هفته چهارم بارداری

سه‌شنبه 20 تیر 1402 سلامت
بارداری

هفته چهارم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

در هفته چهارم بارداری، دوره رویانی در جنین آغاز می‌شود. از هفته چهارم تا هفته چهاردهم، تقریبا تمام دستگاه‌های بدن جنین شما تکامل یافته و شروع به فعالیت می‌کنند. بنابراین، در این بازه زمانی، جنین نسبت به عوامل زیان‌آور بسیار حساس است.

در هفته چهارم بارداری، جنین از دو لایه خارجی (اپی بلاست) و داخلی (هایپوبلاست) تشکیل شده است که بعدها به اعضا و دستگاه‌های بدن جنین تبدیل خواهند شد. جفت ابتدایی نیز از دولایه تشکیل شده که در حال حفر کردن تونل‌های بسیار ظریف در دیواره رحم شما هستند تا در آینده اکسیژن و مواد غذایی لازم را برای جنین تامین کرده و مواد زائد را دفع کنند. تقریبا در اواخر هفته چهارم بارداری، این سیستم شروع به کار خواهد کرد.

گبول‌های قرمز نیز در حال ساخته شدن هستند تا بتوانند اکسیژن را به تمام بدن کوچک جنین ارسال کنند. همچنین، کیسه آب که حاوی مایع آمنیوتیک است، جنین را در بر گرفته و از آسیب‌های احتمالی در دوران بارداری محافظت می‌کند.

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در هفته چهارم بارداری، با تست حاملگی خانگی می‌توانید مطمئن شوید که آیا باردار هستید یا نه. اگر تست مثبت است، با پزشک خود تماس بگیرید و یک قرار ملاقات برای مراقبت‌های بارداری بگذارید. در این بازه زمانی، تا حد امکان دارویی مصرف نکنید و اسیدفولیک را روزانه میل کنید. اگر تست منفی شد، می‌توانید در چند روز آینده آزمایش را تکرار کنید. در صورتی که برای باردار شدن تلاش می‌کنید و نتیجه‌گیری موفقیت‌آمیز نبوده است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و بررسی‌های لازم را برای تشخیص احتمالی و علت ناباروری انجام دهید.

فعالیت‌های هفته چهارم بارداری

تهوع حاملگی یا بیماری ویار ممکن است زودتر از آنچه که انتظار دارید شما را مبتلا کند. برای کاهش این عارضه، می‌توانید چند بیسکوییت خشک یا کراکر را با خود داشته باشید و بعد از هر بار استفراغ، از آب نبات لیمویی یا آنتی‌اسید جویدنی استفاده کنید.

آدامس‌های طعم دار نعناع و زنجبیل خشک‌شده همچنین می‌توانند به تغییر در ذائقه شما کمک کنند. بهتر است تعدادی از این مواد را با یک پاکت یا کیسه نایلون برای استفراغ و تعدادی دستمال خشک یا مرطوب برای پاک کردن دهان در کیف، ماشین، میز کار یا هر جای دیگر همراه داشته باشید.

رژیم غذایی در هفته 4 حاملگی

کلسیم یکی از عناصر اساسی برای ساختار استخوان و دندان است و همچنین در توسعه سیستم گردش خون، سیستم عصبی و عضلات نوزاد نقش مهمی دارد. بدن شما برای رشد و توسعه جنین به میزان کافی کلسیم نیاز دارد.

اگر بدن شما نتواند کلسیم کافی را از رژیم غذایی جذب کند، از استخوان هایتان برای تأمین نیاز استفاده می کند که در آینده ممکن است منجر به ضعف و پوکی استخوان شود. بهترین منبع کلسیم مورد نیاز شما محصولات لبنیات هستند. هر روز سه وعده از مواد لبنی مانند شیر کم چرب، بدون چربی یا ماست را مصرف کنید.

نگران نباشید

اگر خلق و خوی شما در چند ماهه اول بارداری تغییر کرد، چندان تعجب نکنید زیرا موج هورمون ها بی شک روی احساساتتان تاثیر می گذارد. ممکن است احساس خستگی و عصبانیت بکنید. در این دوران اضطراب شما تا حدودی طبیعی است، اما اگر خیلی احساس نگرانی می کنید، در مورد ترس هایتان با همسر، اعضای خانواده یا دوستان مورد اعتماد خود صحبت کنید.

یکی از عوامل این اضطراب، بی خبری و ناآگاهی در رابطه با دوران بارداری و زایمان است پس سعی کنید با مطالعه و پرسیدن سوالات خود از افراد ذی صلاح اطلاعات خود را کامل کنید و تا حدود زیادی از ترس ها و نگرانی هایتان کم کنید.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته چهارم

با کوشش تمام از گناهان بپرهیزید و حتی‌الامکان مستحبات را انجام دهید. نمازهای یومیه را در اول وقت به‌جا آورید و قبل از نماز حتما اذان و اقامه بگویید و در وقت گفتن اذان و اقامه دستتان را روی شکم بگذارید.

هرروز بر دو عدد خرما سوره “قدر” بخوانید و آن‌ها را ناشتا بخورید. در خرما سیزده ماده حیاتی و پنج نوع ویتامین وجود دارد که آن را به یک منبع غذایی غنی تبدیل می‌کند. کلسیم موجود در خرما عامل اصلی استحکام دندان‌هاست و فسفر آن نیز از عناصر تشکیل‌دهنده مغز و مانع ضعف اعصاب و خستگی است. همچنین پتاسیم موجود در خرما از ابتلا به زخم معده جلوگیری می‌کند.

بایدهای و نباید های هفته چهارم بارداری

در دوران بارداری، مراقبت از موها امری بسیار مهم است. بهتر است هر روز موهای خود را شستشو داده و از رنگ موهای طبیعی استفاده کنید زیرا رنگ موهای شیمیایی ممکن است باعث عوارض جنینی و نوزادی شود.

همچنین در هنگام استحمام روزانه، از آبی با درجه حرارت بین 29 تا 32 درجه سانتی‌گراد استفاده کنید زیرا افزایش دمای بدن مادر برای جنین مضر است.

استفاده از هرگونه دخانیات در دوران بارداری بسیار خطرناک است. استفاده از این مواد باعث عدم اکسیژن‌رسانی به جنین در حال رشد و بروز ناهنجاری‌های پیشرفته، زایمان زودرس، سقط‌جنین و کمبود وزن نوزاد می‌گردد. حتی اگر همسر یا یکی از اعضای خانواده سیگار می‌کشند، از آن‌ها بخواهید در فضای بیرون خانه، جایی که شما در معرض دود سیگار قرار ندارید، سیگار نکنند زیرا تحقیقات حاکی از آن است که دود سیگار شخص دیگر نیز می‌تواند برای جنین زیان‌آور باشد.

همچنین، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از دستگاه ماکرویو توسط مادر ممکن است برای جنین خطرناک باشد، بنابراین بهتر است در ماه‌های نخست بارداری از دستگاه ماکرویو استفاده نشود.

بارداری

هفته پنجم بارداری

بارداری

هفته سوم بارداری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا