چرا قرص رانیتیدین مصرف نکنیم

سه‌شنبه 3 اسفند 1400 سلامت
چرا قرص رانیتیدین مصرف نکنیم

چرا قرص رانیتیدین مصرف نکنیم

داروی رانیتیدین جزو دسته دارویی H۲ بلاکرها بوده که گیرنده‌های هیستامین را غیر فعال و مانع ترشح اسید از سلول‌های معده می‌شود. این دارو با کاهش اسید معده در درمان مشکلات گوارشی ناشی از افزایش اسید معده از حدود ۴۰ سال قبل در بازار دارویی دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.در ادامه با هم برسی خواهیم کرد که چرا قرص رانیتیدین مصرف نکنیم.

چرا قرص رانیتیدین مصرف نکنیم

 

 

مطابق بررسی‌های آزمایشگاهی انجام شده در اواخرسپتامبر سال ۲۰۱۹ (معادل مهر ماه سال  ۱۳۹۸)، سطوح پایین نوعی از ناخالصی نیتروزآمینی در فرآورده‌های رانیتیدین شناسایی شد، ولی با توجه به عدم وجود شواهد علمی کافی برای توصیه‌ عدم استفاده از این دارو در آن زمان، تحقیقات لازم ادامه یافت.بر اساس نتایج اخیر به دست آمده از بررسی‌های آزمایشگاهی،  ۱۳ فروردین ۱۳۹۹   اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا (FDA) خبر حذف و جمع آوری تمامی فرآورده‌های رانیتیدین را از بازار دارویی خود اعلام کرد.بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند، حتی اگر در زمان تولید رانیتیدین، میزان نیتروز امین در فرآورده تولید شده صفر یا در حد مجاز باشد، با گذشت زمان این ناخالصی در فرآورده ایجاد و افزایش یافته و ممکن است به حدود بالاتر از سطوح مجاز برسد. شرایط نگهداری دارو مانند مجاورت با دمای بالا و یا مدت زمان طولانی نگهداری حتی در دمای معمولی اتاق می تواند این فرآیند را تسهیل  دهد.درباره علت اصلی جمع شدن داروی  رانیتیدین از بازار دارویی کشور، اظهار کرد: یک نکته مهم که در مورد همه دارو‌ها وجود دارد این است که پرونده ایمنی آن‌ها هیچ وقت بسته نمی‌شود، یعنی ممکن است سال‌ها بعد از تولید یک دارو و با پیشرفت علم، عوارض جانبی جدیدی شناسایی شود که دولت‌ها مجبور باشند یک دارو را از بازار جمع آوری کنند. در مورد رانیتیدین هم همین اتفاق افتاد، دانشمندان متوجه شدند که ما‌ه‌ها یا سال‌ها بعد از تولید این دارو و در شرایط محیطی نامناسب، ممکن است که یک ماده سرطان زا (از گروه نیتروز آمین‌ها) در آن‌ اینجا شود.

نیتروز آمین‌ها چقدر خطرناک هستند؟

 بیشترین تماس ما با نیتروزآمین‌ها، از طریق هوای آلوده (به ویژه دود تنباکو و هوای داخل ماشین)، غداهایی مانند سوسیس و کالباس و تماس با برخی مواد شوینده و بهداشتی اتفاق می‌افتد که مقدار خیلی کم این مواد می‌تواند به شدت سرطان زا باشد؛ به همین علت امروزه کنترل‌های زیادی صورت می‌گیرد تا تماس افراد با نیتروز آمین‌ها به صفر نزدیک شود. شرکت‌های داروسازی با مشاهده کمترین مقدار از این ماده در داروها، تولید آن‌ها را متوقف می‌کنند تا آسیبی به بیماران وارد نشود.

بهترین جایگزین‌

  • مصرف «رانیتیدین» را متوقف
  • فاموتیدین از خانواده رانیتیدین است و برای جلوگیری از ترشح اسید معده حدود ۵ برابر نسبت به رانیتیدین قدرت بیشتری دارد، در ضمن عوارض جانبی و تداخلات دارویی آن کمتری است. برخلاف رانیتیدین که معمولا باید روزی دوبار استفاده شود، می‌توانیم برای درمان رفلاکس معده (بازگشت اسید به مری)، زخم معده، سوء هاضمه و همینطور پیشگیری از خونریزی معده ناشی از استرس، فاموتیدین را فقط روزی یک بار (شب ها) استفاده کنیم.

اگر در کشوی داروهای خود  قرص رانیتیدین دارید حتما آنها را دور بریزید و مصرف نکنید

چرا قرص رانیتیدین مصرف نکنیم

بارداری هفته به هفته

بارداری هفته به هفته

کرم سفیدکننده گیاهی در منزل

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا