چرا ورزش برای سلامت مغز شما مهم است؟

چهارشنبه 3 آذر 1400 ورزشی ، سلامت
ورزش

ورزش برای سلامت مغز

مردم اغلب پس از ورزش یا یک جلسه یوگا یا برخی تمرینات بدنی دیگر موجی از مثبت‌اندیشی و انرژی را تجربه می‌کنند.

این احساسات نشاط آور تأثیر مطلوبی بر روی بدن و ذهن شما دارند. شما احساس سلامتی، اعتماد به نفس، هوشیاری، و در صلح با خود می کنید و این به شما این امکان را می دهد که با انعطاف پذیری و مهربانی بیشتری با استرس های زندگی روزمره مقابله کنید.

هنگامی که یک سبک زندگی فعال بدنی را شروع می کنید، میزان بالایی که از ورزش منظم به دست می آورید به شما کمک می کند تا انگیزه خود را حفظ کنید تا در مسیر اهداف سلامتی و تندرستی خود بمانید. عملکردهای مغز مغز یک سیستم پیچیده و جذاب است که به طور پیچیده ای از طریق بسته های عصبی به بدن متصل می شود.

نکته:

فعالیت بدنی با افزایش عرضه خون اکسیژن دار به مغز و تحریک ترشح برخی مواد شیمیایی مغز از جمله اندورفین، سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین، تأثیر مثبتی بر عملکرد ذهنی شما می گذارد.

این هورمون‌ها برای تسکین استرس، کمک به تولید سلول‌های جدید مغز، کاهش درک درد و ایجاد احساس مثبت و رفاه عمومی شناخته شده‌اند. می توانید تمرینات ذکر شده در بالا را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا هوشیاری ذهنی و حافظه ای قوی تر داشته باشید!

 

ورزش برای سلامت مغز

ورزش برای سلامت مغز

عملکردهای مغز

مغز یک سیستم پیچیده و جذاب است که به طور پیچیده ای از طریق بسته های عصبی به بدن متصل می شود.

این سلول از بیش از یک میلیارد سلول عصبی تشکیل شده است و مرکز عملیات است – از حرکت، پردازش و انتقال اطلاعات، و تنظیم هورمون‌ها گرفته تا فعال کردن سیستم پاسخ استرس از طریق گیرنده‌های درد و برانگیختن یک اقدام مناسب، از جمله.

مغز انسان عملکردهای مختلف حیاتی مانند ضربان قلب، تنفس و هضم را از طریق یک سیستم غیرارادی کنترل می کند، به این معنی که این عملکردها بدون فکر هماهنگ انجام می شوند.

در عین حال، مغز سیستم های پیچیده عقل، فکر و درک را کنترل می کند که آگاهانه فعال می شوند.

 

ورزش برای سلامت مغز

ورزش برای سلامت مغز

فواید ورزش بر مغز شما

1. شبکه های عصبی را تقویت می کند

وقتی ورزش می کنید، رشد شبکه عصبی شما افزایش می یابد و به تقویت ارتباط/سیگنال ها بین سمت چپ و راست مغز کمک می کند. این اثر منجر به بهبود حافظه، هماهنگی و تعادل می شود.

2. تمرکز و دقت ذهنی را بهبود می بخشد

ورزش یا انجام هر گونه فعالیت بدنی شدید قلب را تحریک می کند تا خون بیشتری را به قسمت های مختلف بدن پمپاژ کند. افزایش جریان خون، مواد مغذی و اکسیژن اضافی را به تمام اندام های بدن از جمله مغز می رساند.

اکسیژن حافظه را تقویت می کند و زمان پاسخگویی بهتر را در شبکه های عصبی مغز تسهیل می کند و در نهایت به مغز اجازه می دهد به محرک های مختلف پاسخ بهتری بدهد.

علاوه بر این، ورزش شامل حرکت دادن بدن شما و اتصال ذهن شما به کار در دست انجام (حالت ذهنی) است که هر دو در تقویت توانایی ذهن برای تمرکز نقش دارند.

برخلاف تصور عموم، انجام چند کار بدون به خطر انداختن کیفیت کار ممکن نیست و برای مغز شما مضر است. توانایی انجام یک کار در یک زمان به خوبی با تمرکز کامل، رویکرد بسیار بهتری برای مقابله با فهرست کارهایتان است بدون اینکه شما را تحت فشار قرار دهد.

باز هم، شما فقط می توانید یک کار را در یک زمان به خوبی انجام دهید، و با مزایای اضافی تمرکز ناشی از ورزش، احتمالاً احساس رضایت بیشتری خواهید داشت، در آرامش و موفقیت نیز احساس می کنید.

3. به پرورش تفکر مثبت کمک می کند

ورزش می‌تواند به تقویت احساس بهره‌وری و موفقیت کمک کند و شما را از محدودیت‌های آنچه فکر می‌کردید قادر به انجامش هستید عبور دهد. بنابراین، ورزش نه تنها استقامت فیزیکی، سطح انرژی و وضعیت بدن شما را افزایش می دهد، بلکه به ایجاد اعتماد به نفس و ارزش خود نیز کمک می کند.

هورمون های احساس خوب در طول ورزش، به ویژه در هیپوکامپ، ترشح می شوند و به گردش در می آیند که با بهبود حافظه و کاهش علائم افسردگی مرتبط است.

داشتن نگرش مثبت به شما امکان می دهد چیزهای جدید را امتحان کنید، با استرس مبارزه کنید، با اعتماد به نفس با چالش ها روبرو شوید و در زندگی حرفه ای و شخصی خود رشد کنید.

 

ورزش برای سلامت مغز

ورزش برای سلامت مغز

ورزش هایی که برای مغز شما مفید هستند

بهترین انواع ورزش برای آرامش و نشاط ذهنی عبارتند از:

1. یوگا

مطالعات شواهد امیدوارکننده‌ای ارائه می‌کنند مبنی بر اینکه مداخلات رفتاری مانند یوگا ممکن است کاهش‌های مرتبط با سن و تخریب عصبی را کاهش داده و ممکن است شناخت عصبی را تقویت کند.

2. دویدن

افزایش عملکرد حافظه با دویدن ممکن است ناشی از افزایش نوروژنز در ارتباط با تغییراتی در شبکه عصبی متولد شده در بزرگسالان باشد. شواهد نشان می دهد که چندین انتقال دهنده عصبی با اجرا تغییر می کنند.

3. تمرین عملکردی متقابل بدن

فعالیت‌های دوجانبه هماهنگ و مختصر روزانه می‌تواند توجه و تمرکز را بهبود بخشد.

4. مدیتیشن

پیشنهاد شده است که تمرین مدیتیشن با پدیده های نوروپلاستیسیته، کاهش انحطاط مغز مرتبط با سن و بهبود عملکردهای شناختی مرتبط است.

 

ژست های یوگای

ژست های یوگای

ژست های یوگای قدرتمند برای بهبود اعتماد به نفس بد

یوگا یک تمرین ذهن و بدن عالی است که تنفس، حرکت بدن و تمرکز ذهنی را ترکیب می کند. این یک تمرین مراقبه است که فواید زیادی برای سلامت جسمی، ذهنی و کلی شما دارد.

یوگا همچنین می‌تواند به شما کمک کند بدنی را که در آن هستید دوست داشته باشید و آن را بپذیرید.

1. حالت کوهستانی (تاداسانا)

صاف بایستید و پاهایتان را محکم در زمین به فاصله باسن از هم جدا کنید و بازوهایتان را به پهلویتان متصل کنید.
سینه خود را با کمی چانه به سمت آسمان بلند کنید.
با چشمان بسته، مرکز نفس خود را پیدا کنید و پنج نفس عمیق بکشید تا ذهن خود را متمرکز کنید، انرژی های خود را ثابت کنید و با درون خود ارتباط برقرار کنید.

2. ژست الهه

طوری بایستید که پاهای خود را بیشتر از فاصله باسن قرار دهید به طوری که زانوهایتان در راستای مچ پا قرار گیرند.
یک دست را روی قلب و دست دیگر را روی شکم خود قرار دهید.
پنج نفس عمیق بکشید، به زمین متصل شوید و ذهن خود را گسترش دهید.

 

3. X Pose

در حالی که پاهایتان بیشتر از فاصله باسن، بازوهایتان را به سمت بیرون بکشید و با بدنتان یک «X» تشکیل دهید.
این موقعیت را برای پنج نفس نگه دارید و احساس کنید انرژی شما فراتر از انگشتان شما گسترش می یابد تا با شبکه بزرگتر زندگی ارتباط برقرار کنید. احساس کنید قلبتان باز است و تنفستان راحت تر حرکت می کند.

 

ناخن‌های سالم

ناخن‌های سالم/10 نوع غذا برای داشتن ناخن های قوی و سالم

بیوگرافی رابرت لواندوفسکی

 بیوگرافی مرد سال فوتبال جهان در 2020 رابرت لواندوفسکی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا