مجعزه تیامین یا ویتامین B1

یکشنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ سلامت

تیامین یا ویتامین ب۱ ؛کمبود این ویتامین باعث بروز پرخوری عصبی و بی اشتهایی و مشکل در هضم غذا و…… میشود. این ویتامین تأثیرات بسیار مهمی در سوختن قندها در بدن و عملکرد اعصاب دارد.تیامین از راه روده جذب خون می‌شود

عملکرد آن در اندام‌ها، فعال کردن آنزیمهای لازم برای سوختن قند در بدن است. این ویتامین نقش اساسی در ادامه عملکرد چرخه کربن دارد. نقش مهم دیگر آن در اعصاب است. ما برای انجام هر حرکت یا درک حواس از محیط نیاز داریم پیام‌های عصبی از مغز به اعصاب بدن و بالعکس منتقل شوند، تیامین در انتقال پیامهای عصبی نقش مهمی دارد.


کمبود تیامین

کمبود تیامین در انسان سبب بروز بیماری بری‌بری می‌گردد که معمولاً با عوارض قلبی-عروقی و عوارض عصبی و خیزوادم همراه است. عوارض قلبی-عروقی شامل تپش قلب، تنگی نفس و هیپرتروفی قلب است که تدریجاً منجر به احتقان قلب، کبد، ریه و پیدایش خیز می‌گردد. عوارض عصبی نیز منجر به پلی‌نوریت اعصاب محیطی می‌گردد که ممکن است با یک خونریزی مغزی همراه باشد.

ضعف عضلانی و بی‌اشتهایی، کم شدن حرکات معده، حالت تهوع، تب و لاغری توام با اختلالات رویشی و عوارض پوستی از علایم دیگر این بیماری است. فقدان تیامین با افزایش ترکیبات سه‌کربنه همراه بوده و میزان اسید لاکتیک در سلول‌های عصبی و اسید پیروویک در سلول‌های عضلانی و خون ازدیاد حاصل می‌کند. در دام‌ها کمبود تیامین با بروز علائم عصبی همراه است.

 

ویتامین B1 نمی‌دانید

 

علائم کمبود ویتامین B1 (تیامین)چیست؟

کمبود تیامین می تواند سبب کاهش اشتها، کاهش وزن، سرگیجه، از دست دادن حافظه، ضعف عضلانی و مشکلات قلبی شود.
کمبود شدید تیامین در دراز مدت باعث بیماری بری بری می شود.
بیماری بری بری شامل سه نوع می باشد:
۱) بری بری خشک: تاثیر بر سیستم عصبی و ایجاد تحلیل شدید و فلج عضلات
۲) بری بری مرطوب: تاثیر بر عملکرد قلبی و تضعیف عضله قلب و سیستم عروقی
۳) بری بری مغزی یا سندرم ورنیکه کورساکف: کمبود شدید تیامین می تواند سبب بری بری مغزی شود. این سندرم بیشتر در افرادی که به صورت مزمن مقادیر زیادی الکل استفاده می کنند دیده می شود. علائم این سندرم شامل از دست دادن حافظه، گیجی شدید و آتاکسی (ناهماهنگی و بی نظمی در حرکت عضلات) می باشد.

ویتامین ب۱ یا تیامین چه می کند؟

از جمله فعالیت های این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوخت و ساز کربوهیدرات ها
  • نقش در عملکرد عضلات
  • تاثیر در فعالیت سلول های عصبی
  • جریان الکترولیت ها در داخل و خارج از سلول های عصبی و عضلانی
  • هضم و گوارش

ویتامین ب1 یا تیامین را بیشتر بشناسید

آشنایی با منابع ویتامین B۱

تیامین به مقدار فراوان در برنج کامل، اسفناج ، کلم، هویج،جوانه گندم ، نان ، نخود ، لوبیا ، چاودار و بسیاری از سبزیها ، گردو ، بادام ، فندق ، انجیر ، جگر ، تخم مرغ ، شیر ، پنیر، و ماست در مخمر آبجو، پسته خام ،حبوبات ،سیرابی،شیردان و گوشت، دانه های گل آفتابگردان، سویا فراوان وجود دارد. افراط در خوردن مواد قندی سبب کمبود این ویتامین میشود، همچنین پوشیدن لباسهای نایلونی و پلاستیکی باعث نابودی آن میگردد.

 

علائم و عوارض کمبود ویتامین ب۱

مشکلات گوارش از قبیل نفخ معده، بی اشتهایی، پرخوری عصبی، کاهش شدید وزن، ضعف و خستگی، درد عضلات، تپش قلب، بی خوابی، کاهش قدرت حافظه، افسردگی، عصبانیت و عدم توانایی در تمرکز از علائم مرتبط با کمبود ویتامین B1 می باشند.

کمبود شدید و مزمن ویتامین B1 سبب بروز بیماری بری بری می شود که همراه با اختلالات عصبی شدید است و اگر درمانی صورت نگیرد سبب تخریب سیستم اعصاب و حتی مرگ می گردد.

راه های خانگی کاهش وزن

مواد غذایی که باعث بوی بد بدن میشوند.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا