نکاتی مهم در مورد نظافت سفره

پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1399 گوناگون
نکاتی در مورد سفره غذا

روزانه سه وعده غذا خوردن  و توجه به کیفیت غذا و روش پخت و تزیین سفره نکاتی است که اغلب به آن توجه داریم ولی گاهی شاید فراموش کنیم و یا توجه نکنیم سفره یا رومیزی که در آن غذا می خوریم و با سلامت ما رابطه مستقیم دارد آلوده شده باشد .

ایجاد لکه روی سفره یا رومیزی هنگام   سرو غذا مخصوصا در خانواده هایی که بچه های کوچک دارند یک امر عادی تلقی میشود و از بین بردن این لکه ها بسته به جنس سفره  بستگی دارد .به دلیل مشکل بودن پاک کردن لکه، از سفره های پارچه ای و حصیری به هنگام ریختن مواد غذایی مثل آب خورشت ،سوپ،لکه های چربی و ادویه و یا نوشیدنی ها و آب میوه ها و نفوذ در بافت پارچه بیشتر افراد ترجیح می دهند از سفره های پلاستیکی استفاده کنند که مواد غذایی و آب از آن نفوذ نمی کند .

ولی در تمیز کردن سفره های پلاستیکی هم باید بسیار دقت داشت و دو هفته یکبار آن را شستشو کرد .باقي مانده ی غذا در سفره اگر به موقع تمیز نشود باعث رشد میکروبها و تجمع باکتری در سفره می شود . شاید این آلودگی ها  دیده نشود ولی با غذا بلیعده و وارد معده ودستگاه گوارش می شود و به سلامت ما صدمه می رساند پس بهتر است قبل از جمع کردن سفره حتما با یک دستمال نخی تمام سفره را پاک کنید حتی اگر به ظاهر چیزی در سفره ریخته نشده باشد .

اگر پس ماند غذا در سفره باعث ایجاد کپک شود بسیار خطر ناک است و باید حتما با یک ماده ضد عفونی کننده مثل وایتکس شسته شود و برای ساعات طولانی زیر نور خورشید قرار گیرد .

بهتر است اندازه سفره‏ غذا با تعداد نفرات و تعداد افراد خانواده متناسب باشد تا پاک کردن آن  راحت تر شود .برای سفره هایی که روی زمین انداخته می شوند بهتر است از یک زیر سفره ای  که از اندازه سفره بزرگتر است استفاده شود  تا احیانا ” آلودگی از سطح و فرش وارد سفره نشود .

 بهتر است سفره‏ هايي انتخاب شود که پشت و روي‌ متفاوت دارند تا همیشه در یک سطح آن غذا خورده شود و همچنین سفره هایی استفاده شود که سطح صافی دارند و پاک کردن آنها راحتتر است .

بیشترین لکه هایی که روی سفره ها ایجاد می شود حاصله از آب خورشت است چون خورشت ها هم چرب هستند و هم ادویه و رب دارند .برای پاک کردن لکه چربی و لکه ادویه و رب از روی سفره بهترین کار شستن و اب کشی سفره است .بهتر است تا قبل از خشک شدن لکه ها  این کار انجام شود چون با خشک شدن لکه شستشو هم دشوار تر می شود .

(مایع ظرف شویی ،سرکه ،جوش شیرین ، آب گرم ) در یک تشت حدود ۲ لیتر آب گرم بریزید. درون آب گرم  یک قاشق غذا خوری جوش شیرین و نصف فنجان سرکه  و یک قاشق مربا خوری مایع ظرف شویی بریزید.سفره را در آن بگذارید و بعد از  5 دقیق  کمی لکه را با دست ماساژ دهید و آب کشی کنید .

اگر باز هم لکه زرد روی سفره  از بین نرفته بود سفره را برای پاک شدن بهتر سفره را چند ساعت زیر نور مستقیم آفتاب پهن کنید .

در این روش رنگ حاصله از رب و ادویه روی سفره های پلاستیکی مقاومت بیشتری نشان می دهند علل الخصوص که رنگ سفره روشن باشد برای جلو گیری از رنگ گرفتن سفره پلاستیکی بهتر است یک دستمال کاغذی در دست داشته باشیم و به حین ریختن مواد در سفره پاک شود تا شستشو راحت تر شود .

 
انتخاب عود مناسب برای درمان

روشن کردن عود به شما چه کمکی می کند

راهکارهایی برای براق کردن چراغ خودرو

برای براق کردن چراغ خودرو در خانه چه کنیم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا