» سلامت » پروبیوتیک و فواید استفاده از آن

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۴:۰۰

پروبیوتیک‌

پروبیوتیک و فواید استفاده از آن

پروبیوتیک و فواید استفاده از آن

«پروبیوتیک‌ ها میکرو ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف کافی آنها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می‌شود.»

پروبیوتیک چیست :

◊ پروبیوتیک‌ ها نوعی باکتری مفید برای بدن ما خصوصا برای دستگاه گوارش هستند. این باکتری‌ها به سلامت روده کمک بزرگی می‌کنند.

◊ چرا که رشد باکتری‌های بدی که باعث عفونت‌ها و التهاب روده می‌شوند را کنترل می‌کنند؛ .

◊ محققان این باکتری‌های خوب را میکروارگانیزم‌هایی توصیف کردند که برای میزبان خود (که بدن ما است) مزایای زیادی از نظر سلامتی دارند.

◊ پروبیوتیک‌ ها همچنین قادرند اختلالات میکروبوتای روده، پس از درمان آنتی‌بیوتیکی را به حداقل برسانند.

◊ پروبیوتیک‌ ها بر تعادل باکتری‌های مفید و مضر روده تأثیر می‌گذارد و این تعادل را به نفع افزایش جمعیت باکتری‌های مفید تغییر می‌دهند، در حقیقت پروبیوتیک‌ها از همین طریق اثرات سلامت بخش خود را در بدن انسان القا می‌کند.

◊ بر این اساس، باکتری‌های پروبیوتیک‌ موجود در محصولات خوراکی، نه تنها باید دارای مشخصه‌های عملکردی و سودمند برای سلامتی انسان باشند بلکه از قابلیت ماندگاری در دستگاه گوارش هم برخوردار باشند.

◊ این ویژگی‌ها شامل رشد و بقای ارگانیسم‌ها در روند تولید محصول، نگهداری، و پس از مصرف حین انتقال از معده به روده است.

◊ دوز پروبیوتیک‌ مصرف شده عامل مهمی است که بر تراکم میکروارگانیسم‌های موجود در بخش‌های مختلف دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد.

◊ اگر تعریف ساده‌تر بخواهید، پروبیوتیک‌ ها تعادل بین باکتری‌های «خوب» و «بد» را برقرار می‌کنند و این باعث عملکرد بهتر بدن ما می‌شود.

◊ بدن انسان شامل چیزی حدود یک کیلو و نیم (بیشتر از وزن مغز انسان!) باکتری پروبیوتیک‌ است.

◊ دو راه برای حفظ و افزایش باکتری‌های مفید وجود دارد؛ استفاده از محصولات غذایی دارای پروبیوتیک و قرص.

بیشتر بخوانید : قارچ گانودرما

برخی از فواید پروبیوتیک عبارت است از:

  • ارتقا سیستم ایمنی بدن
  • جبران آسیب‌های آنتی‌بیوتیک‌ها به بدن
  • کاهش التهاب روده در اثر جراجی
  • افزایش توانایی هضم غذا
  • بهبود حساسیت به لاکتوز
  • افزایش سلامت کلی رحم
  • شادابی پوست
  • کاهش افسردگی
  • کمک به جذب بهتر ویتامین B

بیشتر بخوانید :ویتامین دی چیست

انواع مختلف پروبیوتیک چیست ؟

همانطور که اشاره کردیم پروبیوتیک‌ها شامل باکتری‌های مختلفی با مزیت‌های متعددی هستند. اما دو نوع اصلی آن‌ها، لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم است. لاکتوباسیلوس شناخته شده‌ترین نوع پروبیوتیک‌ها است که در ماست و غذاهای تخمیریافته یافت می‌شوند و در درمان اسهال و مشکل عدم تحمل لاکتوز شیر، مفید است.بیفیدوباکتریوم در انواع محصولات لبنی وجود دارد ویک‌پذیر (IBS) و مشکلات دیگر موثر است.پژوهش‌های زیادی درباره تاثیرگذاری پروبیوتیک‌ها و بهبود اختلالات مختلف انجام شده است.

برخی از بیماری‌هایی که پروبیوتیک‌ها در درمان آن‌ها موثر هستند عبارتند از:

  • سندروم روده تحریک‌پذیر
  • بیماری التهابی روده(IDB)
  • اسهال عفونی
  • اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

بر اساس پژوهش‌های دیگر، پروبیوتیک‌ها برای مشکلات دیگر اندام‌ها مثل مشکلات پوستی، حساسیت، سرماخوردگی و سلامت دهان مفید هستند.

 

فال روزانه


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : سلامت
ن
Bilit Arzan Bilit Kish
ارسال دیدگاه