نشان «شوالیه» به شهاب حسینی اهدا شد

شنبه 10 اسفند 1398 سینما
شهاب حسینی

  

شهاب حسینی که الان موفق به کسب جایزه بهترین بازیگری از جشنواره‌های کن و برلین شده است،  در سفارت فرانسه طی مراسمی، نشان شوالیه را از «فیلیپ تیه بو» سفیر این کشور در تهران، دریافت کرد.

نشان شوالیه به دلیل خلاقیت هنری یا ادبی یا به خاطر مشارکت در تلالوی هنر و ادب، در فرانسه و در جهان به هنرمندان اعطا می‌شود. در مراسم اهدای نشان شوالیه در کنار شهاب حسینی چهره‌هایی فرهنگی مختلفی از سایر نقاط جهان حضور داشتند.

شهاب حسینی از سفارت فرانسه نشان شوالیه دریافت کرد
سخنرانی شهاب حسینی پس از دریافت نشان شوالیه

” به‌ خاطر این شبِ زیبا، خدا را شکر می‌ کنم. نام کشور فرانسه همیشه با هنر، ادبیات و فرهنگ عجین بوده است. من تاکنون، دو سفر به کشور فرانسه داشته‌ ام و زیبایی‌های زیادی را دیدم. همچنین خیلی خوشحال هستم که دو خواهرزاده نیمه‌ فرانسوی دارم و با مردم فرانسه خویشاوند هستم. علاقه‌ مند به آثار نویسنده بزرگ فرانسوی، اریک امانوئل اشمیت هستم و دو متن ایشان را کار کرده‌ام. از وزارت فرهنگ فرانسه و جناب سفیر که بنده را مستحق و شایسته این مدال دانستند، تشکر می‌کنم. آرزوی من این است که بتوانم با عشقی که در هنر نهفته است، مردم جهان را به هم نزدیک‌ تر و نزدیک‌ تر بکنم. هر چند سیاست علاقمند به تفرقه و جدایی است، هنر می‌ تواند باعث نزدیکی مردم جهان شود. امیدوارم با عنوان شوالیه، بتوانم وظیفه هنری و انسانی خودم را انجام بدهم. “

دیگر هنرمندان که نشان شوالیه دریافت کردند:
حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز برجسته کشورمان جزء معدود هنرمندانی است که نشان شوالیه را نپذیرفته است. او در نامه‌ای نوشته بود که خود را از دریافت هر نوع نشانی بی نیاز می‌داند و همین که حسین علیزاده باشد برایش کافی است.
پیش‌تر در ایران شخصیت‌هایی همچون محمدرضا شجریان (خواننده)، عباس کیارستمی (کارگردان و عکاس)، داریوش شایگان (نویسنده و شاعر)، لیلا حاتمی (بازیگر)، یدالله رویایی (شاعر)، شهرام ناظری (خواننده)، اصغر فرهادی (کارگردان)، محمدعلی سپانلو (شاعر و مترجم ایرانی) و غلامحسین امیرخانی (خوشنویس)، لیلی گلستان (گالری دار)، محمود دولت آبادی (نویسنده)، داریوش مهرجویی (کارگردان) و کامبیز درمبخش (گرافیست و کارتونیست) نشان شوالیه را دریافت کرده‌اند.
شهاب حسینی از سفارت فرانسه نشان شوالیه دریافت کردنشان لژیون دونور بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه است که ناپلئون بناپارت در ۱۹ می ۱۸۰۲ آن را بنیان گذاشت. این نشان از ۱۸۱۵ به دستور لوئی هجدهم به ۵ سطح درجه‌بندی شد که شامل سه رده و دو مقام است که پایین‌ترین رده آن «شوالیه» است، رده‌های دیگر آن به ترتیب از پایین به بالا افسر، فرمانده، افسر ارشد، و بالاترین آن «صلیب بزرگ» است.

شهاب حسینی

مروری بر جوایز بین المللی شهاب حسینی

مسابقه عصر جدید

آغاز فصل دوم مسابقه عصر جدید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا