پل خواجو اصفهان

سه‌شنبه 10 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری
پل خواجو اصفهان

پل خواجو اصفهان

یکی از پل های تاریخی شهر اصفهان پل خواجو است که در شرق سی و سه پل، بر روی رود زاینده رود واقع شده است. طبق گفته باستان شناسان، پل خواجو بر روی پلی که پیش از این وجود داشته و خراب و ویران شده بود، بنا شده است.

 

 

پل خواجو اصفهان

مشخصات کلی پل خواجو اصفهان

کاربری : پل

دوره ساخت: بیگی

شماره ثبت: ۱۱۱

تاریخ ثبت ملی :  ۱۵ دی ۱۳۱۰

علت نام گذاری: دلیل نامگذاری این پل، به پل خواجو، نزدیکی آن به محله خواجو می باشد.

 

معرفی پل خواجو اصفهان

پل خواجو اصفهان در شرق سی‌وسه‌پل قرار دارد و از نظر استحکام، تقارن و سبک معماری، یکی از پل‌های منحصربه‌فرد ایران به‌حساب می‌آید. این پل یکی از زیباترین پل‌های دنیا در عصر صفوی محسوب می‌شد و به‌خاطر معماری و تزیینات کاشی‌کاری به کار رفته در آن، از سایر پل‌های زاینده‌رود معروف‌تر است. پل تاریخی خواجو به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان، در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

پل خواجو اصفهان مربوط به چه دوره ای است ؟

شاه عباس دوم صفوی در سال ۱۰۶۰ هجری قمری دستور ساخت پل خواجو را روی بقایای پل حسن بیک از دوره تیموری داد. بر اساس روایات، شاه عباس دوم به‌منظور ایجاد راه مواصلاتی بین محله خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز، تصمیم به ساخت این پل گرفت که در ادامه قرار شد علاوه بر پل بتواند به‌عنوان یک سد عمل کند.

شاه عباس برای اینکه بتواند همراه با خانواده، اقامت کوتاهی روی این پل داشته باشد، محلی موسوم به شاه‌نشین در وسط پل در نظر گرفت. در طول تاریخ، علاوه بر رفت و آمد از روی زاینده رود، از این پل برای تماشای مسابقه‌های قایقرانی، تفریح و خوش‌گذرانی پادشاه و همراهیانش استفاده می‌کردند.

کتیبه‌ای در بخش جنوبى پل وجود دارد که نشان می‌دهد پل خواجو در سال ۱۲۹۰ هجرى در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار مرمت شده است.

پل خواجو اصفهان

ویژگی های پل خواجو اصفهان

پل خواجوه در دل خود دارای شگفتی و اسراری است که هنوز هم کسی نتوانسته است دلایل این راز را کشف نمایند برخی از اسرار پل خواجو به شرح زیر می باشد:

1.شیرهای سنگی نگهبان پل خواجو

در دو طرف پل خواجو دو شیر سنگی وجود دارد که دارای اسراری جالب است. اگر دقیقا در روبروی شیر بایستید و از سمت شمال به چشم‌های شیر در بخش جنوبی نگاه کنید درخشش خاصی در چشمان شیر سنگی ایجاد می‌شود که به وضوح قابل تشخیص است. روی بدنه این شیرها حکاکی از ورزش های باستانی ایران انجام شده است.

2. شمع‌های نهفته در طاق‌های پل خواجه

وجود شمع‌های نهفته در پل خواجو یکی از بخش‌های هیجان انگیر است که اگر به طبقه پایین پل بروید و در منتهی الیه لبه پل و در زاویه 39 درجه بایستید طاق‌های پل خواجو مانند یک شمع به صورت کامل بوده و اشک‌های شمع به وضوح قابل مشاهده است.

3. عقابی با بال‌های باز در پل خواجو

اگر از فاصله‌ای دور و از بالا در زمانی که سایه پل افتاده است به پل خواجو نگاه کنیم متوجه سایه عقابی که بال‌هایش را برای پرواز گشوده است می‌شوید.

4. سنگ قبرهای مرموز و اسرارآمیز پل خواجو

در سال 1388 بازسازی و مرمت‌هایی در پل خواجو انجام شده که بدین وسیله تعدادی سنگ قبرهای با ارزش و حجاری شده کشف گردید که برخی از آن ها تخریب شده و تعداد محدودی که سالم مانده بود به موزه سنگ تخت فولاد برده شد.

5. وجود آب در پایه‌های پل خواجو

همانطورکه گفته شد در پل خواجو با وجود آن که پایه‌های پل در آب زاینده رود می‌باشد ولی همچنان مستحکم و قوی در سر جای خود ایستاده است.

پل خواجو اصفهان کجاست ؟

پل خواجو روی رودخانه زاینده‌رود در شهر اصفهان با ۱۸۰۰ متر فاصله با سی و سه پل (پل الله وردی خان) قرار دارد. این پل در انتهای جنوبی چهارباغ خواجو و در انتهای شرقی خیابان کمال الدین اسماعیل اصفهانی خودنمایی می‌کند.

اگر قصد دارید با مترو خود را به پل خواجو برسانید، ایستگاه سی و سه پل نزدیک‌ترین ایستگاه مترو است که می‌توانید مسیر دو کیلومتری تا پل خواجو را پیاده طی کرده یا از تاکسی استفاده کنید.

پل خواجو اصفهان

آدرس پل خواجو اصفهان

 

استان اصفهان، شهر اصفهان، پل خواجو

سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا