
بنا به گفته خودروسازان داخلی، برخی محصولات آنها حتی با وجود بالا بودن تیراژ، نه تنها حاشیه سود ندارند، بلکه زیانده نیز بوده و این زیان گاهی خود را در ارقام میلیونی بروز میدهد.

بنا به گفته خودروسازان داخلی، برخی محصولات آنها حتی با وجود بالا بودن تیراژ، نه تنها حاشیه سود ندارند، بلکه زیانده نیز بوده و این زیان گاهی خود را در ارقام میلیونی بروز میدهد.
به گزارش دنیای اقتصاد، جدای از اینکه این ادعای خودروسازان داخلی تا چه اندازه صحت دارد، پرسش مهم اینجاست که چطور با وجود تیراژ بالای برخی محصولات در صنعت خودرو کشور، صحبت از زیانده بودن آنها میشود؟بهطور طبیعی، وقتی تیراژ کالایی بالا باشد، قیمت تمام شده آن کاهش مییابد و طبعا خودرو نیز بهعنوان یک محصول صنعتی، از این قاعده مستثنی نیست.
بهعبارت بهتر، خودروسازان بزرگ دنیا با رعایت اصول مهمی از جمله بهرهوری و تامین مالی با حداقل هزینه، نه تنها سود منطقی خود را تضمین کردهاند، بلکه محصولات تولیدی را نیز با قیمتهایی مناسب و متناسب با سطح کیفی موجود، در اختیار مشتریان قرار دادهاند. البته نکته بسیار مهم و اثرگذار دیگر در سودده بودن تولیدات خودروسازان دنیا، فضای غیردستوری و رقابتی در حوزه قیمتگذاری است.
بر این اساس، خودروسازان جهانی قیمت محصولات خود را جدای از در نظر گرفتن شرایط تقاضا و بازار، متناسب با هزینههای تولید لحاظ میکنند و هیچ نهادی در این مورد برای آنها تصمیم نمیگیرد. در واقع خودروسازان خارجی قیمت نهایی محصول را برای عرضه به بازار، بهواسطه فرمول «هزینههای تولید بهعلاوه سودی منطقی»، تعیین میکنند، هرچند البته میزان سود لحاظ شده، بستگی مستقیم به شرایط تقاضا و بازار و مسائلی از این قبیل دارد.
گذشته از اینها اما نحوه تامین مالی در خودروسازان دنیا نیز متفاوت از آنچه در صنعت خودرو ایران اتفاق میافتد، بوده و همین تفاوت یکی از دلایل اصلی بالا بودن هزینههای تولید خودرو در کشور و منطقی بودن این هزینهها در صنعت خودرو جهان بهشمار میرود. داستان از این قرار است که خودروسازان دنیا تا حد امکان نقدینگی لازم را از بازار سرمایه تامین و کمتر به سراغ سیستم بانکی میروند؛ بنابراین هزینه مالی شان پایین است. البته آنها حتی اگر از سیستم بانکی نیز جذب نقدینگی کنند، باز هم چندان با هزینههای مالی بالا مواجه نخواهند شد، زیرا منابع بانکی با حداقل بهره به دست شان میرسد.
این در شرایطی است که خودروسازان ایرانی معمولا تکیهگاه اصلی شان برای جذب نقدینگی، سیستم بانکی است و بانکها نیز به دلایل مختلف، منابع خود را همراه با بهره بالا به صنعت خودرو تزریق میکنند. در مجموع و آن طور که کارشناسان عنوان میکنند، تفاوتهای ساختاری خودروسازان داخلی و خارجی بهعلاوه شرایط و فضای اقتصادی غیرقابل مقایسه در خودروسازی ایران و جهان، دلیل اصلی سود کم یا زیانده بودن برخی خودروهای داخلی (به ادعای خودروسازان) و سود مناسب خودروهای خارجی است.
کریمی تاکید میکند: با این حال خودروسازان خارجی علاوهبر اینکه محصولات را در فضایی با بهرهوری بالا به تولید میرسانند، قیمت نیز از سوی خود آنها تعیین میشود نه به صورت دستوری؛ با این حساب معمولا قیمت خودروهای خارجی از فرمول «هزینه تولید بهعلاوه سودی منطقی»، تبعیت میکند.
این کارشناس اما در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تیراژ بالای برخی خودروها، صحبت از زیانده بودن آنها میشود، میگوید: ممکن است خودروسازان برخی محصولات خود را با سود حداقل یا زیان تولید و عرضه کنند که در این حالت، منفعت اصلی آنها ناشی از رقم بالای فروش است؛ بهعنوان مثال، امکان دارد خودرویی با تیراژ N، دو واحد سود داشته باشد، اما خودرویی دیگر با تیراژی بالاتر، سودی یک واحدی را متوجه خودروساز کند که در حالت دوم، تیراژ بالا عامل کسب سود موردنظر خودروسازان بهشمار میرود.
منبع : فرادید
ارسال دیدگاه