چرا زیاد دستشویی می روید

دوشنبه 6 دی 1400 سلامت
چرا زیاد دستشویی می روید

برخی افراد هستند که پشت سر هم نیاز به دستشویی و دفع ادرار پیدا می کنند. اما این مسئله از چه ناشی می شود؟ آیا به دلیل کوچک بودن مثانه است؟ آیا ممکن است پای یک بیماری پنهان در میان باشد؟ در این مطلب شما را با عواملی که باعث می شوند تا فرد به دفعات بیشتری نیاز به دستشویی و دفع ادرار داشته باشد، بیشتر آشنا می کنیم.

چرا زیاد دستشویی می روید

  • مشکل پروستات دارید

یکی از مسائلی که باعث می شود آقایان نیاز مکرری به دستشویی رفتن و دفع ادرار داشته باشند مربوط به پروستات آنها است. با افزایش سن، آقایان بیشتر در معرض بزرگی خوش خیم پروستات قرار می گیرند. این تومور خوش خیم عوارضی همچون نیاز مکرر به دفع ادرار ایجاد می کند.

چرا؟

پروستات زیر مثانه و در اطراف کانال مجاری ادرار قرار دارد که ادرار را از مثانه به سمت بیرون هدایت می کند. در صورت بروز بزرگی پروستات، این غده ورم می کند و به کانال فشار آورده و در نتیجه ادرار کمی عبور می کند. بنابراین مثانه به طور کامل و با سرعت تخلیه نمی شود و به همان اندازه به سرعت پر می شود. در نتیجه فرد مدام نیاز به دستشویی و دفع ادرار پیدا می کند.

  • مثانه تان بد عادت شده است

ریتم مناسب برای رفتن به دستشویی هر چهار تا پنج ساعت یکبار است. در اینصورت مثانه با حجم بین حداکثر 450 و 500 سانتی مترمکعب پر است. برخی افراد برحسب عادت به محض اینکه احساس دستشویی پیدا می کنند خود را به توالت می رسانند. در صورتیکه باید جلوی آنرا گرفت و منتظر ماند تا مثانه به طور کامل پر شود.

چرا زیاد دستشویی می روید

چرا زیاد دستشویی می روید

  • چگونه این عادت را تغییر دهیم؟

برای اینکه بدعادتی مثانه تان را اصلاح کنید بهتر است زمانیکه احساس کردید مثانه تان نیاز به تخلیه دارد 10 دقیقه صبر کنید و تمرین کنید تا با کوچک ترین نیاز به دستشویی نروید. در غیر اینصورت مثانه تان با تجمع کمترین میزان ادرار شما را وادار به تخلیه خواهد کرد. همانطور که نگهداشتن طولانی مدت ادرار مضر است به همان میزان نیز زود به زود رفتن به دستشویی مثانه را تنبل می کند.

  • عفونت مثانه گرفته اید

ادرار که در کلیه ها ساخته می شود و در مجاری ادراری روان شده و خارج می شود یک ترکیب استریل است. در صورت بروز عفونت مجاری ادراری یا عفونت مثانه(سیستیت)، یک عامل عفونی است معمولا شامل باکتری ای کولای می شود در ادرار نفوذ کرده و رشد می کند. سپس این عامل عفونت در مجاری ادراری پخش می شود.

چرا ؟

عفونت ادراری مسئله رایجی است و موارد خفیف آن به خودی خود برطرف می شود. در صورتی که این عفونت دردناک و جدی باشد مثانه را تحریک کرده و نیاز به ادرار را افزایش می دهد. البته در صورت بروز این مشکل حجم ادرار دفع شده زیاد نیست و در حد چند قطره تولید می شود. بنابراین در گام اول باید مشکل ریشه یابی شود.

  • مثانه تان خیلی کوچک است

سرما و بخصوص تغییر دمای ناگهانی از گرما به سرما باعث ایجاد احساس نیاز به ادرار می شود

نیاز مکرر برای رفتن به دستشویی همچنین می تواند از اندازه مثانه باشد.

اگرچه این مسئله نادر است اما مثانه برخی افراد فقط 150 تا 200 سانتی متر مکعب(برخلاف حجم نرمال بین 450 تا 500 سانتی متر مکعب) گنجایش دارد.

چه باید کرد؟

می توان با کمک روشهایی مثانه را بازتر کرد. این روش شامل پر و خالی کردن مکرر مثانه می شود. البته بهتر است به متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا توصیه های لازم را ارائه دهد.

چرا زیاد دستشویی می روید

چرا زیاد دستشویی می روید

  • سنگ یا پولیپ مثانه

پولیپ مثانه همان تومورهای خوش خیمی است که در بین آقایان و خانمها باعث بروز اختلال در ادرار و احساس سوزش در حین خالی شدن مثانه می شود. این مسئله که معمولا به دلیل مصرف دخانیات ایجاد می شود نیاز به دفع ادرار را افزایش می دهد. سنگ مثانه از سفت شدن مواد معدنی موجود در ادرار شکل می گیرد. این سنگه ها باعث بروز التهاب و عفونت ادرای شده و به این دلیل نیاز به دفع ادرار را افزایش می دهند.

  • از هوای گرم وارد هوای سرد می شوید

سرما و بخصوص تغییر دمای ناگهانی از گرما به سرما باعث ایجاد احساس نیاز به ادرار می شود.

چرا؟

این تغییر ناگهانی هوا باعث تحریک فعالیت مثانه ای می شود: در واقع جداره عضلانی مثانه بدون اینکه پر شده باشد به طور ناگهانی منقبض می شود و این مسئله باعث ایجاد نیاز فوری و مکرر به دفع ادرار می شود. البته این مسئله اغلب گذری و موقت است و معمولا زیاد طول نمی کشد.

چرا زیاد دستشویی می روید

چرا زیاد دستشویی می روید

  • بیش از اندازه مایعات می نوشید

مثانه گنجایش بین 450 تا 500 سانتی متر مکعب ادرار را دارد. زمانیکه پر می شود منقبض شده و مجرای ادرار شل می شود. این مسئله نیز باعث خالی شدن مثانه می شود. در برخی افراد این پدیده بیش از حد متوسط آن بروز می کند یعنی هر سه ساعت یکبار این پروسه تکرار می شود. البته جای نگرانی نیست و دلیل آن صرفا به مصرف زیاد مایعات مربوط می شود. در حال کلی مصرف روزانه یک و نیم لیتر آب توصیه می شود تا سلامت عمومی بدن تامین شود. اما افرادی که همواره یک بطری آب دم دست دارند و در محیط کار، ورزش و غیره آب می نوشند بیش از این میزان مایعات دریافت می کنند.

به عقیده متخصصان در مواقع استرس نیاز به دستشویی رفتن به بیش از 8 بار در روز افزایش می یابد. البته این مسئله موقتی است و با برطرف شدن استرس از بین می رود

البته این عادت برای سلامتی مفید است اما مشکل این است که فرد را به زود به زود به توالت می کشاند. چون در حالت عادی به همان میزان که می نوشیدی به همان میزان نیز ادرار دفع می کنید.

بنابراین اگر اهل نوشیدن مایعات زیادی هستید و از توالت رفتن زیاد شاکی شده اید بهتر است در گام اول کمی از میزان مایعات مصرفی تان را کاهش دهید.

  • مضطرب هستید

برای همه پیش می آید که در زمان های خاصی از زندگی مانند امتحان و غیره دچار استرس می شوند و مدام نیاز به توالت پیدا می کنند. استرس باعث افزایش میل به تخلیه مثانه می شود.

چرا؟

استرس باعث فعال شدن مثانه می شود چون این عضو بدون اینکه پر شده باشد به صورت غیرقابل کنترلی منقبض می شود. به عقیده متخصصان در مواقع استرس زا نیاز به دستشویی رفتن به طور متوسط به بیش از 8 بار در 24 ساعت افزایش می یابد. البته این مسئله نیز گذری است و با برطرف شدن استرس از بین می رود. اما اگر شرایط استرس زا حاد و زیاد باشد مشکل نیز تشدید پیدا می کند.

 

مضرات وای فای

مضرات وای فای

شوره سر

شوره سر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا