نیروهای مسلح این بود که انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب چه دیدگاهی نسبت به ارتش دارند و اصولاً در نظام اسلامی تکلیف نیروهای مسلح کنونی چیست؟

بحث مخالفت با ارتش و انحلال آن در محافل و مجالس و گردهمایی­‌های ماه­های اول انقلاب در میان جوانان انقلابی با هدایت ضدانقلاب، منافقین و استکبار جهانی طرفداران زیادی داشت و شعار انحلال ارتش و ارتش بی طبقه توحیدی سر می­‌دادند که رواج این بحث‌ها، بلاتکلیفی و دلهره ارتشی‌ها را بیشتر می‌کرد.در چنین جو تاریک و مبهمی که در فضای جامعه و به­ خصوص اذهان نظامیان به­ وجود آمده بود و دشمنان کمین کرده انقلاب و به تبعیت از آنان دوستان ناآگاه، نغمه شوم و خطرناک انحلال ارتش را سر داده بودند و ارتش در حساس­‌ترین شرایط حیات خود قرار گرفته بود، امام راحل(ره) به عنوان بزرگترین حامی ارتش پای در میدان نهاد و نقشه شوم دشمنان انقلاب را نقش بر آب نمود.امام مخالف انحلال ارتش بودند و می‌گفتند که هدف و منظور از کنار زدن ارتش این است که پس از آن سراغ روحانیت، مردم و انقلاب بروند.

بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران طی پیامی، با قاطعیت هرچه تمام‌­تر، ضرورت حفظ ارتش را اعلام و در جهت انسجام، یکپارچگی و وحدت ارتش، فرمان تاریخی و مهمی را صادر فرمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم‌

ملت شریف و مبارز ایران- وفقهم الله تعالی‌

چرا ۲۹ فروردین «روز ارتش» نام گرفت؟

چرا ۲۹ فروردین «روز ارتش» نام گرفت؟

با اهدای سلام و سپاس از مجاهدات خستگی ناپذیر شما ملت شجاع که اهداف مقدس اسلام را تا آستانه پیروزی رساندید و دست خیانتگران داخلی و خارجی را با خواست خدای بزرگ قطع کردید، لازم است به تذکرات زیر توجه نمایید:

۱- روز ۲۹ فروردین روز ارتش اعلام می‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستانهای بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند.

۲- ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است، و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای آن است جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدین خاتمه دهیم.

۳- افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بکنند. توجه ننمودن به این مسائل موجب ضعف ارتش اسلامی می‌شود و نظام را از هم می‌پاشد. سربازان و درجه داران و افسران موظفند سلسله مراتب را حفظ و مراعات کنند؛ چنانچه روسای فوق موظفند با ارتش به طور محبت و برادری رفتار نمایند و از دیکتاتوری که در رژیم طاغوت بود اجتناب نمایند. ارتش اسلامی باید با حفظ سلسله مراتب و نظام صحیح اسلامی و اطاعت کامل زیردست از ما فوق و رعایت کامل ما فوق از زیردست، اداره شود. تخلف از این امر ضد انقلاب است و مورد مواخذه خواهد بود.

۴- افراد خارج از ارتش حق ندارند در امر ارتش دخالت کنند و ارتشی را در داخل ارتش یا خارج بدون مجوز دستگیر کنند. اگر شکایتی دارند یا اطلاع از مجرمیت کسی دارند، روی موازین شرعی و قانونی رسیدگی خواهد شد. دخالت بیجا در داخل ارتش موجب ضعف آنان می‌شود و مخالف انقلاب اسلامی است.

۵- این قشر از ارتش که در خدمت اسلام و ملت هستند و وفاداری خود را از جمهوری اسلامی اعلام نمودند،اگر خدای نخواسته در رژیم طاغوتی خلاف و گناه صغیره کرده‌اند، با برگشت به سوی خدای تعالی و جمهوری اسلامی مورد عفو خداوند رحمان و عفو ملت شریفند، و این جانب نیز آنان را عفو کردم. امید است آنان با دلگرمی و اعتماد به خدا و ملت شریف به خدمت خود صادقانه ادامه دهند و با قدرت در پادگان‌های خود مستقر شوند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین و هدایت جوانان فریب‌خورده‌ای را که می‌خواهند در صفوف مسلمان‌ها تفرقه بیندازند خواستارم، و هوشیاری ملت را در مقابل توطئه‌های غیر اسلامی امیدوار.

والسلام علیکم و رحمه الله.

روح الله الموسوی الخمینی‌ -۲۶ فروردین ۱۳۵۸

پس از صدور پیام تاریخ­‌ساز امام(ره)، ارتشیان در عمل ثابت کردند که شایستگی حمایت و پشتیبانی امام امت(ره) را داشته و دارند و در این رهگذر با خلق حماسه­‌های عظیم و به یادماندنی در سال­‌های پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن اوراق زرینی بر دفتر تاریخ سراسر حماسه­ قیام ملت ایران افزودند.

انقلاب اسلامی ایران از همان آغاز همواره در معرض توطئه­‌ها و شرارت­‌های استکبار جهانی و صهیونیسم بین­‌الملل قرار داشته است و استعمارگران با طراحی و ایجاد آشوب­‌های محلی و درگیری­‌های قومی و ملی تلاش گسترده­‌ای را در جهت ضربه­ زدن به پیکره­ نوپای انقلاب آغاز کردند و به همین انگیزه شروع به تحریک گروهک­‌های خود فروخته­ غرب باور و شرق­‌گرا کردند و آنان را در طلب رؤیای خیالی تجزیه­ ایران به بهانه­‌های واهی مسلح کردند و به سوی مناطق گوناگون کشور اسلامی گسیل داشتند، تا شاید از این رهگذر مانعی در برابر حرکت رو به رشد انقلاب اسلامی ایجاد کنند.

کردستان از جمله مناطقی بود که مدتی عرصه­ی تاخت و تاز عمال شرق و غرب بود و توطئه­‌های فراوانی توسط گروهک­‌های فاسد و الحادی در این منطقه شکل گرفت.

ارتش مردمی اسلامی که پشتیبانی همه­‌جانبه و تأیید رهبر عظیم الشأن انقلاب و ملت ایران را همراه داشت، آثار وجودی خود را به نمایش گذاشت و نقش انکارناپذیر خویش را در عقیم کردن این توطئه­‌ها به اثبات رسانید. پس از صدور فرمان حضرت امام(ره) مبنی بر اعزام ارتش به کردستان و دفاع از حریم مقدس اسلام، ارتشیان پاکباخته و شیفته انقلاب، مشتاقانه به ستیز با مزدوران و وابستگان به شرق و غرب پرداختند و در این راه مقدس، چه بسیار افسران، درجه­داران و سربازان دلاور جان خود را به اسلام و انقلاب تقدیم کردند؛ و بدین ترتیب در تناوری نهال جوان انقلاب نقش مهم و حیاتی خود را ایفا کردند.

هنوز ۲۲ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نگذشته بود که دشمنان انقلاب که از یک سو به شدت از پیروزی انقلاب ضربه خورده و از سوی دیگر در ایجاد اختلافات داخلی برای نابودی انقلاب اسلامی درمانده بودند، ناجوانمردانه جنگ گسترده­‌ای را به کشور تحمیل کردند. عامل مهمی که دولتمردان رژیم بعثی عراق را در تجاوز به خاک ایران تشویق و ترغیب می­‌کرد، تجزیه و تحلیل­‌های ناشیانه­‌ای بود که دستگاه‌های اطلاعاتی غرب از اوضاع داخلی ایران ارائه می­‌دادند. این تحلیل­‌ها از عدم ثبات در ارتش به دلیل نابسامانی­‌های موجود داخلی، تزلزل فرماندهی، عدم تثبیت انضباط، کاهش مدت سربازی از دو سال به یکسال، تعویض پی در پی فرماندهان و … نشأت می­‌گرفت.

غیور مردان ارتش مسؤولیت خطیر حراست و پاسداری از کیان مقدس جمهوری اسلامی ایران را مشتاقانه پذیرا شدند و مردانه برای ادای این وظیفه سنگین قیام کردند و طی هشت سال نبرد مقدس دوشادوش برداران سپاه و خیل عظیم جان برکفان بسیج موفق به دفع تجاوز و سرکوب متجاوز شدند و در این راه پر فراز و نشیب، شهدای گرانقدری را به اسلام تقدیم کردند.

پیروزی­‌های درخشان تاریخ هشت سال دفاع مقدس خود شاهد صادقی بر این مدعاست. پیروزی­‌هایی که با عملیات خوارزم (میمک) که منجر به باز پس­ گیری ارتفاعات میمک و کنترل محورهای نظامی مهمی گردید آغاز شد، با طراحی و اجرای عملیات ثامن­‌الائمه(ع) که منجر به باز پس گیری تمامی مناطق اشغالی آبادان(کوی­ ذوالفقاری، فیاضیه، ایستگاه هفت، دارخوین و میدان تیرآبادان) و سرآغازی برای عملیات­‌های درخشان آینده شد و به دنبال آن عملیات طریق­‌القدس(آزادسازی بستان)، عملیات فتح­‌المبین (آزادسازی مناطقی در منطقه­ عمومی دزفول) و سرانجام عملیات بیت­‌المقدس که با انجام آن در سه مرحله شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید از لوث وجود دشمنان پاکسازی شد.

نیروهای چهار گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران، در طول هشت سال دفاع مقدس آنچه در توان داشتند برای دفع تجاوز و کسب پیروزی و افتخار انجام دادند. نیروی زمینی محوری از ابتدای جنگ تحمیلی تا پایان آن به طور مستمر در کسب پیروزی‌های پرافتخار و ثبت عملیات‌های غرورآفرین نقش محوری و مؤثری داشت. رزم بی­‌امان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، خسارات و تلفات عمده­‌ای بر متجاوزان وارد آورد و در تغییر مسیر اولیه­ نبرد به سود جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی داشت. همچنین نیروی دریایی راهبردی نیز با حضوری چشمگیر و دلیرانه، در همان ماه‌های نخست جنگ تحمیلی نیروی دریایی دشمن را نابود و اجازه هیچ­گونه عملیاتی را در آب­های نیلگون خلیج فارس به متجاوزان نداد. نیروهای چهار گانه ارتش در طول جنگ تحمیلی نشان دادند که نیروهای کارآمد، پرافتخار و پرقدرت هستند و آمادگی انجام هر مأموریتی را دارند. شاهد و گواه این ادعا آخرین پیام امام راحل(ره) به ارتش است.

نقش ارتش در پیروزی انقلاب و خدمات و مجاهدت­‌های ارتش، در دهه اول انقلاب را امام راحل(ره) که دقیقا فعالیت ارگان­‌های کشور و انقلاب را به­ ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس زیر نظر داشتند و از ارزیابی عملکرد و نحوه کارایی ارتش نیز غافل نبودند، در اواخر عمر با برکت خویش، یعنی ۴۷ روز قبل از ارتحال، در آخرین پیام به ملت ایران به منظور تجلیل و تقدیر از ارتش در ۲۸ فروردین ۱۳۶۸ محبت‌شان را به عنوان یک رهبر الهی و تکلیف مدار بر ارتش تمام کرده و ضمن تبریک روز ارتش و مرور مجدد مجاهدت­‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول دهه اول انقلاب در یک پیام نسبتا طولانی، نظر شریف­‌شان را نسبت به ارتش و کارکنان آن اعلام فرمودند که در نوع خود بهترین و مؤثق‌ترین ارزیابی از عملکرد ارتش است و در واقع امام بزرگوار با این پیام، مدال افتخار رضایت خویش را بر سینه ارتش نصب نمودند.

آخرین پیام امام راحل(ره) به ارتش

بسم الله الرحمن الرحیم‌

بیست و نهم فروردین سالروز ارتش قهرمان و دلاور جمهوری اسلامی ایران بر ملت رشید ایران و بر همه ارتشیان و نیروهای مسلح کشور مبارک باد.

افتخار و آفرین بر ارتشی که در اوج تصمیم جاودانه خود حصار تعبد طاغوت را شکست و «برج و باروی» رژیم سلطنت و حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را به آتش کشید و خود را از قیود حاکمیت ستمگران و مستشاران امریکایی که با هزاران آمال و آرزو برای منافع‌شان از ایران جزیره ثبات ساخته بودند، رهایی بخشید. گرچه سران وابسته و خود فروخته ارتش تا آخرین لحظه حیات ننگین حکومت پهلوی تلاش فراوانی برای نجات تخت و تاج سلطنت نمودند، ولی تصمیم شجاعانه پرسنل شریف ارتش اعم از افسران و درجه داران و سربازان آن چنان کوبنده و قاطع بود که مجال تفکر و تصمیم را از دشمنان خدا و خلق گرفت و پیوستن ارتش خصوصاً نیروی هوایی به صفوف الهی ملت، لحظه شادی بندگان خدا و یاس و ناامیدی ستمگران گردید که آن روزها و ساعات شیرین و پر خاطره عشق ارتش به اسلام و میهن اسلامی، هرگز از یاد ملت ایران نمی‌رود و حقاً نیروی هوایی سهم بیشتری ادا کرده است. پیوستن ارتش به مردم معرف ارزش واقعی ارتش و موجب کینه‌توزی جهانخواران گردید.

در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایادی شرق و غرب و آنها که صداقت و امانت و دینداری و میهن داری ارتشیان را در حماسه پیروزی درک نکرده بودند، کمر به نابودی‌ ارتش بستند و با شعارهای به ظاهر انقلابی و فریبنده مصمم به انحلال آن و غارت سلاح‌ها و نابودی امکانات دفاعی کشور شدند و چه بسا ساده‌لوحان نیز تحت تاثیر القائات آنان راه این هدف شوم را هموار نمودند که خداوند متعال کشور و انقلاب اسلامی ما را از توطئه شوم آنان رهایی بخشید و ارتش سرافراز ایران اسلامی همچون برق و صاعقه بر سر توطئه گران که در گوشه و کنار مرزها خواب تجزیه ایران را در سر پرورانده بودند فرود آمد و کردستان و گنبد و ترکمن صحرا گورستان کوردلان گردید که همه اینها از افتخارات تاریخی و فراموش ناشدنی ارتش قهرمان است.

و اما مهمتر از همه اینها، حماسه هشت سال دفاع مقدس و دفاع مظلومانه ارتش و سپاه و نیروهای انتظامی و مردمی است که در حقیقت در برابر همه جهانخواران ایستادند و متجاوزینی که به خود وعده فتح سه روزه خوزستان و سقوط تهران را داده بودند به باتلاق مرگ و هلاکت فرستادند. واقعاً ارتش و نیروهای سپاهی و بسیجی‌ها مظلومانه و با کمترین امکانات جنگیدند و برگ‌های زرین افتخار و کرامت و شرافت و شهادت را به اسلام عزیز هدیه نمودند. شجاعت‌ها و رشادت‌های بی‌نظیر نیروی هوایی و هوانیروز و خلبانان دلاور در نفوذ به اعماق خاک دشمن و رویارویی با مدرن‌ترین امکانات اهدایی استکبار به صدامیان و دفاع از حریم هوایی کشور نشانه تعهد، عشق و ایمان آنان به خدا و اسلام و میهن اسلامی است. مهیا نگه داشتن و تعمیر و بازسازی ادوات و ابزار پیچیده هواپیماها و رادارها و سلاح‌های ضد هوایی و موشک‌ها و پدافند از کشور دلیل مهارت و تخصص و ارزش‌های علمی والای این عزیزان است که خداوند بر توان و ایمان آنان بیفزاید.

نیروی زمینی قهرمان که در حقیقت در تمامی حوادث در نوک پیکان حملات ناجوانمردانه دشمنان بوده است، به حق چهره راستین و شکست ناپذیر و استوار خویش در دفاع از مرزهای گسترده کشورمان را نشان داد. حضور و آمادگی دفاعی در مرزهای غرب و جنوب و شمال غرب با آن همه خصوصیات جغرافیایی و با سرما و گرمای طاقت‌فرسای مناطق، آن هم با کمبودها و محاصره‌ها کار آسانی نبوده است که علاوه بر آن‌ ارتش با هماهنگی سپاه و بسیج در اکثر صحنه‌های رزم و پیکار توانست پشت سپاهیان کفر را درهم بشکند و سرزمین‌های مقدس و اشغال‌شده میهن عزیزمان را از چنگال متجاوزان خارج نماید و در عملیات‌های بزرگی همچون شکستن حصر آبادان و فتح‌المبین و بیت‌المقدس و دهها عملیات افتخارآفرین دیگر دوشادوش و همگام عزیزان سپاه و بسیج به فتوحات و افتخارات بزرگی نایل شود و هم اکنون نیز با کمال قدرت و صلابت از مرزها پاسداری و حراست نماید و در برابر خطرات احتمالی در آمادگی کامل باشد.

نیروی دریایی نیز همچون سایر نیروها، بحمدالله در آبهای خلیج فارس و مرزهای آبی کشور در عرصه دفاع مقدس از کشور اسلامی‌مان چون نگینی درخشنده است و بر عرشه کشتیِ افتخار و صلابت خود استوار ایستاده است. رویارویی آنان با نیروی دریایی دشمن و آن همه افتخارات رزم و رشادت و شهادت و نیز کنترل و بازرسی کشتی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز و مهمتر از همه نبرد قهرمانانه آنان در برابر امریکای متجاوز و حضور جدی آنان در آبهای بین‌المللی نشانه اقتدار و اعتبار این نیروی بزرگ و سرافراز است و ملت ایران باید به چنین ارتش مومن و وفاداری افتخار کند و نیروهای مسلح و ارتش بزرگ ایران باید بدانند که همه این افتخارات به برکت ایمان به خدا و دفاع از کشور امام زمان- ارواحنا فداه- و در سایه وحدت و انسجام و همدلی و برادری با یکدیگر و پشتیبانی مردم به دست آمده است و برای رسیدن به قله این عزت و شوکت اسلامی، سرمایه‌های فراوان و شهدای گرانقدری تقدیم راه خدا گردیده است و باید تا آخر همین رویه و سیاست؛ یعنی ایمان، وحدت و نظم، حفظ و تقویت گردد و نیروهای مسلح کشور اعم از سپاه و ارتش در کنار یکدیگر به سازندگی و رشد و تقویت بنیه‌های دفاعی اسلام و کشور همت بگمارند.

من تا آخر پشتیبان ارتش و سپاه و بسیج خواهم بود و تضعیف آنان را حرام می‌دانم.

من به عنوان فرمانده کل قوا به مسئولین و تصمیم گیرندگان نیز دستور می‌دهم که در هیچ شرایطی از تقویت نیروهای مسلح و بالا بردن آموزش‌های عقیدتی و نظامی و توسعه تخصص‌های لازم و خصوصاً حرکت به طرف خودکفایی نظامی غفلت نکنند و این کشور را برای دفاع از ارزشهای اسلام ناب و محرومین و مستضعفین جهان در آمادگی کامل نگه دارند و مبادا توجه به برنامه‌های دیگر موجب غفلت از این امر حیاتی گردد که مطمئناً غفلت از تقویت بنیه دفاعی کشور، طمع تهاجم و تجاوز بیگانگان و نهایتاً تحمیل جنگ‌ها و توطئه‌ها را به دنبال می‌آورد.

ارتش و سایر نیروهای مسلح در دوران بازسازی باید به اصل بازسازی معنوی و اعتقادی نیز توجه کافی داشته باشند، چرا که همه در میدان نبرد و کارزار آموخته و تجربه کرده‌اند که معنویت و ایمان چقدر در پیروزیها و موفقیت‌ها و بالا بردن توان و استقامت نیروها موثر است.

من با تشکر از زحمات روحانیون عزیز و مسئولین عقیدتی- سیاسی ارتش بخصوص نماینده خود جناب حجت‌الاسلام آقای صفایی که از چهره‌های مومن و خوب و صدیق این انقلاب است، تاکید می‌کنم که به مسئله آموزش‌های عقیدتی و اخلاقی بیشتر توجه شود.

دوران خدمت نظامی برای جوانان کشور بهترین فرصت و مناسبتی است که نظام و ارتش و مسئولین عقیدتی- سیاسی می‌توانند از آن استفاده کنند و جوانان عزیز و غیور را با بهترین روش‌های دفاعی اعم از تجربی و علمی یا اعتقادی بارور سازند که برای همیشه و تا آخر عمر، سرباز و مدافع اسلام و میهن اسلامی باشند.

در خاتمه ضمن تشکر از همه نیروهای مسلح خصوصاً نیروهای عزیز و مومن و فداکار ارتش، افسران، سربازان، درجه داران و کادرهای مختلف ستادی و غیر ستادی و فرماندهان عزیز، نمایندگان خود در ارتش و دفاتر مشاورت و همچنین وزارت دفاع و کلیه سازمان‌ها و مراکز تابعه ارتش، از پیشگاه مقدس پروردگار می‌خواهم که هر روز بر قدرت و شوکت و صلابت این مدافعان راستین میهن اسلامی بیفزاید و شهدای گرانقدر آنان را که همه ما در زیر سایه برکات آنان به نعمت امنیت و آزادی و استقلال رسیده‌ایم، با شهدای بزرگوار اسلام محشور فرماید و به جانبازان عزیزشان شفا کرامت نماید و مفقودین و اسرای بزرگوارشان را به اوطان خود برگرداند و به خانواده‌های معظم شهدا صبر و اجر مرحمت فرماید.

در خاتمه توصیه موکد می‌کنم به همه ملت بزرگ ایران بویژه دست‌اندرکاران در نظام مبارک جمهوری اسلامی و کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و اسلام عزیز دلبستگی دارند که آنچه در این سال‌های طولانی انقلاب پیش آمد از پیروزی‌های معجزه‌آسا در مقابل همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها و صاحبان رسانه‌های گروهی جهان که کمر همت به محو جمهوری اسلامی و در حقیقت اسلام بزرگ بسته‌اند و بحمد الله ناکام ماندند، از برکات و عنایات خداوند تعالی و ایمان همه قشرهای متعهد به مبادی اسلام بوده و بی‌شک از ادعیه مبارکه حضرت بقیه الله- صلوات الله و سلامه علیه و روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء- برخوردار بوده و هست و بر همه ماها لازم است با تشکر از این نعمت بزرگ، در حفظ این عنایات کوشا باشیم. و السلام علی عباد الله الصالحین.

روح الله الموسوی الخمینی‌

ارتش جمهوری اسلامی ایران، این آخرین پیام تجلیل رهبر کبیر انقلاب را ارج نهاده و همواره آویزه گوش داشته و آن را بهترین پاداش تاریخی برای کلیه زحمات و خدمات و مجاهدت­‌های صادقانه و خالصانه خود در دوره ده سال اول انقلاب که اوج توطئه­ها و بحران­های تاریخ انقلاب بوده، می‌­داند.

فاصله بین دو پیام تاریخی حضرت امام (ره) به ارتش، یعنی پیام ۲۶ فروردین ۵۸ و پیام مورخه ۲۸ فروردین ۶۸ ، یک دوره تاریخی ارزشمند از حیات ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است که موفقیت­‌های بسیار ارتش از جنگ با ضد انقلاب گرفته تا حماسه‌ آفرینی­‌های دفاع مقدس را در خود داشته و در واقع برگ زرینی از افتخارات را در این دوره با شکوه رقم زده است و سرمایه گران‌سنگی برای آینده ارتش و نسل­‌های آتی آن خواهد بود که هرگز نبایستی به بوته فراموشی سپرده شود. و در حال حاضر نیز با آمادگی رزمی کامل حضوری مؤثر و تاثیرگذار در پشتیبانی از مردم در حوداث و بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و ویروس کرونا داشته و دارد.

آثار پیام امام(ره) در ۲۶ فروردین ۵۸ و اعلام روز ارتش و همچنین آخرین پیام ایشان، هرگز به عملکرد ارتش در دهه اول انقلاب خلاصه نمی­شود، بلکه این پیام، سرآغازی برای رشد، پیشرفت و بالندگی ارتش در عرصه­‌های مختلف و به دست آوردن اقتدار و امنیت پایدار فعلی در سراسر مرزهای ایران اسلامی که با وجود تهدیدات سنگینی در فضای منطقه جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های اخیر وجود داشته و همچنان ادامه دارد، می­باشد.

ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، فعالیت­های سنگین­، فشرده و عمیق علمی، تکنیکی و نظامی را در حال انجام دارند تا پاسخگوی فضای تهدید آمیز امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران باشند. در یک جمله می­‌توان گفت، سازماندهی و آموزش نیروهای مستعد دفاع از تمامیت ارضی کشور و ابداع تاکتیک­‌های بومی متناسب با دفاع عامل و غیرعامل سرزمینی، مستقل از آموزش­‌ها، طراحی و ساخت تجهیزات و سلاح­‌های متناسب با رزم در شرایط ویژه که سناریوهای مختلف اقدامات و تجاوزات احتمالی دشمن در آنها لحاظ شده است و انجام رزمایش­‌های مکرر دوره­ای و موردی در عرصه­‌های سه­ گانه زمین، هوا و دریا، تصورات دشمنان برای تجاوز نظامی را غیر عملی جلوه داده است.

ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، با اقدامات جاری و فوق­‌العاده خود، تعادل قدرت را در منطقه به نفع ایران اسلامی برقرار کرده و حالت بازدارندگی را در برابر فضای تهدیدات اعمال نموده‌­اند. به همین لحاظ،کارشناسان نظامی جهان، ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مقتدرترین نیروی مسلح منطقه معرفی کرده­‌اند. بی­‌تردید، سربلندی و عزت ارتش و به تبع آن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از آثار، پیامدها و نتایج پیامی است که بیش از چهار دهه قبل آن مرد الهی برای تعیین روز ارتش در ۲۶ فروردین سال ۱۳۵۸ صادر فرمودند.

در پایان یاد و خاطره ۴۸ هزار شهید گلگون کفن ارتش جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشته و امیداریم ادامه دهنده راه پرفروغ آنان باشیم.

۲ بهمن حمله به سفارت روسیه و قتل گریبایدوف سفیر روسیه تزاری در ایران

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا