تربیت فرزندان/8 تا از ویژگی های والدین موفق در تربیت کودکان

چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 موفقیت
والدین موفق چگونه با کودک خود رفتار می کنند؟

تربیت فرزندان

تربیت فرزندان بزرگترین دغدغه  برای والدین ها امروزی  است. پدر و مادرها باید به مسئله تربیت کودکان و برقراری ارتباط درست با آن‌ها از بدو تولد توجه داشته باشند. والدین موفق،تعلیم و تربیت فرزندان خود را  به چشم یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه می‌کنند.

اگر در تربیت فرزندان  موفق عمل کنند باعث می‌شود  در آینده رابطه خوبی بین فرزند و والدین برقرار شود و  نسلی مسولیت پذیر،با اعتماد به نفس  و آگاه به جامعه تحویل دهند.

 

پدر و مادر بودن مسئولیت سنگینی است که در هیچ دانشگاهی برای این شغل پر مسئولیت آموزشی داده نمی شود . والدین ها نیازمند داشتن اطلاعات زیادی برای نحوه برخورد و تربیت فرزندان می باشد .

پدر و مادر هایی در امر تربیت موفق هستند که خودشان قبل از اینکه به فکر  بچه دار شدن بیفتند به فکر جمع آوری اطلاعات درست تربیتی برای تمامی مراحل زندگی فرزندشان  و برقراری ارتباط  موفق با فرزندشان اطلاعات  لازم و کافی داشته باشند .

در ادامه همراه مجله خانواده دایان  با ما باشید تا ویژگی های والدین موفق در تربیت فرزندان را به شما معرفی کنیم.

تربیت فرزندان

تربیت فرزندان

 والدین موفق چگونه با کودک خود رفتار می کنند؟

هرچه قابلیت های والدین در تربیت فرزندان بیشتر و آگاهی از نیازهای هر مرحله از زندگی کودک بالاتر باشد تربیت موفق آمیز تری در انتظار فرزندان است .چند نمونه از ویژگی های والدین موفق را باهم مرور می کنیم :

 

۱-با اقتدار وقاطع باشید :

والدین موفق در تصمیم گیری ها  مقتدر هستند و زمانی که قانونی را برای فرزندشان در نظر می گیرند خودشان  باید اول به قوانینی که خود وضع می کند به آن عمل کنند و  کودکان را هم به اجرای آن وامی دارند .

بسیاری از والدین ها  برای تربیت فرزندان قوانینی را وضع میکنند ، اما خیلی  زود آن را فراموش میکنند ، و یا زمان رویارویی با عدم اجرای قوانین و سر پیچی کردن فرزند قانون وضع شده را رها می کنند .در این صورت کودکان در قانونگذاری های بعدی هم قوانین احترام نمی گذارند و حرف پدر و مادر را گوش نمی دهند .

**پس توجه داشته باشید پدر و مادرهایی عزیز در قوانینی که می گذارید مقتدر باشید تا فرزندانتان به قوانین احترام بگذارند

۲-والدین با هم هماهنگ باشند

پدر و مادر در تربيت فرزندان باید  هماهنگ باشند. یا حداقل در جلوي کودکان وانمود کنيد که باهم هماهنگ هستند.

اگر رفتاري را پدر تائيد مي کند و مادر رد، باعث تعارض کودک مي شود پس بهتر است به عنوان والدين قبلا با يکديگر هماهنگ باشيم و حداقل در جلوي کودکان عدم هماهنگيمان را بروز ندهيم. تا در تربیت فرزندان موفق تر باشیم

۳- رفتار های خوب و مثبت  را به فرزندان خود یاد دهیم

بزگترین الگوی فرزندان والدین می باشند . فرزندان هرگز این رفتارها و اخلاقیات را یاد نمیگیرند مگرآنکه  شما  آنها را انجام دهید وبه آنها نیز بیاموزید.

رفتار خوب و اخلاق پسندیده ، به رفتاری اطلاق میشود که در جامعه ازآن بعنوان عرفی از ادب و مقبولیت اجتماعی می شناسند .

 

 

رفتار درست والدین موفق با فرزندانش

رفتار درست والدین موفق با فرزندانش

۴-با تشویق و تنبیه به جا به کودکان اعتماد به نفس دهند:

کودکان درسالهای ابتدایی تولد ، نیاز به محبت از جانب والدین می باشند .نیاز دارندبه آغوش کشیده شوند ، و گاها تنبیه شوند .

برخی ازخانواده ها می ترسند که نکند اینگونه ارتباطات فیزیکی نزدیک و یا حتی اجازه دادن به فرزندان برای خوابیدن درتختخواب والدین ، منجر به وابستگیه شدیدی میان کودکان وآنها شود.

درواقع ، این گونه فرزندانی که به جا تشویق وتنبیه میشوند  با اعتماد بیشتری نسبت به عشق خانواده خود بزرگ میشوند و همینطور اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خود خواهند داشت.

 

۵-کارهایی که دوست ندارند فرزندشان انجام دهد خودشان  انجام نمی دهند:

الگوبچه ها پدر و مادرهایشان هستند کودکان آنچه را ومیبینند بیشتراز آنچه به آنها گفته، انجام می دهند. اگر میخواهید فرزندانتان را از انجام دادن کاری بازدارید ، خودتان را قبل از فرزندتان اصلاح کنید.

اگر پدر یا مادری عادت دارد برروی مبل لم دهد و برای ساعت ها مشغول تماشای تلویزیون باشد ، نمی تواند از دیدن فرزندان خود درمقابل تلویزیون درتمام طول روز عصبانی شود .

 

۶-به فرزندانشان یاد می دهند که سلامتی بدن بسیاز اهمیت دارد

والدین موفق به فرزندان خود یاد می دهند که سلامتی  بدن آن ها بسیار اهمیت دارد و تغذیه مناسب، خواب کافی، رعایت نظافت از اصول اصلی داشتن بدن سالم است .

 

۷-به فرزندان خود عشق بورزید و به آنها توجه کنید

برای اینکه یک پدر و مادر موفق در امر تربیت باشیم بهتر است  به صحبت های  کودک خود گوش فرا دهید ، هنگامی که فرزندتان به سراغ شما می آید و ازشما توجه درباره مساله ای را میخواهد ، همه ی کارتان را متوقف کنید ، سر و بدنتان را بسمت فرزند خود بچرخانید و به او گوش فرا دهید بااو صحبت کنید ، صبور باشید و هرگز آنها را مسخره نکنید و یا به دیده حقارت به آنها نگاه نکنید برای  تک تک فرزندانتانوقت بگذارید و ازنیازهایشان باخبر شوید  ؛ گاهی اوقات لازم است  با آنها به پیاده روی یا دوچرخه سواری بروید مطمئن باشید که به آرامی این پیوند قوی تر خواهد شد .

 

۸-والدین موفق  هنگام عصبانیت ساکت می مانند :

هیچ میدانید که صدای آرام بسیار قدرتمند تر از صدای بلند است ؟گاهی  ممکن است که با دیدن یک اتاق بهم ریخته کنترل خود را  ازدست بدهید  و یا با نقاشی روی دیوار چنان عصبانی شوید که شروع به داد زدن کنید . اگر  بعنوان یک قانون به یاد داشته باشید که درهنگام عصبانیت بافرزندتان صحبت نکنید و یا برسرش داد نزنید. مدت کوتاهی صبرکنید تا عصبانیت شما فروکش کند و سپس با او صحبت کنید ،و تنبیه مناسبی برایش انتخاب کنید مثلا کارتونی که دوست دارد نمی تواند ببیند . رفتار شما در تربیت فرزندان خیلی مهم است

 

ehmal kari

اهمال کاری /به تاخیر انداختن و تعلل در انجام کارها

برنامه ریزی موفق/ برای یک برنامه ریزی موفق چه کارهای انجام دهیم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا