واژن/8 علامت هشدار دهنده مبنی بر اینکه واژن شما ناسالم است

پنج‌شنبه 24 شهریور 1401 سلامت
واژن

علائم هشدار دهنده واژن ناسالم

از آنجایی که واژن در یک منطقه محدود با تهویه ضعیف پنهان می ماند، تمایل دارد عرق، باقی مانده ادرار و سایر ترشحات را در طول زمان جمع کند. به علاوه، نزدیک مقعد است که می تواند آن را ناپاک و بدبو کند.

خبر خوب این است که واژن یک اندام خود تمیز شونده است و شستن مرتب آن با آب ساده برای از بین بردن آلودگی ها، میکروب ها و بوی تعفن کافی است. استفاده از صابون یا سایر محصولات پاک کننده حاوی مواد شیمیایی خشن تنها باعث تحریک ناحیه حساس، برهم زدن تعادل طبیعی pH و تخریب فلور واژن می شود و راه را برای عفونت ها هموار می کند.

بهداشت و سلامت واژن بسیار مهم است، اما اغلب به آن توجهی که شایسته آن است نمی شود. این عمدتاً به این دلیل است که ناحیه تناسلی پوشیده باقی می ماند و همانطور که می گویند: دور از دید، خارج از ذهن.

اما این سهل انگاری بعداً می تواند منجر به مشکلات نابه جا از جمله بوی بد واژن، عفونت واژن، زخم روی فرج، ترشح بیش از حد واژن، درد، سوزش، خشکی و خارش در ناحیه لگن و درد هنگام رابطه جنسی شود.

در واقع، تا 75 درصد از جمعیت زنان جهان حداقل یک بار در زندگی خود از عفونت های واژن رنج می برند.

این مقاله برخی از علائم واژن را که می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد، فهرست می‌کند.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر با پزشک خود مشورت کنید:

 علائم هشدار دهنده واژن ناسالم


علائم هشدار دهنده واژن ناسالم

1. خارش، احساس سوزش و خشکی واژن

خارش، احساس سوزش و خشکی واژن از علائم ناسالم واژن هستند

واژینیت به التهاب واژن اشاره دارد که می تواند به صورت خارش، خشکی و احساس سوزش و همچنین قرمزی و تورم در پوشش مخاطی واژن ظاهر شود. همه این علائم می تواند باعث ناراحتی شدید در هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی شود.

واژینیت به طور کلی با عفونت واژن به نام واژینوز باکتریایی همراه است.

یک واژن سالم باید PH بین 3.8 تا 5.0 داشته باشد. اگر PH افزایش یابد، محیط واژن بیش از حد قلیایی می شود. این برای رشد برخی باکتری‌های خوب مانند لاکتوباسیل‌ها نامطلوب است، اما باعث رشد بیش از حد سایر باکتری‌های عامل عفونت مانند گاردنرلا واژینالیس می‌شود که در درجه اول مسئول واژینوز باکتریایی است.

زنان فعال از نظر جنسی، به ویژه آنهایی که چندین شریک جنسی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عفونت هستند. علاوه بر این، بهداشت بیش از حد واژن و همچنین نوسانات هورمونی می تواند فلور واژن را مختل کند و شما را مستعد ابتلا به واژینوز باکتریایی کند.

زنان با افزایش سن، کاهش تدریجی تولید استروژن را تجربه می کنند. با رسیدن به یائسگی، میزان استروژن در بدن تا 95 درصد کاهش می یابد.

سطوح پایین استروژن باعث می شود دیواره های واژن شما به مرور زمان نازک، خشک و ملتهب شوند و این پدیده به عنوان آتروفی واژن شناخته می شود. آتروفی واژن همچنین می تواند باعث خشکی، خارش و سوزش شود، به ویژه در زنان یائسه (15٪) و یائسه (40٪ تا 57٪).

صابون‌ها، کرم‌ها، دوش‌ها/اسفنج‌های واژینال و فوم‌های اسپرم‌کش حاوی مواد شیمیایی و سایر مواد خشن هستند که می‌توانند پوشش حساس واژن را تحریک کنند و در عین حال PH طبیعی و تعادل باکتریایی آن را مختل کنند. همه این عوامل محیط مساعدی را برای عفونت های واژن ایجاد می کنند.

2. ترشحات غیر طبیعی واژن

ترشحات زرد یا سفید واژن که ممکن است شبیه پنیر کوتاژ باشد اغلب نشانه عفونت قارچی است. همچنین ممکن است منجر به خارش و سوزش در ناحیه واژن شود.

بسیاری از عوامل کمک کننده می توانند باعث رشد بیش از حد مخمر در میکروبیوم واژن شوند، مانند:

  • مصرف آنتی بیوتیک
  • عدم تعادل pH
  • تهویه ضعیف در منطقه به دلیل پوشیدن لباس زیر بسیار تنگ یا لباس های ساخته شده از پارچه های غیر قابل
  • تنفس و مصنوعی
  • دوش کردن
  • گذاشتن تامپون برای مدت طولانی
  • استفاده از محرک های شیمیایی موجود در صابون ها و سایر محصولات معطر
  • عادات غذایی ناسالم، به ویژه مصرف بیش از حد قند و الکل

عفونت های قارچی واژن معمولاً با کرم های دارویی، قرص ها و شیاف هایی که به راحتی بدون نسخه در دسترس هستند، درمان می شوند. به علاوه، به شما توصیه می شود که از هر یک از عوامل ایجاد کننده ذکر شده در بالا اجتناب کنید.

اگر عفونت دوباره عود می کند، باید تغییرات طولانی مدتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید، به طور عمده مصرف شکر و الکل را محدود کنید و در عین حال مصرف آب و ماست خود را افزایش دهید.

 

 علائم هشدار دهنده واژن ناسالم


علائم هشدار دهنده واژن ناسالم

3. بوی ماهی

این کاملا طبیعی است که واژن بوی خفیف کپک زدگی بدهد، اما اگر خیلی قوی یا ماهیگیر شد به طوری که به لباس زیر شما منتقل شود و از دور قابل استشمام باشد، باید نگران باشید.

این می تواند نشانه ای از بهداشت ضعیف واژن، عفونت های واژن و عفونت های دستگاه ادراری و همچنین بیماری پیشرفته کلیوی یا کبدی باشد

واژینوز باکتریایی یک عفونت شایع است که با اپیدمی بد واژن مشخص می شود

4. خونریزی غیر طبیعی

خونریزی غیر طبیعی واژن می تواند نشان دهنده ناسالم بودن واژن باشد

عادت ماهانه معمولاً 7 تا 9 روز طول می کشد، پس از هر 24 تا 38 روز اتفاق می افتد و منجر به از دست دادن 5 تا 80 میلی لیتر خون می شود. هر گونه بی نظمی در این سه پارامتر را خونریزی غیرطبیعی رحم می نامند.

لکه بینی یا خونریزی واژینال که در روزهای تصادفی و در زمانی که قاعدگی ندارید اتفاق می افتد، می تواند توسط نوسانات هورمونی در داخل بدن ایجاد شود. استرس و بارداری دو مقصر اصلی چنین عدم تعادل هورمونی هستند.

خونریزی غیرطبیعی واژینال همچنین می تواند از عفونت های واژن، در میان سایر علل آناتومیکی و فیزیولوژیکی، ناشی شود. به طور کلی می توان آن را به دو دسته تقسیم کرد: خونریزی مرتبط با علل ژنیکولوژیک و خونریزی مرتبط با علل سیستمیک.

تقریباً یک سوم از کل جمعیت زنان در طول زندگی خود خونریزی غیرطبیعی رحمی را تجربه می کنند، به ویژه پس از اولین قاعدگی و حوالی یائسگی.

5. خونریزی پس از مقاربت

زنان معمولاً پس از برقراری رابطه جنسی برای اولین بار لکه بینی یا خونریزی خفیف واژینال را تجربه می کنند. این خونریزی پس از مقاربت کاملاً طبیعی است، ربطی به قاعدگی ندارد و تقریباً 0.7٪ تا 9.0٪ از زنان باروری را تحت تأثیر قرار می دهد.

با این حال، عود می کند و بسیار فراتر از برخوردهای جنسی اولیه شما رخ می دهد، خودتان را برای عفونت واژن، بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا، پارگی واژن، اندومتریت و سرطان دهانه رحم آزمایش کنید.

 

 علائم هشدار دهنده واژن ناسالم


علائم هشدار دهنده واژن ناسالم

6. تاول های دردناک روی فرج

تاول های دردناک روی فرج می تواند نشانه ای از واژن ناسالم باشد

فرج قسمت بیرونی واژن است که می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله عفونت‌های مقاربتی مانند تبخال، عفونت‌های واژن، اختلالات خودایمنی، درماتیت تماسی، عوارض جانبی برخی داروها و سرطان، تاول‌های دردناکی ایجاد کند.

درمان به علت زمینه ای بستگی دارد، به همین دلیل است که برای تشخیص صحیح باید آزمایشات پزشکی انجام دهید. به علاوه، برخی از این علل کاملاً جدی هستند و نیاز به درمان فوری دارند.

بنابراین، بهتر است به محض مشاهده چنین تاولی در فرج به پزشک مراجعه کنید.

7. رابطه جنسی دردناک

درد و ناراحتی مکرر یا مداوم قبل، حین یا بعد از مقاربت از نظر پزشکی به عنوان دیسپارونی نامیده می شود.

بیشتر موارد دیسپارونی ماهیتی روانی دارند، اما برخی از زنان به دلایل فیزیکی واقعی مانند بافت اضافی اطراف دهانه واژن، التهاب واژن، آندومتریوز، چسبندگی، خشکی واژن، احتقان لگن، آتروفی واژن، زایمان و فیبروم دچار آن می شوند.

زنانی که از این عارضه رنج می‌برند، اغلب به سختی می‌توانند حمایت و تایید مناسبی برای درد خود دریافت کنند، که به جای واقعی بودن، به‌عنوان روان‌شناختی رد می‌شود.

درمان استاندارد برای دیسپارونی یا مقاربت دردناک شامل یک رویکرد غیرتهاجمی و چند وجهی است که شامل مداخلات زنان، فیزیوتراپی، مشاوره سلامت روان، درمان جنسی و مدیریت درد است.

در موارد نادر، ممکن است مجبور شوید تحت عمل جراحی قرار بگیرید، اما درمان محافظه کارانه بیشتر کار را انجام می دهد.

8. احساس سوزش در هنگام ادرار

احساس سوزش در هنگام ادرار می تواند نشان دهنده ناسالم بودن واژن باشد

مجرای ادرار لوله کوتاهی است که مثانه را به واژن متصل می کند. ادرار ذخیره شده در مثانه از مجرای ادرار به سمت پایین حرکت می کند و از سوراخی در ناحیه جلویی واژن به خارج از بدن دفع می شود.

هرگونه انسداد در مجرای ادرار می تواند منجر به رشد بیش از حد باکتری ها در دستگاه ادراری و در نتیجه عفونت شود. عفونت دستگاه ادراری می تواند باعث سوزش ادرار شود که به درد، سوزش، سوزش یا خارش در مجرای ادرار هنگام ادرار اشاره دارد.

علاوه بر عفونت های ادراری، این نوع ناراحتی تناسلی که در هنگام ادرار تشدید می شود، می تواند به عفونت واژن (15) یا STD مانند کلامیدیا یا تبخال نیز اشاره کند.

 

درد و سوزش ممکن است با التهاب واژن و خارش همراه باشد. لطفاً در صورت مشاهده چنین علائمی به دنبال کمک پزشکی باشید.

 علائم هشدار دهنده واژن ناسالم


علائم هشدار دهنده واژن ناسالم

کلمه پایانی

واژن بخش بسیار حساسی از بدن است و بنابراین باید با مراقبت بیشتری درمان شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در بالا، به سرعت به دنبال مشاوره پزشکی و درمان باشید.

نادیده گرفتن مشکل می تواند آن را بدتر کرده و منجر به عوارض جدی تر یا طولانی مدت شود. حتی در صورت عدم وجود چنین علائمی، مهم است که حداقل یک بار در سال برای معاینه عمومی به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. این به این دلیل است که برخی از شرایط بدون علامت می توانند بر سلامت واژن شما تأثیر منفی بگذارند بدون اینکه شما حتی متوجه شوید.

خارش مقعد

خارش مقعد/ علل، علائم و درمان

چای بابونه

چای بابونه/11 فواید شگفت انگیز چای بابونه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا