هفته هشتم بارداری

شنبه 13 خرداد 1402 سلامت
بارداری

هفته هشتم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

در هفته هشتم بارداری، جنین حدود 1.6 سانتی‌متر (حدود اندازه یک لوبیا قرمز) است و حرکت می‌کند و تغییر مکان می‌دهد. پلک‌های جنین تقریبا به‌طور کامل چشم‌هایش را می‌پوشانند و بازوهایش بزرگ‌تر شده‌اند. مفصل زانوهای جنین شکل‌گرفته‌اند و احتمالا پاهایش به‌اندازه‌ای بزرگ‌شده‌اند که بتوانند در جلوی بدنش به یکدیگر برخورد کنند. با صاف شدن بدن، سر جنین صاف‌تر و عمودی‌تر می‌ایستد و مجاری تنفسی از حلق تا بخش‌های ریه در حال رشد است. هرکدام از سلول‌های عصبی مغز جنین هم شاخه‌هایی ایجاد می‌کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اعصاب ابتدایی را ایجاد کنند. اندام‌های تناسلی جنین هنوز به اندازه کافی رشد نکرده‌اند تا جنسیتش را نشان دهند.

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در هفته هفتم بارداری، وزن شما احتمالا چندان افزایش پیدا نکرده است، اما برخی اندام‌های شما (مثل سینه‌ها) در حال رشد هستند. اندازه دور کمر شما ممکن است افزایش یابد و نیاز بدن شما به آهن ویتامین نیز افزایش پیدا می‌کند. تغییرات هورمونی ممکن است باعث احساس خستگی یا تنبلی شما شود و نداشتن خواب خوب در شب یا تهوع و استفراغ متناوب می‌تواند انرژی شما را کاهش دهد. با افزایش حجم خون، نیاز بدن شما به آهن نیز افزایش پیدا می‌کند. ویتامین‌های روزانه را به‌طور مرتب مصرف کنید تا مطمئن شوید که آهن اضافی موردنیاز را مصرف کرده و دچار کم‌خونی نشوید.

فعالیت‌های هفته هشتم بارداری

حاملگی موجب می‌شود اندام شما به‌سرعت تغییر کند، و در طی هفته‌های آتی، سینه و شکم شما بزرگ‌تر خواهند شد. درگذشته، هنگام غذا خوردن، خرده‌های غذا روی دستمال غذا روی دامن شما می‌ریخت، اما از این به بعد، خرده‌های غذا از سینه شما پایین‌تر نخواهند رفت!همچنین با بزرگ‌تر شدن کودک، خم شدن روی بشقاب برای شما سخت‌تر خواهد شد. پس مایع لکه‌بر لباس بخرید تا برای اتفاقات آتی آماده‌باشید!

فعالیت‌های هفته هشتم بارداری

فعالیت‌های هفته هشتم بارداری

رژیم غذایی هفته هشتم

آهن یکی از مواد معدنی است که برای ساخت گلبول‌های قرمز خون ضروری است و وقتی باردار می‌شوید بدنتان به آهن دو برابری نیاز دارد. بدون آهن کافی شما دچار کم‌خونی و فقر آهن می‌شوید. نوزادانی که از مادرانی با کم خونی بسیار شدید متولد می‌شوند، بیشتر در معرض خطر وزن کم و تولد زودرس قرار دارند.برای جذب و دریافت آهن در وعده‌های غذایی خود، غذاهای حاوی آهن مانند : گوشت قرمز لخم، ماهی، مرغ، خشکبار، اسفناج، لوبیا و غلات غنی‌شده با آهن بخورید. ازآنجاکه ویتامین‌ها جذب آهن را بیشتر می‌کنند، غذاهای حاوی ویتامین C مثل آب‌پرتقال یا توت‌فرنگی در کنار غذاهای غیر آهن مصرف کنید.

نگران نباشید

بارداری در هفته هشتم، وارد مرحله جدی خود خواهد شد. از هفته هشتم بارداری به بعد، رویاها و خواب‌های دوران بارداری غالبا شبیه فیلم‌های ترسناک هستند. تصاویر عجیب مثل صحبت کردن با حیوانات یا تصادف ماشین کاملا در این دوران عادی هستند.

ترکیب هورمون‌ها و اختلالات خواب در دوران بارداری باعث می‌شوند که خواب‌های طولانی و سبک‌تری نسبت به قبل داشته باشید. حتی ممکن است در مورد تولد یک نوزاد معلول یا بدون دست‌وپا خواب ببینید. این خواب‌ها از احساسات و افکار شما در طی بارداری نشات می‌گیرد و اینکه باید به‌زودی مراقب یک مخلوق کوچک و شکننده باشید

توصیه‌های مذهبی هشتمین هفته بارداری

توصیه‌های مذهبی هشتمین هفته بارداری

توصیه‌های مذهبی هشتمین هفته بارداری

مراقبت مادر از هشتمین هفته بارداری به بعد بسیار ضروری است. اگر دچار ضربه شوید و یا از داروهای شیمیایی زیادی استفاده کنید، احتمال آسیب‌دیدگی در دستگاه عصبی جنین بسیار بالا خواهد بود.هم‌چنین در صورت ابتلا به سرخجه ممکن است جنین عقب‌ماندگی ذهنی پیدا کنید. توصیه می‌شود زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام و دعای علقمه به مدت 40 روز بخوانید.

بایدهای ونبایدهای هفته هشتم بارداری

در صورتی که همیشه خارج از خانه کار می‌کنید، در ابتدای بارداری با پزشکتان در مورد شرایط بهداشتی و عوامل مرتبط با کار صحبت کنید و در طول بارداری با توجه به سلامت خود و جنین، سن بارداری، تعداد بارداری‌های پیشین و مشکلات قبلی که در دوران بارداری داشته‌اید، تصمیم‌گیری کنید. از کار بیش از 8 ساعت در روز و 5 روز در هفته اجتناب کنید و از تمامی ساعت استراحت و نهار استفاده کنید. در بارداری، مادرانی که قبلا سابقه سقط‌ جنین داشته‌اند و یا در دوران بارداری مبتلا به لک بینی و خونریزی مختصر هستند، باید از روابط جنسی تا چندین ماه صرف‌نظر کنند. در غیر اینصورت، روابط زناشویی تا قبل از 7 ماهگی مانعی ندارد، اما باید با ملایمت و اعتدال صورت گیرد. درباره آمیزش جنسی در دوران بارداری نیز می‌توانید بیشتر بخوانید.

بارداری

هفته دهم بارداری

بارداری

هفته هفتم بارداری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا