در حالیکه بعضی از خودروسازان مطرح جهان در حال عددسازی برای میزان آلایندههای تولیدی توسط محصولاتشان هستند، هیوندای با استفاده از فناوری پیل سوختی هیدروژنی توانسته است آلایندههای تولیدی را به نصف کاهش دهد. روز گذشته و در جریان نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۷، این خودروساز کرهای از مدل مفهومی FE Fuel Cell رونمایی کرد. این خودرو در حقیقت پیشنمایشی از نسل آیندهی شاسی بلندهای مجهز به پیل سوختی هیدروژنی است که میتواند با یک تانک پر از هیدروژن مسافت معادل ۸۰۰ کیلومتر را بپیماید.
حروف FE بیانگر مفهوم سازگاری آینده با محیط زیست است که البته کاملا با ویژگیهای این خودرو مطابقت دارد. مدل مفهومی FE Fuel Cell پیشنمایشی از مدلی است که در سال ۲۰۱۸ توسط این خودروساز به تولید انبوه خواهد رسید و در آن از چهارمین نسل تکنولوژی پیل سوختی هیوندای استفاده خواهد شد. طبق اعلام هیوندای، مدل مفهومی FE در مقایسه با توسان مجهز به پیل سوختی، ۲۰ درصد سبکتر و ۱۰ درصد بهینهتر است. همچنین، چگالی انرژی خروجی از باتریهای آن ۳۰ درصد افزایش یافته است. همهی این بهبودها سبب شده است این شاسی بلند هیدروژنی با هر باک پر از هیدروژن بتواند مسافت ۸۰۰ کیلومتر را بپیماید.
ابعاد این خودرو تقریبا مشابه مدل توسان است، اما طراحی آن تا حد زیادی بلند پروازانه است و میتوان انتظار داشت که در زمان تولید انبوه، شاهد تغییراتی در طراحی این خودروی مفهومی باشیم. علاوه بر تغییرات ظاهری، احتمالا در نسخهی آمادهی تولید بعضی از ویژگیها نظیر شارژرهای سرخود و قابل حمل و سیستم رطوبتزنی تهویه مطبوع این خودرو حذف حواهند شد. عملکرد سیستم تهویه مطبوع مجهز به رطوبت زنی به این صورت است که آب تولیدشده در پیل سوختی خودرو به سیستم تهویه مطبوع منتقل و در صورت نیاز به هوای ورودی به کابین افزوده میشود تا شرایط آسایش سرنشینان در بهترین حالت ممکن قرار بگیرد.
اگرچه هیوندای هنوز کشورهای مورد نظر برای عرضهی این خودرو را مشخص نکرده است؛ اما میتوان انتظار داشت که در چند سال آینده، ایالات متحدهی آمریکا یکی از مراکز عرضهی این مدل باشد.
ارسال دیدگاه