چالش های پیش روی فناوری خودران – فناوری

جمعه 15 دی 1396 فناوری
های پیش روی فناوری خودران فناوری

فناوری خودران به‌عنوان آینده‌ی صنعت حمل‌ونقل به یکی از داغ‌ترین موضوعات در محافل علمی و صنعت خودروسازی بدل شده است. در این مقاله به بررسی چالش‌های پیش‌روی این فناوری می‌پردازیم.

واکنش خودروهای خودران به محیط پیرامون خود موضوع بسیاری از تحقیقات جاری است. این فناوری، شامل هدایت جاده‌ای، خواندن تابلوهای راهنمایی و درک چراغ‌های راهنمایی حتی در شرایط بد جوی است، اما این تنها قسمت ساده‌ی ماجرا است. برخلاف انسان‌ها، زیرساخت‌های جاده‌ای تغییر چندانی نمی‌کنند و تا حدودی قابل پیش‌بینی هستند. موضوع هنگامی پیچیده می‌شود که از خودروهای خودران انتظار داشته باشیم تا درست همانند راننده‌ها، بتوانند جزئیات رفتار عابران پیاده و دیگر افراد حاضر در محل را درک کنند. این حالت شبیه زمانی است که راننده‌ها با عابران پیاده‌ی یک خیابان شلوغ ارتباط برقرار می‌کنند.

خودروی خودران تسلا

راننده‌ها از طریق ارتباطات چشمی و علامت‌های دست، می‌توانند تشخیص دهند که عابر پیاده متوجه حضور آن‌ها در مسیر عبوری آن‌ها شده است یا خیر. علاوه بر این، رانندگان با تجربه تنها از طریق درک زبان بدن عابران می‌توانند رفتارشان را پیش‌بینی کنند. با افزودن فاکتورهای دیگری نظیر سن (آیا عابر پیاده کودک، نوجوان یا بزرگ‌سال است؟)، زمان (تشخیص ساعت شبانه‌روز یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در تشخیص رفتارها است) و شرایط آب‌وهوایی (مانند وقتی که عابر پیاده زیر چتر قرار دارد و احتمال ندیدن خودروهای عبوری مطرح است) روند تصمیم‌گیری فناوری خودران بی‌نهایت پیچیده می‌شود. با وجود این سناریوهای روزمره، رانندگان حتی  برای یک سفر کوتاه درون شهری نیز تصمیمات لحظه‌ای بسیاری می‌گیرند که این امر به گفته‌ی استاد دانشگاه یوسی برکلی (UC Berkeley)، آنکا دراگان، می‌تواند منجر به مشکل از کار افتادن ربات‌ها (Freezing Robot Problem) شود. در حقیقت هنگامی که سطح پیچیدگی داده‌های محیطی از سطح معینی فراتر رود، ربات‌ها در اتخاذ تصمیم درست ناتوان شده و عملا از کار می‌افتند.

دراگان، که مدیریت آزمایشگاه InterACT در دانشگاه برکلی را برعهده دارد، روی توسعه‌ی الگوریتم‌های جدیدی کار می‌کند که به ربات‌ها امکان تعامل و هماهنگی با اشخاص را می‌دهد. دراگان در مصاحبه‌ای با وایرد گفته است:

حتی در شرایط معمول هم تصمیمات خودروهای خودران بسیار پرخطر است چراکه امکان اتخاذ بدترین تصمیم از سوی انسان‌ها همواره وجود دارد و این امر در نهایت می‌تواند منجر به تصادف شود.

به عقیده‌ی دراگان، در حالی‌که همه‌ی توسعه‌دهندگان سیستم‌های خودران در تلاشند تا نحوه‌ی واکنش خودروهای خودران به پیرامونشان را بهبود بخشند، نحوه‌ی واکنش افراد به فناوری خودران به عنوان یکی از نقاط کور این زنجیره، مغفول مانده است. براساس ادعای دراگان، رفتار خودروهای خودران بر واکنش انسان‌ها تأثیرگذار است و باید این تأثیرات در توسعه‌ی فناوری‌های خودران مد نظر قرار بگیرد.

خودروی خودران

در همین راستا، شرکت فورد با همکاری انستیتو تکنولوژی حمل‌ونقل ویرجینیا (VTTI)، در مردادماه سال گذشته‌ی میلادی آزمایشی ترتیب داد تا تأثیر خودروهای خودران بدون راننده بر مردم را بسنجد. این آزمایش بدون اطلاع مردم صورت گرفت و پس از تحقیقات گزارش‌گر یکی از تلویزین‌های محلی، شرکت خودروسازی فورد هدف از انجام این آزمایش را فاش کرد. بر اساس اعلام جان شاتکو، متخصص فاکتورهای انسانی فورد، درک درست چگونگی تأثیر خودروهای خودران بر رفتار افراد از حیاتی‌ترین نکات برای شکل‌دهی به تجربیات آینده است. به همین دلیل، VTTI برای اولین بار در جهان، اقدام به ساخت لباسی شبیه صندلی برای آزمایش فورد کرده است. هدف اولیه از این مطالعه، تحقیق پیرامون نحوه‌ی ارتباط خودروهای خودران با عابران و دیگر خودروهای مجهز به این فناوری بوده است. بر این اساس، انستیتو تکنولوژی حمل‌ونقل ویرجینیا با طراحی یک لباس شبیه صندلی برای راننده‌ و مخفی کردن او درون صندلی ون فورد، سعی کرده تا بازخورد حقیقی مردم از حرکت یک خودروی بدون راننده در سطح شهر را بررسی کند. در ادامه می‌توانید ویدئوی منتشر شده از این آزمایش را مشاهده کنید:

دانلود با کیفیت  720p / 360p

علاوه بر لباس شبیه صندلی، تنها راه برای اعلام خودران بودن این ون، استفاده از چراغ توسط فورد و VTTI بوده است. براساس اعلام فورد، در ابتدا این شرکت و VTTI در نظر داشتند تا با اقتباس از آزمایشات پیشین، از نوشته برای اعلام خودران بودن خودرو استفاده کنند، اما استفاده از این روش منوط به این است که همه‌ی افراد به یک زبان واحد مسلط باشند و در نتیجه خیلی زود این روش توسط این دو شرکت کنار گذاشته شد. با کنار گذاشتن ایده‌ی اول، فورد و VTTI تصمیم به استفاده از چراغ برای مشخص کردن خودران بودن خودروها گرفتند. درست مانند چراغ‌های ترمز و راهنما که امروزه به صورت استاندارد در همه‌ی دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، این دو شرکت تصمیم دارند تا یک چراغ ساده به‌عنوان علامتی از خودران بودن خودروها به‌کار رود.

خودرو خودران فورد

اگرچه ایده‌ی استفاده از یک سمبل به‌عنوان علامتی برای خودران بودن خودروها نیز مطرح بوده است، اما با توجه به پیشینه‌ی ضعیف استفاده از نمادها و عدم تشخیص آن‌ها توسط افراد، این ایده نیز توسط فورد و VTTI کنار گذاشته شده است. با توجه به عکس‌العمل گروهی از جوانان نسبت به خودروی ون خودران فورد که در ویدئوی بالا قابل دیده می‌شود و با توجه به نیاز ارتباط بین افراد و فناوری‌های خودران، شاید در آینده شاهد ظهور ایموجی‌ها در دنیای خودرو باشیم. در ادامه می‌توانید شاهد یک ویدئوی کوتاه از تلاش شرکت اوبر در زمینه‌ی فناوری خودران باشید:

دانلود با کیفیت  720p / 360p


منبع : زومیت

کوین دیگر برای خلافکاران مناسب نیست فناوری

بیت کوین دیگر برای خلافکاران مناسب نیست - فناوری

دوم گوشی نوکیا 6 با پردازنده قدرت‎مندتر، OZO Audio و عکاسی Bothie معرفی شد فناوری

نسل دوم گوشی نوکیا 6 با پردازنده قدرت‎مندتر، OZO Audio و عکاسی Bothie معرفی شد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا