مصرف بیش از اندازه قند

سه‌شنبه 28 دی 1400 سلامت
قند

قند

خوراکی های شیرین جز دسته خوراکی های محبوب بین مردم هستند.که هر فردی میتواند به راحتی وسوسه خوردن آنها شود. مصرف بیش از حد آن موجب اختلال در بدن و از بین بردن شادابی و انعطاف پذیری پوست میشود

 

قند

قند

مغز رنج می برد

فروکتوز، قندی طبیعی موجود در میوه است و به همراه گلوکز یکی از اجزا تشکیل دهنده شربت ذرت فروکتوز بالا (HFCS) است و توانایی فعال کردن بخش پاداش مغز را دارد. اما مطالعات صورت گرفته روی حیوانات نشان داده اند که دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از فروکتوز، به ویژه شربت ذرت، در بلند مدت می تواند شرایط را برای یادگیری و یادآوری دشوار سازد.

به مصرف مواد غذایی بیشتر تمایل دارید

با فعال شدن قسمت پاداش و اشتهای مغز، فروکتوز می تواند در احساس سیری تداخل ایجاد کند. بر همین اساس، خوردن تنها یک کلوچه ممکن است برای فرو نشاندن هوس غذایی شما کافی نباشد.

پوست سریع‌تر پیر می شود

مطالعات نشان داده اند که میزان بیش از اندازه قند می تواند در ترمیم کلاژن، پروتئینی که ظاهر شاداب و انعطاف پذیری پوست را موجب می شود، اختلال ایجاد کند. یک رژیم غذایی سرشار از قند میتواند به کاهش انعطاف پذیری پوست و شکل گیری چین و چروک های زودرس منجر شود. بهجای مصرف شیرینی ها می توانید مصرف میوه ها را مد نظر قرار دهید. به  گفتهکارشناسان، مصرف دو تا چهار وعده منبع قند طبیعی در روز مشکل آفرین نخواهد بود.

قند

قند

 قند اضافی در قالب چربی ذخیره می شود

کبد از ظرفیتی مشخص برایسوخت و ساز قند برخوردار است و از آن به برای تولید انرژی استفاده می کند و بر همین اساس، میزان اضافی قند در کبد به چربی تبدیل می شود. این شرایط خطر ابتلا به دیابت نوع 2، چاقی و بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد.

سلول های بدن بهایی سنگین را می پردازند

فروکتوز روند اکسیداسیون معمول در سلول های ما را تسریع می کند. در همین راستا، امکان آسیب دیدن پروتئین ها، بافت ها و اندام ها وجود دارد و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند نارسایی کلیه، بیماری کبد، و آب مروارید افزایش می یابد.

در دام قلاب گرفتار می شوید

مصرف قند به ترشح دوپامین، انتقال دهنده عصبی که موجب می شود از چیزی خوشمان بیاید و هر چه بیشتر از آن بخواهیم، منجر می شود. همان گونه که نورون های گیرنده دوپامین بیش از حد تحریک می شوند، تعداد گیرنده ها برای تشکیل پیوند کاهش می یابد و از این رو، نیازمند دوپامین بیشتر برای کسب تجربه ای مشابه خواهید بود.

قند

قند

غذا خوردن به واسطه استرس موجب افزایش استرس می شود

شیرینی ها می توانند سطوح کورتیزول، یکی از هورمون های استرس، را در کوتاه مدت کاهش دهند، اما تداوم مصرف کربوهیدارت های پالایش شده قندی و خطر مقاومت به انسولین استرس بدن را از درونافزایش دهد. ورزش بهترین جایگزین برای مواد غذایی شیرین به منظور کاهش استرس است.  ورزشاحساس خوبی را در انسان ایجاد می کند و سطوح کورتیزول را کاهش می دهد.

 افزایش سریع انرژی و سپس افت آن

کربوهیدارت های پالایش شده مانند آنهایی که در پاستا و نان سفید وجود دارند، افزایش سریع گلوکز در جریان خون را موجب می شوند و از این رو، برای مدتی ممکن است افزایش انرژی خود را احساس کنید.اما با از بین رفتن این اثر کوتاه مدت ممکن است با مشکل بیشتری مواجه شوید. به جای کربوهیدارت های پالایش شده می توانید مصرف میان وعده های سرشار از پروتئین را بین وعده های غذایی اصلی خود مد نظر قرار دهید که از آن جمله می توان به ماست یونانی بههمراه توت های تازه یا سبزیجات تازه و هوموس اشاره کرد. این قبیل خوراکی های به تثبیت قند خون و حفظ سطوح انرژی برای مدت زمانی طولانی‌تر کمک می کنند.

 

گیاهانی از جنس آهن

گیاهانی از جنس آهن

لاک ناخن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا