نحوه صحیح برخورد با کودکان پرخاشگر چیست؟

یکشنبه 9 خرداد 1400 بازار ، سلامت
کودکان پرخاشگر

پرخاشگری در کودکان پدیده‌ شایعی بوده و به اشکال مختلفی از آنان بروز می‌کند. این رفتار نوعی از اضطراب، خجالت، شرم و حتی عصبانیت را در والدین ایجاد می کند که گاها در این شرایط پدر و مادر نمی‌دانند که باید چگونه با کودک خود برخورد نمایند. پدیده  پرخاشگری می‌تواند در جریان رشد طبیعی کودک ایجاد شده و به نوعی طبیعی تلقی شود ولی در برخی موارد از این محدوده طبیعی تجاوز کرده و نیاز به توجه والدین و بررسی بیشتر دارد. در این شرایط راهنمایی گرفتن از مشاوره کودک می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. والدین با مراجعه به مشاوره کودک که خود زیرمجموعه مشاوره خانواده محسوب می‌شود می‌توانند با روش صحیح تربیت فرزندان و طریق برخورد با آنها آشنا شوند.

اغلب کودکانی که رفتارهای پرخاشگرانه دارند غالبا بی‌قرارتر و حساس‌تر از سایر کودکان هستند. دلیل این رفتار نیز معمولا ناشی از ناتوانی کودک در کنار آمدن با خشم، عوامل بیولوژیکی، بدرفتاری والدین یا کمبود مهارت‌های ارتباطی است. تحقیقات نشان می‌دهد که این موضوع با توانایی‌های گفتاری و طبیعت ذاتی آنان مستقیما در ارتباط است. به طور کلی پرخاشگری در کودکان امری طبیعی است اما اگر به دفعات زیاد و به صورت شدید بروز کند می‌بایست حتما آن را جدی گرفت.  در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه صحیح رفتار با کودکان پرخاشگر بیشتر آشنا شوید.

با کودکان پرخاشگر چگونه باید رفتار کنیم؟

کودکان همیشه به دنبال جلب توجه از سوی پدر و مادر خود هستند حتی اگر با واکنش منفی از سوی والدین مواجه شوند. در واقع آنان هر گونه واکنشی را به بی‌تفاوتی ترجیح می‌دهند و دوس دارند که بیشتر مورد توجه قرار گیرند. اما والدین باید کودک را به گونه‌ای تربیت کنند که فرزند با رفتار درست خود منتظر واکنش مثبت آنها باشد. تفاوتی ندارد که کودک در رویارویی با چه شرایطی عصبی می‌شود. مدیریت خشم مهارتی است که هر کودکی باید از آن بهره ببرد و والدین می‌بایست با کنترل کردن احساساتشان در برابر خشم و عصبانیت، مهارت کنترل خشم را به فرزندان خود بیاموزند. در ادامه به معرفی چندین راهکار در این زمینه و طریقه برخورد صحیح در مقابل رفتارهای پرخاشگرانه کودک می‌پردازیم.

کودکی که در حال فریاد زدن است.

احساسات کودک را سرکوب نکنیم

همه افراد در سنین مختلف عصبانی می‌شوند و این امری اجتناب ناپذیر است. فرزندان ما هم هر چقدر که بزرگتر شوند مشکلات بزرگتری در انتظار آنهاست و بدون شک چالش‌های مختلفی را هم تجربه خواهند کرد. اگر به آنها بگوییم که یک بچه خوب عصبانی نمی‌شود، خسته نمی‌شود و یا ناراحت نمی‌شود دروغ بزرگی را به او گفته‌ایم و این موضوع موجب می‌گردد که کودکان احساسات خود را سرکوب کنند و مانع از بروز احساساتشان صحیح شوند.

با تهدید با کودک صحبت نکنیم

زمانی که کودک پرخاشگری می‌کند شاید اشتباه‌ترین کار این است که او را با جملاتی تهدید کنیم. مثلا به او بگوییم که تو جرات نداری چنین کاری را انجام دهی. به جای این جمله می‌توانیم بگوییم که اشکالی ندارد که عصبانی هستی اما به تو اجازه نمی‌دهم در این موقعیت به کسی آسیب برسانی چون ما باید امنیت یکدیگر را حفظ کنیم. چنین جملاتی این پیام را به کودک می‌رساند که عصبانی شدن ایرادی ندارد اما واکنش فیزیکی بعد از آن ممنوع است.

کودک را به بازبینی کارهایش تشویق کنیم

در بسیاری از مواقع کودکان اسباب بازی‌ها و یا وسایل مختلف خود را به اطراف پرتاب می‎کنند. در چنین مواقعی والدین باید به جای استفاده از جمله همه چیز را به این طرف و آن طرف پرت نکن می‌تواند به او بگوید زمانی که تو اسباب بازی‌هایت را پرتاب می‌کنی من حس می‌کنم که دوست نداری با آنها بازی کنی. با گفتن این جمله کودک این فرصت را پیدا می‌کند که دوباره کار خودش را از نگاه خود و از زوایای دیگر بازبینی نماید.

با جملات دستوری با کودک صحبت نکنیم

برخی از والدین با گفتن جملات دستوری فرزند خود را وادار به انجام کاری می‌کنند. برای مثال به او می‌گویند که همین حالا بلند شو و دندان‌هایت را مسواک بزن. این طرز گفتار کودک را لجباز می‌کند و با تکرار آن در مقابل این حرف واکنش خوبی از خود نشان نخواهد داد. به جای گفتن این جمله می‌توان به کودک گفت که دوست داری که اول دندان‌های عروسکت را مسواک بزنی یا دندان‌های خودت را؟ با گفتن این جمله در واقع به کودکتان حق انتخاب داده‌اید و او حس می‌کند که تا حدودی کنترل شرایط به دست او است و از این بابت احساس رضایت می‌کند.

از گفتن جملات تخریب کننده دوری کنیم

در بسیاری از موارد والدین با جملاتی تخریب کننده کودک را از کارهایش مطلع می‌کنند. برای مثال مادری که با گفتن جمله اتاقت افتضاح است سعی دارد به کودک بفهماند که اتاقش کثیف است و باید برای تمیز کردن آن اقدام کند. اما غافل از اینکه با گفتن این جمله احساسات کودک را خدشه دار می‌کند. بهتر است به جای بیان کردن این عبارت از او بپرسیم که نظرت چیست که حالا با هم قسمت کوچکی از اتاقت را تمیز کنیم؟ گفتن این جمله سبب می شود که تمرکز بر روی یک مسئله ساده‌تر و کوچکتر انجام شده و کودک حس تقریبا خوبی را نسبت به انجام آن کار داشته باشد.

از سرزنش کردن کودکان بپرهیزیم

بیشتر والدین غالبا در مقابل رفتارهای اشتباه کودک جبهه می‌گیرند و او را به دلیل انجام آن کار سرزش می‌کنند. این رفتار والدین می‌تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس کودک شده و گوشه گیری را در آنها به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی بهتر است که والدین با آرامش و با لحنی آرام در مورد اشتباه صورت گرفته با کودک خود صحبت کنند و او را به انجام کارهای درست تشویق نمایند.

یکی از راه های کنترل خشم کودکان کمک گرفتن از مشاوره کودک است.

 جمع بندی

تا به اینجا به بررسی پدیده پرخاشگری در کودکان پرداختیم و نحوه صحیح با رفتارهای پرخاشگرانه آنان را هم مورد بررسی قرار دادیم. در یک جمع بندی کلی می‌توان گفت که پرخاشگری در کودکان یه امر طبیعی است و والدین در صورت بروز چنین رفتارهایی باید به روشی صحیح اوضاع را مدیریت و کنترل نمایند. مرکز شکرانه به عنوان یکی از بهترین مرکزهای مشاوره خانواده با ارائه راهکارهایی هدفمند می‌تواند راهنمای خوبی برای پرورش صحیح کودکان و طریقه رفتار صحیح با آنها باشد. این مرکز با روش‌ها و تکنیک‌های مختلف به درمان مشکلات کودکان پرداخته و با فراهم کردن محیطی امن به آنها کمک می‌کند تا تمامی احساسات منفی‌ و رفتارهای پرخاشگرایانه را برطرف نمایند. مرکز شکرانه در شرق تهران همواره در کنار شما والدین عزیز است تا بتوانید قدم مثبتی در پرورش صحیح و پیشرفت کودکتان بردارید.

حلوای سیاه اردبیل

خواص حلوا سیاه اردبیل به همراه طرز تهیه آن

moragebat az mohay fer

مراقبت از موهای فر / بهترین روشهای مراقبت از موهای فر و وز در خانه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا