ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین-فناوری

چهارشنبه 25 مرداد 1396 فناوری
صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین فناوری

اینکه خودرو در بخش فناوری روشنایی و چراغ‌ها از چه تکنولوژی و چه نوع لامپی استفاده می‌کند، موضوع مهمی است که خودرو در نمونه‌های پیشرو به کمک آن نوری مناسب و منظم را روی سطح جاده منتشر می‌کند و در عین افزایش سطح دید راننده، به دیگر رانندگان و عابرین کمک می‌کند تا موقعیت خود را به خوبی از وضعیت خطرناک دور کنند

فرادید| نور لامپ‌ها و بحث روشنایی در خودروهای امروزی برخلاف نگاه نه چندان
دقیق عامه مسئله بسیار مهمی است که با زندگی سرنشینان خودرو، سرنشینان دیگر خودروها
و نیز عابرین پیاده پیوندی حیاتی دارد. این موضوع علیرغم اهمیت بالایی که داشته اما
کمتر از سوی خودروسازان مورد توجه قرار گرفته و به معضلات جبران‌ناپذیری نظیر افزایش تلفات در سوانح
رانندگی ختم می‌شود.

ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

به گزارش فرادید، گزارش اخیر موسسه ایمنی و سلامت
بزرگراه های آمریکا اما پرده از معضلات بسیاری بر می‌دارد که در این حوزه وجود دارد
و جالب اینکه نوک پیکان انتقادات این گزارش به سمت خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند
است که در سه چهار سال اخیر با شیب بسیار تندی به ترند نخست همه بازارهای جهانی بدل
شده‌اند.

ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

نگاهی به متن گزارش اخیر این موسسه درباره میزان
رعایت استانداردهای تولیدی در بخش روشنایی و چراغ‌ها از سوی خودروهای کراس‌اوور نشان
می‌دهد بخش عمده‌ای از این محصولات با تجهیزات روشنایی معیوب و غیراستانداردی تولید
شده و خطرات بسیاری را متوجه مصرف‌کنندگان می‌کنند.

ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

جالب است بدانید که به لحاظ آماری تا 55 درصد کراس‌اوورهای
بازار آمریکای شمالی که در اغلب بازارهای جهانی نیز حضور دارند به لامپ‌های غیراستاندارد
و ضعیفی مجهزند که در مواقع بحرانی به ویژه در هنگام رانندگی شبانه خطرآفرینند. در
عین حال نباید از نظر دور داشت که خودروهای اس‌یووی و کراس‌اوور در مقایسه با وانت‌ها،
سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها از سطح ایمنی بهتری در بحث روشنایی برخوردار هستند.

ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

مت برمبلوف، مهندس ارشد تحقیقاتی موسسه ایمنی بزرگراه‌های
آمریکا (
IIHS) در این باره چنین توضیح داده که: « به دلیل نور
ضعیف و انتشار نامتوازن و غیر دقیق آن در جاده، خودروها به اشیا متحرک بسیار خطرناکی
در جاده‌های بین شهری تبدیل می‌شوند، چیزی مثل یک فانوس دریایی متحرک. مسئله دید در
شب و انتشار کافی و دقیق نور موردی است که برای رانندگی در شب حیاتی است چرا که تقریبا
نیمی از مرگ و میر ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی به محض تاریک‌شدن هوا و در هنگام
غروب آفتاب رخ می‌دهد. 
اینکه خودرو در بخش فناوری روشنایی و چراغ‌ها از
چه تکنولوژی و چه نوع لامپی استفاده می‌کند، موضوع مهمی است که خودرو در نمونه‌های
پیشرو به کمک آن نوری مناسب و منظم را روی سطح جاده منتشر می‌کند و در عین افزایش سطح
دید راننده، به دیگر رانندگان و عابرین کمک می‌کند تا موقعیت خود را به خوبی از وضعیت
خطرناک دور کنند».

ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

موضوعی که در طی تحقیقات بسیار مهم بود شامل سه
نکته است: نخست اینکه نور لامپ های جلو به چه شکلی منعکس شود تا پراکنش نور روی
سطح مسیر به اندازه کافی باشد، دو اینکه نور چه اندازه برای راننده های جلویی و
روبرو آزاردهنده یا هشداردهنده بود، و سوم آنکه میزان پراکنش کمتر از حد لازم
نباشد. بررسی های موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا نشان داد از سه نوع تکنولوژی
لامپ شامل ال ای دی (
LED)، هالوژن و لامپ
های تخلیه شدید یا اچ آی دی(
HID) و دو نوع ساختار
لنز یا رفلکتور، خودروهایی قادر به تامین روشنایی ایمن، کافی و اقتصادی هستند که
عمدتا از لامپ های ال ای دی و اچ آی دی استفاده کرده و در عین حال در مجموعه چراغ های خود از هر دو
نوع لنزهای منعکس کننده و پروژکتورهای به طور توامان استفاده کرده اند. در واقع از
سه خودروی برتر این پژوهش هر سه از لامپ های
اچ آی دی(HID) استفاده کرده
اند و در عین حال تمامی مدل های با نمره خوب و قابل قبول به لنزهای پروژکتور مجهز
بوده اند.
با این حال این گزاره به معنی حتمی بودن
کیفیت بالای خودروهای دارای لنزهای
HID و یا پروژکتور در ارزیابی ها در زمینه نور نیست.

ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

آنچه از این گزارش می‌توان استنباط کرد این است
که از میان40 اس‌یووی مورد بررسی، تنها دو مدل ولوو ایکس‌سی60 و هیوندای گرند سانتافه
(7نفره) از این لحاظ ایمن بوده و استانداردها را رعایت کرده‌اند در حالی که 17 اتومبیل
دیگر در وضعیت متوسط و 19 کراس‌اوور دیگر در وضعیت بسیار بدی قرار دارند.این چهارمین
گروه از وسایل نقلیه‌ای است که از سال 2016 از این منظر توسط موسسه مذکور مورد ارزیابی
قرار گرفته و جالب است که این گزارش به دلیل آنچه عیوب فنی غیرقابل چشم‌پوشی نامیده،
دو خودروی محبوب بازار ایران یعنی سورنتو و سانتافه را در قعر جدول کراس‌اوورهای ایمن
نشانده است. جالب است که چهار خودروی لوکس
ولوو ایکس‌سی90، لکسوس ان‌ایکس، لکسوس آر.ایکس و ب ام و ایکس3 که در بازار ایران نیز
حضور دارند در میانه جدول قرار داشته و در وضعیت نه چندان خوبی به لحاظ سطح ایمنی خودرو
در بخش چراغ‌ها و روشنایی قرار دارند.

ولوو صدرنشین شد، سورنتو و سانتافه قعرنشین

منبع : فرادید

کاربردی برای استفاده بهتر از ال جی جی 6 قسمت دوم فناوری

ترفند‌های کاربردی برای استفاده بهتر از ال جی جی 6 (قسمت دوم) - فناوری

مرجع خرید ماشین های اداری کجاست؟ فناوری

بهترین مرجع خرید ماشین های اداری کجاست؟ - فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا