لیست هورمون های اصلی و موثر در پیری زنان

سه‌شنبه 16 فروردین 1401 سلامت

لیست هورمون های اصلی و موثر در پیری زنان

در بدن زنان شیش نوع هورمون وجود دارد که به زیبایی آنها کمک میکند. این هورمون ها د کشش پوست و جوان نگه داشتن آن و حتی به روحیه شاد کمک میکنند. حال گاهی به دلایل نامعلوم سیستم بدن دچار اختلال میشود و سطح این هورمون ها کاهش پیدا میکند و فدر دچار پیری زودرس میشود. خبر خوب آن است که میتوان این هورمون ها را بازسازی کرد. در این بخش اطلاعاتی برای داشتن پوستی درخشان  و ناخن ها و موهای زیبا به شما داده ایم حتما در این مطلب همراه ما باشید.

 

پوست خوب و درخشان

1– استروژن

این هورمون باعث میشود که فیبروبلاست ها کلاژن تولید کنند و هنگامی که این هورمون کاهش می یابد چین و چروک ظاهر میشود! سینه ها شل خواهند شد پس هرچقدر سطح این هورمن کم باشد بدن سریع تر پیر خواهد شد.

چطور سطح استروژن را افزایش بدهیم؟

غذا: توفو بر پایه سویا، شیر سویا، برنج قهوه ای، بذر کتان، سبزیجات تازه و میوه ها. دانشمندان معتقدند که محصولات گوشتی مانع تولید استروژن می شوند. به همین دلیل بهتر است مصرف پروتئین حیوانی را کاهش دهید.

لوازم آرایشی:  از کرم های حاوی فیتواستروژن استفاده کنید . به عنوان مثال، سرم ها و کرم های دارای ریشه شیرین بیان با پیری مبارزه می کنند زیرا حاوی لیکوریتیژنین هستند. یک آنتی اکسیدان که تولید کلاژن را تحریک می کند.

افزودنی های مواد غذایی:فیتواستروژن ها به عنوان مکمل های غذایی به شکل شبدر قرمز، پونه کوهی یا سمیسیفوگا فروخته می شوند. اگرچه آن ها دارو های هورمونی نیستند اما قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کنید.

2- هورمون رشد (سوماتوتروپین)

با افزایش سن افراد دچار کاهش میزان هورمون رشد میشوند و بااین اتفاق ماهیچه ها تحلیل میروند و چربی ها و چین و چروک ها ظاهر میشوند . همچنین افراد روحیه خود را از دست میدهند و استقامت کاهش پیدا میکند!

چگونه سطح هورمون های رشد را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

فعالیت بدنی: پیاده روی با سرعت 5/2 تا 3/5 مایل در ساعت، تمرینات بدنی با وزنه (هر کدام 10-15بار تکرار). بهتر است تمرینات قدرتی قبل از تمرینات هوازی باشد – ابتدا با دمبل کار کنید، سپس راه بروید. البته پیاده روی بیرون بهترین گزینه است.
تغییرات دما: رفتن به سنا یکی از روش های تغییرات دما است
مکمل های ورزشی:گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) باعث بهبود خواب و افزایش سطح سوماتوتروپین می شود.

3- دهیدروآپی اندروسترون)DHEA

این هورمون را بدن ما تا سی سالگی قادر به تولید آن است بعد از آن ماهیچه ها تحلیل می روند، عروق شکننده تر می شوند و پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

چگونه سطح آن را به طور طبیعی بالا ببریم؟

برای افزایش سطح آن چربی های سالم را در رژیم خود بگنجایید آجیل، دانه ها، ماهی های چرب و آووکادو حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع ضروری هستند.
برای صبحانه محصولات پروتئینی بخورید. این محصولات به مبارزه با نوسانات خلقی و تثبیت سیستم عصبی از همان ابتدای روز کمک می کنند.

4- ملاتونین

ملاتین نوعی هورمون است که ما را مطلع از زمان استراحت خود میکند. تمام فرایند های تجدید سلولی در هنگامی که خواب هستیم اتفاق می افتد و اگر در خواب ما اختلالی ایجاد شود افراد به طور زودرس شروع به پیر شدن می کنند. کمبود ملاتونین منجر به ایجاد چین و چروک، ریزش مو و تشکیل لکه های پوستی می شود.

چگونه سطح ملاتونین را افزایش دهیم؟
غذا: ملاتونین در موز، گوجه فرنگی، برنج و ذرت وجود دارد.
موارد منع مصرف:مشروبات الکلی، سیگار و کافئین نباید مصرف شوند. هنگام مصرف آن ها، تولید این هورمون متوقف می شود. برخی از دارو ها مانند مسدود کننده های بتا، داروهای خواب آور و ضد التهاب نیز همین تأثیر را دارند.
افزودنی های مواد غذایی: این هورمون را بصورت قرص میتوان مصرف کرد. برخی از متخصصان معتقدند که ما باید با مصرف مکمل ها کمبود ملاتونین را پس از 35 سالگی جبران کنیم. در هر صورت، همیشه توجه داشته باشید با پزشک مشورت کنید.

5- کورتیزول

با افزایش سطح ین نوع هورمون فدر دچار پیری زودرس میشودبسته به نوع پوست، اثرات منفی کورتیزول به طرق مختلف ظاهر می شود؛ از رنگ تیره صورت گرفته تا پوست خشک و لایه لایه، چین و چروک های عمیق و جوش و آکنه. این هورمون فیبرهای کلاژن را تجزیه کرده و پوست را شل می کند.

چگونه سطح کورتیزول و استرس را کاهش می دهید؟

آب کافی بنوشید: کم آبی بدن شما باعث میشود سطح کورتیزول افزایش پیدا کند
مکمل های غذایی:مکمل های بر پایه ریشه گل رز سطح اضطراب و کورتیزول را کاهش می دهند.
به موسیقی خوب گوش دهید: موسیقی به کاهش استرس شما کمک میکند
مدیتیشن: مدیتیشن به معنای واقعی کلمه باعث می شود تا بدن ما بدون دارو سطح کورتیزول خود را کاهش دهد.

6- انسولین

هر زمان سطح گلوکز در خون افزایش پیدا کند علائم اولیه پیری روی پوست ظاهر می شود. سطح بالای قند موجب چین و چروک میشود
به دلیل افزایش گلوکز، فرآیند موسوم به گلیکاسیون ( پیوند مولکول ها و پروتئین های قند ) سریعتر از آنچه که باید صورت میگیرد و منجر به تخریب کلاژن و الاستین می شود. سپس پوست حالتالاستیک خود را از دست میدهد و شکننده و کم آب می شود.

چگونه از پوست در برابر افزایش قند خون محافظت کنیم؟
مشورت با پزشک: برای تعیین میزان قند خون خود با پزشک مشورت کرده و آن را درمان کنید
لوازم آرایشی: از کرم هایی که دارای  رتینوئید (ویتامین A و مشتقات آن) استفاده کنید. این محصولات آرایشی باید حاوی ویتامین C و E و عصاره چای سبز باشند زیرا همه این موارد آنتی اکسیدان هستند.
استفاده از ضد آفتاب: شما ملزم هستید حتی در تابستان نیز از کرم ضدافتاب استفاده کنید

لاغری و دفع سنگ کلیه با زغال اخته

10 بهترین منبع غذایی برای ویتامین B کمپلکس

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا