چرا ماشین زده می شویم؟

چهارشنبه 3 خرداد 1402 فناوری

چرا ماشین زده می شویم؟

ماشین‌زدگی یک حالت بدنی است که اغلب به دلیل عدم تطابق بین اطلاعات بصری و حسی در مغز به وجود می‌آید. در واقع، وقتی ما در حرکت هستیم، چشمان ما به اطراف محیط راه را می‌بینند، اما گوش‌های ما هنوز هم صدای اطراف را می‌شنوند. در صورتی که گوش‌ها و چشمان تضاد داشته باشند، ممکن است اطلاعاتی که به مغز می‌رسانند با هم در تضاد باشند و این باعث ماشین‌زدگی شود. همچنین، اگر عواملی مانند تغییرات افقیت، شتاب و توقف ناگهانی، تلاش برای تمرکز بر روی چیزی خاص، عدم خواب کافی و یا مصرف الکل و سایر مواد مخدر در اثر رانندگی وجود داشته باشد، ممکن است این حالت را تشدید کند.

چرا ماشین زده می شویم؟

چرا ماشین زده می شویم؟

پاسخ مغز هنگام ماشین زدگی

تحقیقات اخیر نشان داده اند که ماشین زدگی می‌تواند باعث شود مغز به عنوان پاسخ به این تصور عمل کند که بدن شما با مواد سمی آلوده شده است. در نظر داشته باشید که تعطیلات تابستان به سرعت نزدیک می‌شوند و شما با اشتیاق و شور و شوق زیادی به سفر جاده‌ای می‌روید. در حال لذت بردن از چشم‌اندازهای زیبای اطراف هستید، اما با ورود به ماشین، سرگیجه و حال بهم‌ریختگی شما را به هم می‌زند. با این حال، نگران نباشید؛ زیرا این حس سرگیجه و حال بهم‌ریختگی، نشانه‌ای از فعالیت مغز شما به طور صحیح و منظم است.

ماشین زدگی ممکن است باعث شود مغز به عنوان پاسخ به این تصور عمل کند که بدن شما با مواد سمی آلوده شده است. به عبارت دیگر، مغز شما ممکن است به پیام‌هایی که در محیط اطرافتان دریافت می‌کند، واکنش نشان دهد که مشابه با وقتی هست که شما مسموم شده‌اید. در هنگام مسمومیت، اغلب برای خارج کردن مواد سمی از بدن، استفراغ بهترین راه حل است. اما چرا مغز شما دچار سردرگمی می‌شود؟ بهتر است دلایل دقیق را بررسی کنیم.

پاسخ مغز هنگام ماشین زدگی 

پاسخ مغز هنگام ماشین زدگی 

علت ماشین زدگی چیست ؟

محققان فرضیه مطرح کرده‌اند که ماشین زدگی (و سایر حالت‌های مشابهی که در اثر حرکت ایجاد می‌شوند، مانند دریازدگی) به دلیل عدم سازگاری کامل مغز انسان با این شرایط است. در واقع، انسان‌ها مدتی نیست که سفر با وسایل نقلیه مانند اتومبیل، اتوبوس و کشتی‌ها را شروع کرده‌اند و مغز ما هنوز به طور کامل با این شرایط سازگاری پیدا نکرده است.

با این حال، در حالی که ما در حال سفر درون اتومبیل یا اتوبوسی که در حال حرکت است هستیم، حواس ما هنوز همان پیام را دریافت می‌کند که بدن ما در حالت ایستایی و سکون قرار دارد، در حالی که در واقع، بدن ما در حالت حرکت است. این ابهام در پیام‌هایی که مغز دریافت می‌کند، ممکن است باعث حالت سرگیجه و دلخوری شود که به عنوان ماشین‌زدگی شناخته می‌شود. در واقع، حسگرهای تعادلی در گوش میانی ما، که شامل لوله‌های کوچک حاوی مایع هستند، به مغز اطلاع می‌دهند که ما با سرعتی مشخص به سمت جلو در حرکت هستیم.

علت ماشین زدگی چیست ؟

علت ماشین زدگی چیست ؟

خروج مواد سمی هنگام احساس ماشین زدگی

با حرکت، مایع داخل این لوله ها به اطراف حرکت می کند و به مغز ما این پیام را می دهد که در حال حرکت هستیم، در حالیکه در واقع ساکن در جای خود نشسته ایم. به همین دلیل هم مغز ما مرتب پیام هایی متناقض را دریافت می کند.بخش تالاموس مغز این اطلاعات را در کنار هم قرار می دهد و تشخیص می دهد که شرایط واقعا چگونه است. اما اغلب این بخش به این نتیجه می رسد که مسمومیت باعث این حالت شده و سعی می کند مواد سمی را از سیستم بدن خارج کند. دین برنت یکی از عصب شناسان دانشگاه کاردیف در این خصوص می گوید

وقتی مغز با شرایطی مانند ماشین‌زدگی مواجه می‌شود، واکنش طبیعی آن این است که برای اطمینان بیشتر، سعی می‌کند مواد سمی را از بدن خارج کند و به همین دلیل ممکن است دچار حالت تهوع و استفراغ شویم. با این حال، اگر در حین سفر با اتومبیل از پنجره به بیرون نگاه کنیم، شرایط بهتر خواهد بود، زیرا به مغزمان اطمینان می‌دهیم که در حال حرکت هستیم و همه چیز روبراه است. به عنوان مثال، رانندگی یک خودرو بر روی جاده با مناظر طبیعی آرامش بخش می‌تواند به مغز پیام دهد که فرد در حال حرکت است

خروج مواد سمی هنگام احساس ماشین زدگی

خروج مواد سمی هنگام احساس ماشین زدگی

کاهش مشکلاتی مانند ماشین‌ زدگی

برای کاهش مشکلاتی مانند ماشین‌زدگی، پیشنهاد می‌شود که پیش از سفر غذایی سبک با پروتئین بالا مصرف کنید و در طول سفر از مطالعه خودداری کنید. همچنین، می‌توانید گاهی از راننده خودرو بخواهید تا برای مدت کوتاهی خودرو را متوقف کند تا شما بتوانید هوای تازه تنفس کنید و از سردرگمی نجات پیدا کنید.مطالعه کتاب یا بررسی نقشه مسیر ممکن است این حالت را تشدید کند، زیرا مغز باور دارد که فرد در حالت ایستایی و سکون است و این با شرایط حقیقی در تضاد است. از طرف دیگر، راننده‌های اتومبیل معمولاً دچار این حالت نمی‌شوند زیرا پیام‌های بصری زیادی در مقابل چشم‌هایشان قرار دارد که به مغز پیام می‌دهد که فرد در حال حرکت است.

 

اولین حیوانات زمین کدامند؟

اولین حیوانات زمین کدامند؟

آیا خوردن قسمت‌ سوخته‌ غذا باعث سرطان می‌‌شود؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا