پاسخ اسکات کلبی به ۵ سؤال منتخب عکاسان

چهارشنبه 25 اسفند 1400 فناوری

اسکات کلبی

معلم مشهور آموزش عکاسی که بصورت آنلاین تدریس میکند، اسکات کلبی می باشد که به تازگی به ۵ سؤال مهم را که عکاسان در یک ماه گذشته از او پرسیده‌اند پاسخ داده است

 

 

اسکات کلبی متولد ۱۹۶۰ آمریکا است. او از دوران نوجوانی همراه با برادرش به عکاسی علاقه‌مند شد و خیلی زود استودیوی خود را تأسیس کرد. او پس از ازدواج با گرافیک کامپیوتری آشنا شد و از اولین عکاسانی بود که به عنوان استاد رسمی شرکت ادوبی، برای آموزش نرم‌افزار فتوشاپ انتخاب شد. شهرت کلبی، علاوه بر مهارت بالای او در استفاده از تجهیزات عکاسی و نرم‌افزار‌ حرفه‌ای، در آموزش غیر حضوری و چندرسانه‌ای است که از سال ۱۹۹۳ با انتشار DVD شروع شد. او اکنون با وب‌سایت مشهور kelbyone.com و کتاب‌های پرتیراژ آموزشی خود شناخته می‌شود؛ هرچند جوایز عکاسی متعددی نیز در سابقه‌ی هنری خود دارد. در این مطلب، اسکات کلبی به پنج سؤال مهم کاربران وب‌سایت شاترباگ که اخیرا از او پرسیده شده است، پاسخ می‌دهد.

اسکات کلبی

اسکات کلبی

تصمیم به خرید دوربین کنون 5D مارک IV گرفته‌ام . شنیده‌ام که نرم‌افزار ادوبی لایت‌روم از فایل‌های RAW که توسط این دوربین گرفته شده باشد، پشتیبانی نمی‌کند. این شایعه درباره‌ی فتوشاپ و رابط Camera Raw هم وجود دارد. نظر شما در این‌باره چیست؟

در جدیدترین آپدیت نرم‌افزار لایت‌روم و فتوشاپ این مشکل حل شده است و من شخصا فایل‌های RAW گرفته‌شده با دوربین کنون 5D مارک IV را از طریق آن‌ها ویرایش کرده‌ام. اما امکان فرمان دادن به دوربین از طریق کابل USB و نرم‌افزار لایت‌روم (Imagine tethering) هنوز مقدور نیست؛ این مسئله در آپدیت‌های بعدی این نرم‌افزار، برطرف خواهد شد.

آیا نیازی به کالیبره‌کردن لنز وجود دارد؟ به‌خصوص وقتی که خروجی تصویر مناسب به نظر می‌رسد و مشکلی دیده نمی‌شود. دوربین من کنون 70D مارک II با لنز ۱۸-۱۳۵ میلیمتر است.

شخصا فقط هنگامی اقدام به کالیبره کردن لنز می‌کنم که مشکلی وجود داشته باشد و شارپنس خوبی از آن دریافت نکنم. ترجیح می‌دهم وقت خود را صرف عکاسی، ویرایش عکس‌ها (post-processing) و کارهایی از این قبیل کنم. کارهای جالب‌تری در مقایسه با کالیبره کردن لنز وجود دارد، به‌خصوص وقتی که نیازی به انجام آن احساس نمی‌شود.

می‌خواهم یک گالری کامل از عکس‌های کودکان را برای والدین آن‌ها بفرستم تا از بین ‌آن‌ها انتخاب کنند. انجام این‌کار از طریق نرم‌افزار لایت‌روم با مشکلاتی همراه است،  مثلا باید از قسمت مربوط به وب (Web module) استفاده کنم و اطلاعات مربوط به سرور خودم را در آن وارد کنم. آیا راه ساده‌تری برای حل این مشکل وجود دارد؟

البته راه ساده‌تری وجود دارد و من پیشنهاد می‌کنم از ماژول وب در لایت‌روم استفاده نکنید؛ چراکه نه‌تنها نیازمند داشتن سرور شخصی هستید، بلکه وارد کردن جزئیات آن در ماژول هم ضروری خواهد بود. راه ساده‌تر و سریع‌تری وجود دارد و این راه، استفاده از اپلیکیشن مخصوص تلفن همراه و تبلت این نرم‌افزار به نام Lightroom Mobile app است. این اپلیکیشن به‌صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود. پس از نصب اپلیکیشن، به سراغ کامپیوتر بروید و گالری دلخواه‌ خود در لایت‌روم را ایجاد کنید. سپس نرم‌افزار را با اپلیکیشن همگام (sync) کنید تا به گالری، از طریق تلفن همراه دسترسی داشته باشید. حال باید با هر دو رابط نرم‌افزار و اپلیکیشن، به سایت ادوبی و حساب کاربری خود در این سایت وارد شوید. در این حالت، کافی است به نرم‌افزار مراجعه کنید و تیک مربوط به گالری مورد نظر خود را که در باکس کوچک سمت چپ آن قرار دارد، فعال کنید. حالا به سایت lightroom.adobe.com مراجعه کنید و با ورود به حساب کاربری خود از طریق اپلیکیشن، لینک مربوط به اشتراک‌گذاری گالری برای دیگران در شبکه‌های اجتماعی را دریافت کنید و برای کارفرما بفرستید.

اسکات کلبی

اسکات کلبی

در محیط یک کلیسا به عکاسی مراسم پرداخته‌ام، اما تصاویر ثبت‌شده نویز زیادی دارند و قابل ارائه به عروس و داماد نیستند. آیا می‌توان آن‌ها را طوری ویرایش کرد تا نویز کمتری داشته باشند؟

البته در نرم‌افزار لایت‌روم و فتوشاپ، امکانات بسیار خوبی برای کاهش نویز در عکس‌ها وجود دارد. در فتوشاپ به سراغ Camera Raw بروید و در قسمت noise reduction به‌راحتی با زیاد کردن Color در Details panel، نویزهای رنگی را به خاکستری تبدیل کنید. توجه داشته باشید که با تنظیم هرکدام از المان‌های noise reduction، مسلما نویزها کاهش می‌یابند؛ اما در صورت زیاده‌روی در استفاده از آن‌ها، عکس شما حالتی مات و خمیری پیدا خواهد کرد. با زیاد کردن Luminance Noise نیز می‌توانید نقطه‌های باقی‌مانده از نویز‌ها را محو کنید. عملیاتی که توضیح داده شد، عینا در لایت‌روم هم قابل انجام است.

فراموش نکنید، هیچ شاخص و عدد دقیقی برای کاهش نویز وجود ندارد و شما باید با توجه به نوع عکس و میزان نویز آن، قسمت‌های مختلف noise reduction را طوری تغییر دهید که هم نویز کاهش یابد و هم تصویر، وضوح و شفافیت خود را از دست ندهد. پیشنهاد می‌کنم حتما عکاسی خود را به‌صورت Raw انجام دهید تا نتیجه‌ی بهتری در ویرایش داشته باشید.پلاگین نیک (Nik Collection) توسط گوگل ارائه شده و به رایگان قابل دانلود است. پس از نصب این پلاگین، با استفاده از قسمت Define می‌توانید به‌راحتی و تنها با یک کلیک، کاهش نویز خارق‌العاده‌ای در تصویر خود مشاهده کنید.

از دوربین خوب و لنز گران‌قیمتی استفاده می‌کنم، اما عکس‌های من چندان شفاف نیستند و از وضوح (شارپنس) آن‌ها راضی نیستم. آیا لنز یا دوربین من ایرادی دارد؟

به نظر من ایراد در شفافیت یک عکس، معمولا به تکنیک عکاس مربوط می‌شود. مهم‌ترین عامل در این موضوع، نبود ثبات دوربین در هنگام عکاسی و استفاده نکردن از سه پایه، خصوصا در زمانی‌ است که سرعت شاتر پایین باشد. برای اینکه از سلامت لنز و دوربین اطمینان حاصل کنیم، روشی تجربی را به شما پیشنهاد می‌کنم. دوربین را در محلی ثابت و بدون حرکت، مثل روی میز یا سه پایه قرار دهید. سپس سوژه‌ای با جزئیات فراوان مقابل دوربین بگذارید و آن‌ را طوری تنظیم کنید که با سرعت شاتر ۱۰ ثانیه، تصویری با روشنایی مناسب ثبت کند. بعد از گرفتن عکس، آن را به کامپیوتر منتقل کنید و روی تصویر زوم کنید تا جزئیات بهتر دیده شوند. اگر در این حالت هم کیفیت تصویر راضی کننده نیست و شما لنزی دارید که مبلغ زیادی برای آن پرداخته‌اید، باید لنز را به نمایندگی فروش یا مرکز تعمیرات تخصصی تجهیزات عکاسی بفرستید.

فراموش نکنید، هنگامی که بدون سه‌پایه عکاسی می‌کنید، سرعت شاتر بالاتر از ۱/۶۰ ثانیه و درست گرفتن دوربین با کمترین تنش، تأثیر زیادی بر وضوح تصویر خواهد داشت.

ربات

به ازای ورود هر ربات به بازار کار، ۶ شغل از دست می‌رود

شبکه‌های اجتماعی

نقش شبکه‌های اجتماعی در کاهش اثرات مخرب بلایای طبیعی چیست

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا