
نمايشگاه آثار فرشچيان در قزاقستان

نمايشگاه آثار فرشچيان در قزاقستان
نمايشگاهي از آثار محمود فرشچيان در قزاقستان برگزار ميشود و همچنين در گالريهاي پايتخت شاهد حضور هنرمندانی نامي هستيم كه در اين هفته آثار خود را در گالريهاي نقش جهان، ويستا، سايه، هما، وارطان و نياوران عرضه ميكنند.
نمايشگاه فرشچيان در قزاقستان
نمایشگاهی از آثار محمود فرشچیان در مرکز نسخ خطی وزارت فرهنگ جمهوری قزاقستان برگزار میشود.نمایشگاهی از آثار محمود فرشچیان با هماهنگی مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد، سفارت جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و اداره کل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، به مناسبت بیستمین سالگرد انتقال پایتخت جمهوری قزاقستان به شهر آستانه، با همراهی ارکستر سازهای ملی ایران و با هدف معرفی، تبلیغ و نشر فرهنگ و هنر ایرانی برای دو هفته در مرکز نسخ خطی وزارت فرهنگ جمهوری قزاقستان برگزار میشود.
این نمایشگاه شامل ۳۰ اثر به صورت پوستر قابشده از آثار محمود فرشچیان است که پس از اتمام نمایشگاه، به موزه عودت داده خواهند شد.
نشمين رياضي در نقشجهان
نمایشگاه نقاشی و شعر «شعرهای رنگی من» نشمین ریاضی در گالری نقشجهان برپاست.نمایشگاه نقاشی نشمین ریاضی با عنوان «شعرهای رنگی من»، در نگارخانه نقشجهان برپاست. این هنرمند درباره نمایشگاهش به «ایرانآرت» گفت: این نمایشگاه مجموعه ۳۰ اثر از تابلوهای اکریلیکی است که در انگلستان کشیدهام. سبک کارم انتزاعی بوده و در اندازههای مختلف است.
او درباره نام نمایشگاهش گفت: کنار هرکدام از تابلوها، یکی از اشعار خودم را که مربوط به حالوهوای اثر است، گذاشتهام. بومهای این نمایشگاهها را خودم آماده کردهام. رویهمرفته مدتی است خودم برای نقاشیهایم بوم میسازم.
او درباره این شیوه گفت: قبلا یکی، دو نمایشگاه در انگلیس داشتم و گالریدارها به من گفتند با توجه به نوع کارم، هرچه بومها اورجينالتر باشد نقاشیها بهتر از آب در میآید. بنابراین رفتم دستگاه چوببر خریدم و بومهایم را با پارچههای مقاومی که خودم از بازار میخرم، میسازم.
گلاره گودرزی در گالری ویستا
نمایشگاه نقاشی «کد گرگومیش» با آثاری از گلاره گودرزی در گالری ویستا برپاست. آنچه در این مجموعه دیده میشود، آثاری است که با الهام از فضای شهری و آلودگیهای زیستمحیطی شکل گرفتهاند. گودرزی در این مجموعه به تأثیرات ساختوسازها، لوازم نقلیه و کارخانهها بر آلودگی محیط پرداخته است.
بزرگترین بخش هر تابلو، آسمانی است که با رنگ طبیعی آبی یا رنگ غیرعادی قرمز به نمایش درآمده است و در تعدادی از آثار هم خاکستری زمینه، نشانه آسمان دودگرفته شهری صنعتی است. در اغلب آثار، آسمان شهرها دوگرفته و خاکستری نیستند، بلکه سطوحی رنگین و یکدست هستند که با هجوم دود شکافته شدهاند. کنتراست زیادی که میان زمینه آسمان و ذرات دوده به وجود آمده است، دوربودن طبیعت را از آنچه به اجبار به آن افزوده شده است، بازنمایی میکند.
عنصر غالب در بیشتر این تصاویر، دودی است که از دودکش کارخانهها یا قطارهای باری خارج شده و بخشی از آسمان را پوشانده است. اگرچه در عالم واقع این دود اغلب به رنگ سیاه یا خاکستری است، اما گودرزی گاه با نشاندادن دودی قرمز، خطری را هشدار میدهد که به شکلی تهدیدآمیز در حال سوقدادن حیات به سمت نابودی است.
در هیچکدام از تابلوها نشانی از انسان نیست. تمام آنچه به چشم میآید، ماشینآلات صنعتی یا کارخانههای در حال کار هستند که در ضرورت حضور انسان برای هدایت آنها تردیدی نیست، اما انسان در برابر هجوم هیولاوار ساختههای دست خود، چنان کوچک شده است که دیگر محلی برای بروز و ظهور خویش نمییابد.
نمایشگاه نقاشی «کد گرگومیش» تا ۱۵ تیر در گالری ویستا برپاست. علاقهمندان میتوانند به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک۱۱ مراجعه کنند.
جواد وطندوستعلمداری در گالری سایه
نمایشگاه آثار جواد وطندوستعلمداری با عنوان «شور رهایی» در گالری سایه برپاست. وطندوست در این مجموعه بهجای نقاشیکردن و بهتصویرکشیدن یک سوژه، ابزار نقاشی را مرکز توجه قرار داده و نقش آنها را پررنگ کرده است. کلاف، پارچه بوم و… این بار بهجای اینکه ابزاری برای نمایشدادن باشند، هویت مستقل یافته و خود به نمایش درآمدهاند.
بخشی از آثار این مجموعه با چندین متر پارچه بوم که با تاخوردن و جمعشدن روی چهارچوب جا گرفتهاند، تشکیل شده است. در این آثار، گاه بوم خام روی چهارچوب دیده میشود و گاه رنگ روی بخشی از پارچه قرار گرفته و سپس در سفیدی بوم محو شده است.
وطندوست در تعدادی دیگر از آثار خود، به بازی با کلافها پرداخته و آنها را از پشت قاب بیرون آورده است. رنگزدن چهارچوبها بهجای سطح بوم، نقشی متفاوت به چوبی داده است که همیشه پشت تابلو مخفی بود. او تنها به استفاده از ابزار نقاشی اکتفا نکرده است و در بخشی از آثارش لباسهایی را بر چهارچوب قرار داده و آنها را بهجای بوم نقاشی به کار برده است؛ لباسهایی که شاید تن یک نقاش بوده و با باقیمانده رنگهای او رنگین شده و جلوهای متفاوت یافتهاند.
استفاده از رنگ در آثار این مجموعه به قصد نقاشیکردن یا بهتصویردرآوردن موضوعی نیست، بلکه خود ماده و نحوه استفاده از آن است که اهمیت پیدا میکند. وطندوست در این مجموعه تلاش کرده فارغ از کنش نقاشانه، اهمیت مواد را آشکار کند و حتی اثر هنری را در یک تغییر ماهیت به اجسام تشکیلدهنده آن تقلیل دهد.
نمایشگاه آثار جواد وطندوستعلمداری تا ۱۳ تیر در گالری سایه برگزار میشود. این گالری در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ قرار دارد.
لادن بروجردی در گالری هما
نمایشگاه نقاشی لادن بروجردی با عنوان «قصههای کوتاه سرزمین رز» در گالری هما برپاست. بروجردی در این مجموعه با بهرهگرفتن از نقاشی ایرانی و ویژگیهای خاص آن آثاری با مضامین امروزی پدید آورده است. سوژه این نقاشیها زنان هستند؛ زنانی که با اسلوب نقاشی قاجاری در فضایی میان گل و مرغها قرار دارند.
در آثار بروجردی ظرافت و ریزهکاریهای نقاشی ایرانی به همراه پرداختهای بادقت، شیوهای برای نمایش موضوعاتی هستند که حضور آنها در آن سبک نقاشی سابقه نداشته است. حضور زنان در نقاشی قاجار به تصاویری از زیبارویان و رامشگران در مجالس بزم محدود میشد؛ اما در این آثار زنان جایگاه متفاوتی یافتهاند و با وجود شباهت ظاهری به نمونههای کهن، هویت و جایگاه متفاوتی دارند. زنانی که نیزه یا شمشیر به دست دارند و حضوری باقدرت در مقابل مخاطب دارند، نمونهای از این نوع نگاه هستند.
در آثار دیگر این مجموعه نیز اگرچه برای زنان نقش یا جایگاه خاصی در نظر گرفته نشده است؛ اما استقلال آنها و وابستگینداشتن به عناصر دیگری بهعنوان افراد دارای قدرت مشهود است؛ زنانی که با آرامش خیال در طبیعت حضور دارند یا در زندگی عادی دیده میشوند، در تضاد با رویکرد نقاشان قاجار و مخاطبان آنها به زنان هستند.
نمایشگاه نقاشی لادن بروجردی با عنوان «قصههای کوتاه سرزمین رز» تا ۱۹ تیر در گالری هما به آدرس خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک برپاست.
كاشاني در گالري وارطان
نمایشگاه نقاشی شعیب کاشانی با عنوان «مگنتیت» در گالری وارطان برپاست. آثار کاشانی نشاندهنده فضایی خیالی با موجوداتی غیرواقعی است که دنیایی جدید را به وجود آوردهاند؛ اما دور از ذهن نیست که تمام عناصر و رویدادهای آن جهان خیالی ریشه در دنیای واقعی ما داشته باشند.
آدمها یا موجودات آدمگونهای که در این تابلوها دیده میشوند، هیچکدام حال خوشی ندارند. دفرمهشدن آنها حاکی از گذران دورانی سخت و عبور از مصائب بسیار است که در نهایت به ایجاد تغییراتی در آنها منجر شده تا امکان بقا را برای آنان فراهم کند. فضایی که این جانداران در آن زندگی میکنند، محیطی خشک و تاریک است که نشانهای از آبادانی در آن نیست. محیطی که در این آثار دیده میشود، فضاهای کهن و تاریخی را به یاد میآورد و خشونت پنهان در فضا، سابقه تاریخی اعمال خشونت انسان بر انسان را بازنمایی میکند.
زرههای خالی از انسان، مهرههای شطرنج یا فرمهای ناشناختهای که در این آثار دیده میشود، با وجود بیجانبودن، همچنان بازتاب خشونت اعمالشده بر آنها هستند و زخمها و قطعهقطعهشدنهای آنها باعث میشود مخاطب به درک احساس درد و ناراحتی سوق پیدا کند.
نمایشگاه نقاشی شعیب کاشانی با عنوان «مگنتیت» تا ۲۵ تیر در گالری وارطان به نشانی میدان فلسطین، طالقانی غربی، شماره ۵۱۴ میزبان علاقهمندان است.
«سی مرغ»در نیاوران
آیین گشایش نمایشگاه عکس محمدامین کجوری با نام «سی مرغ» جمعه ۱۵ تیر در گالری شماره دو فرهنگسرای نیاوران برگزار میشود.
این نمایشگاه دربرگیرنده ۳۰ عکس از پرندگان وحشی است که در سه سال در مجموعههایی مانند باغ وحش تهران، باغ پرندگان تهران و موزه دارآباد ثبت شده است. این نمایشگاه با اشارهای به مرغ اسطورهای (سیمرغ) و روایت عرفانی عطار از جستوجوی پرندگان در راه رسیدن به سیمرغ، سعی دارد با تصاویری که از پرندگان ارائه میدهد، حالاتی انسانگونه و بعضا عرفانی را تداعی کند. همچنین کجوری در این آثار کوشیده ذهن مخاطب را از زیبایی ظاهری پرنده فراتر ببرد و در نهایت تعاملی احساسی را در بیننده ایجاد کند.
نمایشگاه «سی مرغ» از ۱۵ تا ۲۵ تیر در گالری شماره دو فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقهمندان میتوانند برای بازدید از این نمایشگاه در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۲۱ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به گالری شماره دو فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.
مرجع : سرپوش
ارسال دیدگاه