ویتامین‌های ضروری برای افراد بالای ۴۰ سال

چهارشنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۹ سلامت
ویتامین‌های ضروری برای افراد بالای ۴۰ سال

با افزایش سن، بدن توانایی قبل را ندارد. عضلات  حجم و استقامت خود را از دست می دهند ، سیستم گوارش شما کندتر از قبل عمل می کند و حتی ممکن است دچار بیماری های قلبی عروقی، درد مفاصل ،  پوکی استخوان، افزایش وزن یا دیابت و … شوید اما راههایی وجود دارند که فرد بتواند با کمک  گرفتن از آنها روند پیری را به تعویق بیاندازید. یکی از این راه ها برای حفظ سلامت و دوری از این انواع  بیماری ها، دریافت کافی ویتامین ها و مواد مغذی  مورد نیاز بدن است.

بهترین راه برای کسب این ویتامین ها ومواد مغذی استفاده از  منابع غذایی است  .اما در برخی موارد به دلیل داشتن بیماری های خاص و یا داشتن رژم غذایی فرد نمی تواند همه ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را با خوردن خوراکی ها  تامین کند و نیازمند استفاده از مکمل های برای رفع این نیاز می باشد که البته زیر نظر پزشک از این مکمل ها استفاده کنید :در اینجا برخی از ویتامین ها و مواد مفید برای افراد بالای چهل سال علل الخصوص زنان را آورده ایم :

ویتامین ب ۱۲:

از۴۰ سالگی به بعد برای تقویت  و سالم نگه داشتن سیستم عصبی و عملکرد بهتر رگ ها جهت انتقال  خون نیاز به دریافت ویتامین ب ۱۲ خواهید داشت. با افزایش سن جذب ویتامین ب ۱۲ سخت تر  می شود زیرا سطح اسید معده کاهش می یابد. بین ۴۰ تا ۵۰ سال بهترین رده سنی برای تامین ویتامین ۱۲ از طریق قرص و مولتی ویتامین است. این قرص را روزانه مصرف کنید و اصلا نگران مصرف بیش از اندازه آن نباشید چون این ویتامین محلول در آب است و بدن مازاد آن را دفع می کند .  ویتامین ب ۱۲ در گوشت و محصولات حیوانی مانند مرغ، ماهی، لبنیات و تخم مرغ وجود دارد.

برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره ویتامین ۱۲ب اینجا کلیک کنید

پتاسیم:

با بالا رفتن سن  فرد دچار فشار خون می گردد و می بایست از قرص های ضد فشارخون استفاده کند که یکی از عوارض این قرص ها ادرار آور بودن و دفع پتاسیم خون می باشد و ممکن است فرد در بدن با کمبود پتاسیم مواجه گردد البته این یکی از علل کاهش پتاسیم در بدن است به هر صورت افراد بالای ۴۰ سال باید برای جلوگیری از ابتلا به سکته مغزی مشکلات قلبی و عروقی قلب و تنظیم ریتم   قلب  و گرفتگی های بدن که از علامت های کمبود پتاسیم در بدن است این مکمل غذایی را مصرف کنند .

بیشتر بخوانید :از دلایل دفع پتاسیم بدن 

آیا مصرف ویتامین ها و مکمل های غذایی برای سلامتی مفید است؟

کلسیم:

به دلیل ضعیف شدن استخوان ها از نظر استقامت و مستعد شدن به پوکی استخوان در افراد بالای ۴۰ سال استفاده از کلسیم ضروری است .و استخوان ها این ماده معدنی را در خود جذب می کنند کلسیم در حفظ سلامت استخوان ها و سایر فعالیت های اساسی بدن از جمله انقباض عضلانی ،عملکرد عصب و قلب و سایر واکنش های بیوشیمیایی مورد نیاز است.  البته بهتر است خوراکی های کلسیم دار را در رژیم غذایی خود بگنجانید لبنیات، ماهی ساردین، کلم بروکلی، بادام، اسفناج و … منابع سرشار از کلسیم هستند.

بیشتر بدانیم:مواد  غذایی گیاهی که بیش از لبنیات کلسیم دارند 

7 ویتامین و مکمل مورد نیاز بدن بعد از 40 سالگی - Parstoday

ویتامین دی:

از دیگر ویتامین های ضروری برای بدن افراد بالای ۴۰ سال ویتامین دی می باشد که با کمبود این ویتامین  فرد ممکن است به  بیماری های قلبی، دیابت، ام اس، سرطان های سینه و کولورکتال مبتلا گردد . در ضمن  کمبود ویتامین دی، جذب کلسیم را دچار اختلال می کند. علاوه بر اینکه غذا های زیادی هستند که می توانند این ویتامین را برای بدن تامین کنند نور مستقیم  خورشید نیز منبع غنی از این ویتامین محسوب می شود  اگر به هر دلیلی بدن شما با کمبود ویتامین دی مواجه است باید طبق تجویز پزشک  مکمل ویتامین دی مصرف کنید .

منیزیم:

 منیزیم،   به تنظیم فشار خون در بدن کمک می کند  و این امری مهم برای افراد مسن محسوب می شود   چون بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند. منیزیم به جذب کلسیم در بدن هم کمک میکند و نقش مهمی در عملکرد عضله عصب، قلب و همچنین کنترل قند خون دارد. سبزیجات تیره رنگ، لوبیا و سویا، آجیل، و آووکادو از منابع غنی از منیزیم هستند. همچنین کمبود منیزیم با بیماری های قلبی، دیابت و التهاب ارتباط دارد.

امگا ۳:

مصرف امگا ۳ می تواند تمامی تغییراتی  که با اقرایش سن در بدن روی می دهد   را از بین می برد،و خطر ابتلا به بیماری هایی  قلبی، فشار خون پایین را کاهش داده و برای حافظه و تنظیم کلسترول نیز مفید است. مصرف امگا ۳ ار ابتلا شدن فرد به آلزایمر نیز جلو گیری می کند . در غذاها نیز ماهی، گردو، بذر کتان و سبزیجات سرشار از امگا ۳ هستند. میزان مصرف آن برای افراد سالم ۵۰۰ میلی گرم، برای افراد مبتلا به بیماری قلبی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم و برای کسانی که تری گلیسیرید بالایی دارند ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم است.

پروبیوتیک ها:

البته می دانیم که پروبیوتیک ها جزء ویتامین ها و مواد مغذی نیستند ولی از ارزش غذایی بالایی به خصوص برای افراد بالای چهل سال برخوردار هستند و به سلامت روده ها و حفظ وزن  کمک زیادی می کند . مصرف پروبیوتیک ها همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و حتی سکته مغزی می شود. پروبیوتیک ها در محصولات لبنی مانند کفیر و ماست و سایر محصولات تخمیر شده وجود دارند.

برای دانستن لیست  غذاهای حاوی پروبیوتیک اینجا کلیک کنید

نشانه های کم خونی

از علائم شایع آپاندیس

علائم و نشانه های تورم آپاندیس چیست ؟

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا