اهمال کاری /به تاخیر انداختن و تعلل در انجام کارها

سه‌شنبه 4 خرداد 1400 موفقیت
ehmal kari

 اهمال کاری را گاهی همه‌ی ما انسان‌ها تجربه می‌کنیم.برای مثال کاری را که باید انجام دهیم تا لحظه‌ آخر انجام نمی‌دهیم و در آخرین لحظات شروع به انجام دادن آن کار می‌کنیم. اهمال‌کاری به حالتی گفته می‌شود که فرد کارهای مهم، ضروری و سخت خود را به عقب می‌اندازد و بیشتر به دنبال حواس‌پرتی می‌گردد.ولی افراد موفق کارهای مهم و سخت را انجام میدهند و کارهای بی ارزش و کم اهمیت را به تعویق می اندازند.چرا که اکثر کارهای سخت ومهم سرنوشت ساز هستند.

اهمال کاری

اهمال کاری

به تأخیر انداختن کارها یا اهمال‌کاری چیست:

اگر شما انجام دادن  کارهای مهم و ضروری خود را به تأخیر می‌اندازید شما گرفتاری اهمال‌کاری هستید.به تأخیر انداختن کارها و یا اهمال‌کاری حالتی است که فرد ترجیح می‌دهد کارهای مهم و سخت را عقب بیندازد و به ازای آن به انجام کارهای ساده‌تری بپردازد.چک کردن موبایل، تماس تلفنی، شبکه‌های اجتماعی و غیره…

البته به تأخیر انداختن کار همیشه به این معنی نیست که ما به‌جای انجام کاری مهم، آن را  عقب می‌اندازیم و سپس به‌جای آن به دنبال یک عاملی می‌گردیم که حواسمان را با آن پرت کنیم.در بسیاری اوقات شما می‌توانید کار دیگری را انتخاب کنید. شما کار ساده‌تری را انتخاب می‌کنید و با انجام دادن آن کار ساده‌تر سعی می‌کنید که به کار اصلی خود فکر نکنید.اما بدانید که شما همچنان گرفتار اهمال‌کاری و تعلل در انجام کار  هستید.

برای مثال شما امروز باید دو کار انجام دهید. یکی رفتن به بانک و دیگری برقراری یک تماس کاری بسیار مهم. اگر تماس کاری برای شما کاری سخت  باشد‌ و شما بااینکه می‌دانید مهم است اما به‌جای آن به بانک بروید و به خود بگویید فعلاً تا ظهر وقت زیاد دارم بعداً به آن رسیدگی می‌کنم شما گرفتار اهمال‌کاری هستید. به عبارتی شما کار مهم و سختی را که باید انجام می‌دادید با یک کار ساده‌تر جایگزین کردید.

آیا اهمال کاری همان تنبلی است؟

تنبلی با  اهمال کاری  متفاوت است. فرد تنبل، بی‌تفاوت است، کاری انجام نمی‌دهد و تمایلی به اقدام کردن ندارد.اما به تعویق انداختن کار و یا اهمال‌کاری فرایندی پویا است. یعنی فرد اقدام می‌کند و کاری را انجام می‌دهد اما آن کاری را که می‌داند مهم‌تر است انجام نمی‌دهد.فرد اهمال‌کار کار مهمی را که احساس ناخوشایندی از انجام آن دارد، عقب می‌اندازد و به‌جای آن کاری را انجام می‌دهد که ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد.‌اهمال‌‌کاری و یا به تعویق انداختن کارها سبب می‌شود که ما احساس پشیمانی کنیم و خودمان را سرزنش کنیم و این موضوع سبب کاهش کار آیی و افت عملکردمان در جهت رسیدن به اهدافمان می‌شود

چگونه عادت به تعویق انداختن کارها را ترک کنیم این جمله را در ذهن خود پرورش دهیم (همین الان باید انجامش بدهم ) ملکه ذهن شدن این جمله می تواند در افزایش بهروری کارها به ما کمک کند. هرگاه با کاری رو به  رو شدیم خود را موظف بدانیم که باید همین الان آن کار را انجام دهیم. 

 

بزرگ بودن یک کار یکی از دلایل مهم  به تعویق افتادن  آن کار است.  زمانی که با کاری بزرگ رو به رو شدید آن را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید و  سپس به ترتیب  انجام دهید.

معمولا اولین گام در انجام هر کاری می تواند مهمترین آن باشد. وقتی در کارها قدم اول را برداریم، گام های بعدی آسان تر خواهد شد.پس برای غلبه بر اهمال کاری خود حس فوریت را در خود زنده کنید.

دلایل به تاخیر انداختن کارها( اهمال کاری) چیست؟

  •  دلایا مختلفی برای اهمال کاری وجود دارد . برای مثال نداشتن برنامه و آگاه نبودن به اولویت‌های مهم زندگی یکی از این موارد است. اگر من ندانم که در حال حاضر انجام چه‌کاری برای من مهم‌تر است. پس ختما  من در انجام کارهایم اهمال‌کاری خواهم کرد.باید ارزش و ضرورت انجام هر کار را درک کنید تا پس‌ازآن بتوانید کارها را درست و به‌موقع انجام دهیم.
  • کمال‌گرایی نیز سبب به تعویق انداختن کارها می‌شود.افراد کمال‌گرا کاری را شروع نمی‌کنند تا از تمام جهات مطمئن شوند مشکلی پیش نخواهد آمد. آن‌ها اگر احساس کنند در کاری مهارت ندارند ، آن را انجام نمی‌دهند. آن‌ها ترجیح می‌دهند کاری را انجام ندهند به‌جای اینکه آن کار را ناقص انجام دهند. که این اشتباه است
  • عدم تصمیم‌گیری درست نیز باعث به تأخیر انداختن کارها می‌شود. وقتی نمی‌‌دانید چگونه باید تصمیم‌گیری کنید و چه کاری را انتخاب کنید، اغلب ترجیح می‌دهید که هیچ کاری نکنید و کارها مرتب عقب می‌افتد.

پس کمال گرایی را کناv بگذارید و هرشب برای فردا برنامه ریزی کنید وکارهایتان را در دفترچه ای یادداشت کنید و اولویت کارها را مشخص کنید و خود رابرای کارهایتان آماده کنید.برای انجام کارهایتان منتظر کسی نباشید.با انرژی مثبت همه کارها به موقع انجام میشود

 

راهکارهای بهبود اعتماد به نفس

روش های عالی برای بهبود اعتماد به نفس در جوانان

والدین موفق چگونه با کودک خود رفتار می کنند؟

تربیت فرزندان/8 تا از ویژگی های والدین موفق در تربیت کودکان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا