میوه‌ ها و غذاهای بدون مواد شیمیایی: تعابیری نادرست از نظر علمی – فناوری

شنبه 17 تیر 1396 فناوری

یک استاد شیمی استرالیایی دست به ارائه‌ی داده‌هایی زده تا برای مردم عادی ثابت کند که بخش عظیمی از ترس آنها از مواد غذایی شیمیایی و سنتزشده بی‌مورد است.

این ایده که میان مواد شیمیایی طبیعی همانند آن موادی که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند با نسخه‌های سنتزشده از مواد شیمیایی که در محیط ازمایشگاهی تولید می‌شوند، تفاوت وجود دارد در واقع یک برداشت نادرست است.

بازاریابان و فروشندگان معمولا به مشتریان در این مورد چنین القا می‌کنند که مواد شیمیایی ساخته‌شده به دست بشر همگی بد و مضر هستند. اما واقعیت این است که تمامی غذاها و همینطور هر چیزی که در اطراف ما وجود دارد از مواد شیمیایی تشکیل شده‌اند؛ خواه در محیط طبیعت به وجود آمده و خواه اینکه در محیط آزمایشگاهی ساخت و پرداخت شده باشند.

یک استاد شیمی در استرالیا به نام جیمز کندی بر این شده تا افسانه‌های موجود پیرامون مواد شیمیایی و بد بودن آنها برای بدن انسان را به چالش کشیده و نادرستی آن را نشان دهد. او یک لیست از مواد سازنده برای فرآورده‌های طبیعی درست کرده است. در این لیست محصولاتی همانند موز قرار دارند. هدف او در واقع اثبات این نکته بوده است که در طعم‌ها و رنگ‌های غذاهای طبیعی ما هم مواد شیمیایی پرشماری وجود دارد و حتی برخی از همان مواد طبیعی نیز دارای اسامی علمی طولانی و گاهی ترسناکی هستند! کندی در صفحه شخصی خود چنین می‌نویسد:

همواره در میان تبلیغ‌کنندگان یک تمایل مشخص برای استفاده از کلمه‌های خالص و ساده به‌منظور توصیف فرآورده‌های طبیعی وجود دارد و آنها واقعا هیچ‌گاه نمی‌توانند تا این حد در اشتباه بوده باشند.

من به عنوان یک استاد شیمی، می‌خواهم ترسی را از میان بر دارم که بسیاری از افراد به‌طور ناخواسته از مواد شیمیایی دارند. همچنین می‌خواهم توضیح دهم که جهان طبیعت هم کاملا بر مبنای ترکیبات، سازوکارها و ساختارهایی دستخوش دگرگونی می‌شود که بسیار پیچیده‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر از آن چیزهایی هستند که ما می‌توانیم در آزمایشگاه‌های خودمان تولیدش کنیم.

 شما در تصاویر زیر می‌توانید برخی از پوسترهای مرتبط با مقوله‌ی تماما طبیعی بودن مواد غذایی را مشاهده کنید و در صورت تمایل هم می‌توانید به صفحه‌ی شخصی این استاد شیمی مراجعه کرده و اینفوگرافیک‌های قابل توجه وی را ببینید.

میوه‌ های تماما طبیعی و ترکیبات آنها


منبع : زومیت

خداحافظ نیسان آبی، سلام پادرا - فناوری

گلوبال فاندریز برنامه خود را برای تراشه‌های ۷ نانومتری اعلام کرد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا