پس از گذشت چندماه از مراسم رونمایی کامیون برقی تسلا موتورز، موسوم به سمی (Semi) بهنظر میرسد که شعاع حرکتی این کامیون، هنوز هم به اندازهی کامیونهای دیزلی برای برخی شرکتها راضی کننده نیست.
یکی از این شرکتهای مهم، شرکت حمل و نقل داسک (Daseke)، بزرگترین شرکت مادر حمل و نقل بازرگانی دارندهی کامیونهای با تریلر مسطح در آمریکای شمالی است. قائم مقام ارشد داسک، شعاع حرکتی دو مدل مختلف تسلا سمی با ۴۸۳ و ۸۰۵ کیلومتر را ناکافی و میداند و معتقد است که با این شعاع حرکتی، روند حمل و نقل بارهای مسافتهای طولانی غیرعملی است. درواقع به دلیل نبود جایگاههای شارژ فوق سریع «مگاشارژر» در تمام جادهها و مناطق ایالات متحده آمریکا، این شعاع حرکتی پایین است.
مقالههای مرتبط:
البته چند شرکت بزرگ دیگر که بیش از ۱۰۰ دستگاه تسلا سمی پیشخرید کردهاند، مانند شرکت حمل و نقل مرسولهی UPS آمریکا (۱۲۵ دستگاه) یا شرکت صنایع غذایی و نوشیدنی پپسی (۱۰۰ دستگاه)، عملکرد این کامیون برقی آینده را احتمالاً راضی کننده میدانند.
مشخصات کامل ایستگاههای مگاشارژر اعلام نشده است؛ با اینحال مقامات تسلا پیش از این اشاره کرده بودند که کامیون سمی با توقف ۳۰ دقیقهای در این ایستگاه، ظرفیت حرکت تا ۶۴۴ کیلومتر دیگر را به دست خواهد آورد. اخیراً کارشناسان وبسایت Teslarati که خبرها و مقالات مربوط به ایلان ماسک و پروژههای وی را پوشش میدهند، با بررسی ایستگاههای شارژ فوق سریع «مگاشارژر» به یک نتیجهگیری کلی رسیدهاند:
ایستگاههای شارژ فوق سریع «مگاشارژر» برای شارژ باتری در عرض ۳۰ دقیقه و افزایش ۶۴۴ کیلومتری شعاع حرکتی، باید معادل ۱.۶ مگاوات، یا چیزی حدود ۱۳ برابر نسل فعلی ایستگاههای سوپرشارژ قدرت داشته باشند. البته این رقم بر اساس فرض اینکه تسلا سمی در هر ۱.۶ کیلومتر، ۲ کیلووات ساعت انرژی مصرف میکند به دست آمده است؛ احتمالاً بر اساس گفتههای مقامات تسلا موتورز، مصرف کامیون برقی سمی از این مقدار هم کمتر خواهد بود.
صادقانه باید گفت که وجود شبکهای از ایستگاههای شارژ ۱.۶ مگاواتی در تمام جادههای ایالات متحده باورکردنی نیست. با اینحال شاید شبکهای از ایستگاههای شارژ سریع در بعضی جادههای پرتردد، وجود داشته باشد. با توجه به اینکه گسترهی فعالیت شرکت داسک بین ایالتی است، این مورد باعث رفع نارضایتی مقامات این شرکت و جلب توجه آنها برای خرید تسلا سمی نخواهد شد. اما برای شرکتهایی که حوزهی کاری آنها مناطق کوچکتری را پوشش میدهد، با وجود ایستگاههای مگاشارژر، تسلا سمی گزینهی مناسبی خواهد بود.
ارسال دیدگاه