نکاتی که باید در مورد مواد ضد عفونی کننده های دست بدانیم

دوشنبه 23 تیر 1399 گوناگون
سرماخوردگی و آنفلوآنزا
این روزها که استفاده از مواد ضد عفونی کننده علل الخصوص ضد عفونی کننده های دست به دلیل شیوع بیماری کرونا اوج گرفته نکاتی وجود دارد که با دانستن آن ها به سلامت خود و خانواده مان کمک زیادی می کنیم همچنین اشتباهاتی وجود دارد که نتیجه تلاش ما برای رعایت کامل بهداشت را برعکس می کند که در این مطلب به آن اشاره می کنیم.
ضدعفونی کننده دست

اشتباهاتی که اثر ضدعفونی کننده های دست را از بین می برد

باز گذاشتن درب شوینده ها یا ضد عفونی کننده های دست :

اگر متوجه شدید که شوینده و ضدعفونی کننده دستتان مدت زمان زیادی در نداشته، مثلاً کل روز درِ آن رویش قرار نداشته، پس بهتر است آن را دور بیندازید زیرا الکل به سرعت بخار می شود و خاصیت ضد عفونی کننده خود را از دست می دهد و دیگر شوینده دست، کاربردی و تاثیرگذار نخواهد بود.

قرار دادن مواد ضد عفونی کننده در محیط گرم و نور خورشید :

یکی دیگر از مواردی که باعث تبخیر الکل می شود، این است که ضدعفونی کننده در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرد. مثلاً متوجه می شوید که مدت زمان زیادی داخل یک ماشین در محیط گرم قرار داشته است. در چنین شرایطی الکل موجود در شوینده دست، حتی در دمای اتاق هم شروع به تبخیر می کند. پس نباید از آن استفاده کنید. همیشه مطمئن باشید که شوینده دست را در یک محیط خشک و خنک نگه داشته اید.

واحدهای تولید مواد ضدعفونی کننده از یارانه دولتی برخوردار می‌شوند ...

تهیه ضد عفونی کننده های غیر استاندارد :

زمانی که شوینده ضدعفونی کننده می خرید، حتما باید به لیست مواد تشکیل دهنده آن نگاه کنید. مواد استرلیزه فعال در بیشتر شوینده های دستی به صورت ژل و فوم، الکل اتیل و ایزوپروپیل هستند. سازمان جهانی پیشگیری و کنترل بیماری ها پیشنهاد می کند که از شوینده های دستی استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشند. معمولاً محصولاتی که در همه داروخانه ها به فروش می رسند، طیف الکلشان از 60 تا 95 درصد است و این الکل کم کم در طی استفاده روزانه تبخیر می شود. اگر ضدعفونی کننده و شوینده دست فقط 60 درصد الکل داشته باشد، پس قطعاً زودتر از بین می رود.

حتماً باید در این لیست به کلمه آب هم توجه کنید. درست است که الکل یک ماده کلیدی برای شوینده دست محسوب می شود اما آب هم به همان میزان مهم است. آب های موجود در مواد شوینده دست وجود دارند که به حل شدن پروتئین داخل پاتوژن ها کمک می کنند سپس الکل، به کمک آن ها ویروس را از بین می برد.

توجه نکردن به تاریخ مصرف ضد عفونی کننده ها

شوینده های دست عمر طولانی دارند اما بلاخره تاریخ انقضای آن ها سر می رسد. طبق نظر متخصصان، اگر یک محصول ضد عفونی کننده دست هرگز استفاده نشده باشد، باز هم بعد از سه سال تاریخ انقضای آن فرا می رسد. البته حتما باید به تاریخ روی آن ها دقت کنید، زیرا بعضی از آن ها زود تر منقضی می شوند. این تاریخ بستگی به استقامت فرمول به کار رفته در آن ها دارد.

استفاده از شوینده های ضدعفونی کننده دست منقضی شده خطرناک نیست. در حقیقت این شوینده ها هنوز هم اثرگذار هستند، زیرا الکل در آن ها وجود دارد اما غلظت آن زیر حد پیشنهادی است. اگر نمی توانید به شوینده دست جدیدی دسترسی داشته باشید، استفاده کردن از شوینده های منقضی شده، بهتر از استفاده نکردن از آن ها است. در واقع مقدار کمی هم الکل، از استفاده نکردن آن بهتر است.

قیمت طلا، دلار، سکه امروز

رکورد قیمت سکه و طلا در بازار امروز زده شد

قیمت دلار امروز

قیمت دلار۲۳هزار تومان شد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا