نحوه کاشت و نگهداری آلوورا در گلدان

سه‌شنبه 22 خرداد 1397 دسته‌بندی نشده
نحوه کاشت و نگهداری آلوورا در گلدان
آلوورا از گیاهانی است که علاوه بر جنبه دارویی و تغذیه‌ای به عنوان یک گیاه زینتی و آپارتمانی نیز پرورش داده می‌شود. کاشت آلوورا در گلدان و نگهداری از آن آسان است. خواص آلوئه ورا در درمان بسیاری از عارضه‌‌های پوستی خلاصه می‌شود. این گیاه پرخاصیت، از خانواده زنبق است و ظاهری شبیه خانواده کاکتوس‌‌ها دارد. آلوورا یک گیاه گوشتی، آبدار و با برگ‌های پهن تیغ‌دار است. در شرایط ایده‌آل، رشد برگ‌های این گیاه گاهی به ارتفاع دو متر می‌رسد. قسمت قابل مصرف گیاه مایع غلیظ و ژله داخل برگ‌ هاست که دارای ارزش غذایی و خواص دارویی متعدد بوده، و امروزه در صنایع غذایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. ژل آلوورا شامل بیش از ۷۵ ماده مقوی تغذیه، ۲۰۰ ترکیب فعال شامل ۲۰ ماده معدنی، ۱۸ آمینو اسید و ۱۲ نوع ویتامین است.

مراحل تکثیر و کاشت آلوورا در گلدان به شرح زیر است:

  1. گلدانی با سایز ۱۵ سانتی‌متر انتخاب و آن را با خاک مناسب پر کنید. مطمئن شوید خاک و کف گلدان زهکشی مناسبی دارد. توصیه می‌کنیم در زمان کشت، ابتدا دو سوم خاک گلدان را پر کنید و یک سوم دیگر را پس از ریشه‌دهی و کاشت پاجوش آلوورا به گلدان اضافه کنید.
  2. پاجوش‌های اطراف گیاه را از یک گیاه مادر جدا کنید. گیاهی را به‌عنوان مادر انتخاب کنید که دارای برگ‌های سالم، قوی و بدون هر گونه آفت و بیماری است.
  3. توجه داشته باشید، هنگام جدا نمودن پاجوش‌ها از گیاه مادر، نهایت دقت را برای جلوگیری از پاره شدن ریشه‌ها به کار ببرید.
  4.  در صورت پاره شدن ریشه‌ها، بایستی به مدت ۳-۴ روز قبل از کشت به گیاه مهلت داده شود تا ریشه‌های آسیب دیده مجددا خود را ترمیم کنند.
  5. یک سوم باقیمانده خاک را به گلدان انتقال دهید. خاک اطراف گیاه را به خوبی فشرده کنید.
  6. گیاه را آبیاری کرده و در چند ماه اول گلدان را در محلی نیمه سایه قرار دهید. توصیه می‌کنیم بعد از  آبیاری اولیه، حدود یک هفته از آبیاری گلدان خودداری کنید تا شانس استقرار ریشه‌ها افزایش یابد.
  7. برگ‌های بوته‌های گیاه آلوورا معمولا بعد از گذشت یک تا دو سال از زمان کاشت، هنگامی که به اندازه کافی رشد کردند، قابل برداشت هستند.
نحوه کاشت آلوورا در گلدان و شرایط نگهداری آن

شرایط نگهداری آلوورا در منزل

  • نور: آلوورا برای داشتن بهترین رشد خود به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد. بهترین مکان برای نگهداری و کاشت آلوورا در گلدان، پنجره‌های رو به جنوب آپارتمان است.
  • آبیاری: آلوورا در طبقه بندی گیاهان گوشتی قرار می‌گیرد، به همین جهت نیاز آن به آب بسیار کم است. در تابستان، بسته به دمای هوا، هر دو هفته یکبار آبیاری مناسب است. در زمستان که گیاه به خواب می‌رود نیاز آن به آب بسیار کمتر می‌شود. بنابراین هر ماه یکبار آبیاری کفایت می‌کند. توصیه می‌کنیم از کاربرد آب سرد جهت آبیاری گلدان‌های آلوورا خودداری کنید. اجازه دهید آب به دمای محیط اتاق نزدیک شده و سپس آبیاری انجام شود. این عمل باعث خارج شدن کلر اضافی آب می‌شود و گیاه آسیب کمتری خواهد دید.
  • دما: بهترین درجه حرارت برای نگهداری آلوورا دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. توجه داشته باشید، چون تقریبا ۹۵ درصد وزن گیاه آلوورا را آب تشکیل می‌دهد، این گیاه، به شدت در مقابل سرما آسیب پذیر است و دما‌های پایین باعث آسیب و از بین رفتن گیاه می‌شود.
  • خاک: آلوورا در هر نوع خاکی قابل کشت است. بهترین خاک برای کاشت آلوورا در گلدان خاک سبک شنی با زهکش بالا است. همچنین می‌توانید مقداری از خاک گلدان معمولی را با یک ماده معدنی غیر ارگانیک مانند پرلیت یا سنگریزه مخلوط کنید تا به افزایش هوادهی و زهکشی خاک کمک شود.
  • کوددهی: کوددهی به گیاه آلوورا در فصل تابستان به رشد بهتر گیاه و افزایش کیفیت برگ‌ها کمک می‌کند. شما می‌توانید از کود‌های معمول گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و آن را همراه با آب آبیاری در اختیار گیاه قرار دهید.
  • تغییر گلدان: آلوورا سرعت رشد زیادی دارد و ریشه‌های آن به سرعت گسترش پیدا می‌کنند. از این رو لازم است هر یک یا دو سال یکبار اندازه گلدان بزرگتر شود. بهترین انتخاب برای کاشت آلوورا در گلدان، استفاده از گلدان‌های سفالی یا سرامیکی است.

کاشت آلوورا در گلدان سفالی یا سرامیکی

منبع:ستاره

هشت خودروی لوکس در بازار ایران

هشت خودروی لوکس در بازار ایران

دستور تهیه دسر مسقطی کاراملی خوشمزه

دستور تهیه دسر مسقطی کاراملی خوشمزه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا