نوشیدن الکل، با خطر ابتلا به سرطان همراه است

چهارشنبه 6 بهمن 1400 سلامت

الکل

الکل سرگرم کننده است!

به همین دلیل بیش از نیمی از جمعیت ایالات متحده در سن ۱۸ سالگی و بالاتر گزارش می‌کنند که در یک ماه، حداقل یک نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنند.

با اینحال یک اظهار نظر تازه به قلم جنی کانر، یک متخصص طب پیشگیری و اجتماعی در داشنگاه اوتاگو در نیوزلند، یکبار دیگر چیزی را بیان کرد که ما قبلا بارها شنیده ایم: الکل خطرناک است و مقدار مصرف آن اصلا مهم نیست.

برای این اظهار نظر، کانر نگاهی به حدود ۱۰ سال تحقیقات انداخت تا ارتباط‌های احتمالی بین سرطان و مصرف الکل را بررسی کند. با انجام این کار، کانر توضیح داد که الکل، علت مستقیم بسیاری از سرطان‌ها در سراسر بدن است، نه فقط قسمت‌هایی از بدن که در تماس مستقیم با الکل هستند.

علاوه بر این، کانر توضیح داد که حدود ۶ درصد از تمام مرگ و میرهای ناشی از سرطان در سراسر جهان می‌تواند با الکل مرتبط باشد، و این مسئله حتی در میان کسانی که از مقادیر کم تا متوسط الکل استفاده می‌کنند نیز صادق است.

بحث بین مزایای درمانی و پیامدهای منفی مصرف الکل، یک جدال قدیمی است. بعنوان مثال، در حالیکه کاملا واضح است که نوشیدن الکل زیاد برای سلامت فرد مضر است و می‌تواند به سرطان‌های خاص ماند سرطان کبد و مری منجر شود، اما چندان روشن نیست که چه اتفاقی برای کسانی می‌افتد که مقادیر الکل کم تا متوسط می‌نوشند.

بعنوان مثال تحقیقات گذشته نشان داده‌اند که نوشیدن مقدار متوسط الکل می‌تواند سالم باشد، اما اگرچه ارتباط روشنی بین نوشیدن الکل و طول عمر طولانی‌تر وجود دارد، تحقیقی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که نوشیدن الکل ممکن است علت سلامت خوب مصرف کنندگان آن نباشد. یعنی سلامت آن افراد ربطی به نوشیدن الکل ندارد.

بوریس هنسل، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: مصرف متعادل الکل، یک نشانگر قدرتمند از سطح اجتماعی بالاتر، وضعیت سلامت عمومی برتر و ریسک کمتر بیماری‌های قلبی عروقی است.

کانر در اظهار نظرش می‌گوید که اثرات مضر الکل می‌تواند حتی بیشتر نیز گسترش یابد، و در مورد ارتباط‌های قوی تایید شده قبلی بین مصرف الکل و سرطان در نواحی خاص بدن مانند روده بزرگ، سینه زنان، پروستات، لوزالمعده و حتی پوست می‌نویسد.

به گفته کانر، حتی مصرف کنندگان کم الکل نیز نسبت به خطر سرطان، مصون نیستند. بررسی او نشان داد در حالیکه مصرف کنندگان الکل زیاد، نسبت به کسانی که کمی الکل می‌نوشند، خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان کبد، روده بزرگ و حنجره دارند، اما همه مصرف کنندگان در معرض خطر مشابهی برای ابتلا به سرطان دهان، مری و سینه و حلق قرار دارند.

کانر در گزارشی که توسط هافینگتون پست تهیه شده گفته است: از دیدگاه سلامت عمومی، برارود شده که الکل باعث حدود نیم میلیون مرگ ناشی از سرطان در سال ۲۰۱۲ شده است.

اگرچه کانر به شواهد محکمی برای ارتباط بین مصرف الکل و برخی سرطان‌ها اشاره می‌کند، اما هنوز کاملا روشن نیست که الکل چگونه یا چرا باعث سرطان می‌شود. بر خلاف سیگار کشیدن که به وضوح با انواع خاصی از سرطان‌ها مرتبط است، نقش الکل در ایجاد سرطان پیچیده‌تر است.

بنابراین برای عموم مردم، پذیرفتن آنکه نوشیدن الکل حتی در مقادیر کم ممکن است ناسالم باشد، می‌تواند دشوارتر باشد. با اینحال کانر تاکید می‌کند که کاهش جمعیت گسترده در مصرف الکل که مصرف کنندگان کم، متوسط و زیاد را هدف می‌گیرد، می‌تواند تاثیر قابل توجهی در بروز سرطان داشته باشد.

خواص انگور سیاه

خواص انگور سیاه

زعفران

خواص زعفران

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا