موهای زائد و حذف آن‌ها

شنبه 16 بهمن 1400 سلامت

 موهای زائد و حذف آن‌ها

اکثر ما بویژه بانوان در پی روش های موثر برای حذف موهای زائدهستیم! تا کنون روش های متوعی آمده است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر کدام برروی یک نوع پوست و مو جواب میدهند! در ادامه مطلب شما را با انواع روش های از بین بردن موهای زائد آشنا میکنیم.

 

موهای بدن انسان در کل سطح پوست می‌رویند؛ به جز کف پا، کف دست، لب‌ها و بخش‌هایی از ناحیه‌ی شرمگاهی. این موها در دوران کودکی بسیار نازک و کم‌تراکم هستند و بعد از دوران بلوغ واضح‌تر و متراکم‌تر می‌شوند. تغییرات موهای بدن در آقایان چشمگیرتر است. به ویژه در آقایان ایرانی که معمولا بدن‌های پرمویی دارند. بخشی از این پرمویی به خاطر تراکم بالا و بخشی هم به دلیل تیره رنگ بودن و ضخیم بودن موهای بدن است.در خانم‌ها نیز بعد از سن بلوغ موهای زائد افزایش می‌یابند. برخی خانم‌ها ممکن است به دلایل ژنتیکی یا ارثی پرموتر باشند و موهای ضخیم یا موهای تیره رنگی داشته باشند. گاهی هم علت پرمویی در خانم‌ها یک بیماری است. مثلا سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان یکی از مشکلات شایع در بین خانم‌ها است که باعث پرمویی یا هیرسوتیسم می‌شود.

 

به طور کلی سه شکل رشد مو با نیاز به حذف موهای زائد در ارتباط هستند:

رشد طبیعی موهای زائد
تقریبا همه انسان‌ها در قسمت‌هایی از بدن موهایی دارند که از نظر زیبایی، فرهنگی، سلامتی و موارد دیگر زائد و اضافی محسوب می‌شوند. موهای اضافی ابرو، موهای دست، پا و ناحیه‌ی بیکینی برای خانم‌ها و ریش روی گونه‌ها، موهای گوش، باسن و پشت برای آقایان از جمله موهای زائدی هستند که ترجیح بیشتر ما حذف کردنشان است.

هایپرتریکوز
هایپرتریکوز زمانی رخ می‌دهد که رشد موهای زائد در اثر تحریکات هورمونی حالت غیرطبیعی پیدا کند. البته غیرطبیعی را باید با توجه به سن، جنسیت و نژاد بررسی کرد ولی معمولا وجود موهای ضخیم روی صورت، شکم، پشت یا سینه‌ی خانم‌ها شکلی از هایپرتریکوز محسوب می‌شود. علت هایپرتریکوز می‌تواند ارثی، ناشی از مشکلات هورمونی مثل هایپرتیروئیدی یا مصرف داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فنی‌توئین باشد.

هیرسوتیسم
اگر الگوی رشد موهای زائد و موهای بدنِ خانم‌ها شبیه به الگوی رشد موهای مردانه شود، می‌گوییم که فرد هیرسوتیسم یا پرمویی دارد. منظور از الگوی مردانه، رشد مو در صورت به شمایلی شبیه به ریش است. هیرسوتیسم می‌تواند با رشد موهای زائد سینه و ریزش مو با الگوی مردانه نیز مرتبط باشد. بیماری‌هایی مانند تنبلی تخمدان و سندرم کوشینگ یا مصرف داروهایی مثل ماینوکسیدیل، دانازول و تستسترون می‌توانند باعث هیرسوتیسم بشوند.

بهترین راه از بین بردن موهای زائد | بیست برگ

راه‌های حذف موهای زائد را می‌توانیم به دو دسته‌ی کلی تقسیم بکنیم:

اپیلاسیون به راه‌هایی گفته می‌شود که در آن با تخریب فولیکول، به طور دائمی موهای زائد را حذف می‌کنیم. در کشور ما واژه‌ی اپیلاسیون به طور رایج و به اشتباه به روشی نسبت داده می‌شود که در آن برای حذف موهای زائد از وکس یا موم استفاده می‌کنند. روش‌های اپیلاسیون شامل الکترولیز، IPL و لیزر موهای زائد است.
دِپیلاسیون به روش‌هایی گفته می‌شود که به صورت موقت موهای زائد را حذف می‌کنند. این روش‌ها تاثیری روی پیاز مو و فولیکول‌ها (ارگان‌های سازنده‌ی مو) ندارند و تنها روی ساقه‌ی مو اثر می‌گذارند. هر روش حذف موهای زائد به جز الکترولیز، لیزر و IPL، نوعی دپیلاسیون محسوب می‌شود.
اما بیایید همین ابتدای کار نگاهی اجمالی به‌ راه‌های حذف موهای زائد و همچنین اثرات و نتایج آن‌ها داشته باشیم و در قالب یک جدول بسیار مختصر و مفید آن‌ها را مرور کنیم. ۵ مورد ابتدایی در دسته‌ی دپیلاسیون و ۳ مورد انتهایی در دسته‌ی اپیلاسیون قرار می‌گیرند.

کندن موها – موچین، بند انداختن و ماشین‌های اپی‌لیدی این روش‌ها مو‌ها را به صورت تکی (موچین) یا گروهی (اپی لیدی و بند انداختن) از درون فولیکول بیرون می‌کشند.
رشد دوباره‌ی موها ممکن است تا چند هفته طول بکشد. خونرسانی را تحریک می‌کنند و باعث افزایش رشد موها می‌شوند. می‌توانند جای فولیکول را تغییر داده و جهت رشد مو را عوض کنند. وکس کردن (انواع داغ، گرم، سرد و موم) تعداد زیادی مو را از درون فولیکول به یکباره بیرون می‌کشد کرم‌های موبر موها را در بالای پوست به شکل شیمیایی تجزیه می‌کند. دوام این روش ۲ تا ۴ روز است. ممکن است باعث تحریک پوست شود. باعث افزایش رشد مو نمی‌شود. بلیچینگ بلیچینگ یک روش حقیقی حذف موهای زائد نیست و فقط با کمرنگ کردن موها باعث کمتر دیده شدنشان می‌شود. فقط برای موهای نازک موثر است.

بهترین روش برای از بین بردن موهای دست کدام است؟ | بهترین مرکز لیزر در کرمان| لیزر موهای دست و پا
معمولا باعث التهاب پوستی می‌شود. اگر با احتیاط انجام نشود، ممکن است رنگ پوست را نیز تغییر بدهد. اثری روی فولیکول نمی‌گذارد. اصلاح و شیو موها را در بالای سطح پوست می‌برد. بین ۱ تا ۳ روز بعد موها در می‌آیند. انتهای مو را به شکلی تخریب می‌کند که نظر می‌رسد موها ضخیم‌تر شده‌اند و بیشتر به چشم می‌آیند. باعث افزایش رشد مو نمی‌شود. الکترولیز فولیکول مستقیما به کمک جریان الکتریکی یا ترمولیز آسیب می‌بیند و غیرفعال می‌شود. به طور دائمی باعث حذف موی زائد می‌شود. دوره‌ی درمانی بیشتر از ۱ سال طول می‌کشد. ایمنی کمتر و دردسرهای بیشتری نسبت به لیزر موهای زائد دارد. رنگ پوست و رنگ مو محدودیتی در این روش ایجاد نمی‌کند. IPL روی پیاز مو و فولیکول تاثیر می‌گذارد و باعث از بین رفتن فولیکول می‌شود. به طور دائمی باعث کاهش حداکثر ۷۵ درصد از موهای زائد در مدت حدود ۸ ماه تا یک سال می‌شود.

به لیزرهای خانگی و آرایشگاهی معروف هستند ولی دستگاه‌های IPL لیزر نیستند. بیشتر روی پوست‌های روشن و موهای ضخیم و تیره رنگ جواب می‌دهد. لیزر موهای زائد روی پیاز و فولیکول مو تاثیر می‌گذارد و باعث از بین رفتن آن می‌شود. به طور دائمی باعث کاهش حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد از موهای زائد می‌شود. دوره‌ی درمانی شامل ۴ تا ۶ جلسه با فواصل ۴ تا ۶ هفته است. ایمنی بالایی دارند و نسبت به روش IPL موثرترند. انجام آن با فناوری‌های لیزری جدید تقریبا برای همه ممکن است. کرم وانیکا یا سورین (افلورنیتین) باعث حذف موهای زائد نمی‌شود ولی می‌تواند رشد موهای زائد را به تاخیر بیندازد و باعث روشن‌تر شدن و ظریف شدن موها شود. این کرم فقط با نسخه‌ی پزشک قابل دریافت است. سازمان FDA استفاده از این کرم را برای فقط برای موهای صورت مجاز اعلام کرده است. استفاده از کرم به مدت ۴ تا ۸ هفته باعث کاهش قابل توجه رشد موهای زائد می‌شود. حدود ۸ هفته بعد از قطع مصرف دارو، رشد موها به سرعت سابق برمی‌گردد.

لیزر موهای زائد چیست - کلینیک زیبایی و لیزر میها لیزر موهای زائد چیست

کدام راه برای شما مناسب است؟
برای انتخاب یکی از راه‌های حذف موهای زائد باید دو قدم را طی کنید:

۱) ببینید که علت رشد موهای زائد چیست؟
نکته‌‌ای که حتما باید مدنظر داشته باشید این است که ببینید علت رشد موهای زائد شما چیست. آیا رشد موهای زائد طبیعی است یا به خاطر علت زمینه‌ای دیگری، افزایش یافته است. اگر حالت دوم در مورد شما صادق باشد، بهتر است ابتدا مشکل زمینه‌ای را درمان کنید و سپس به سراغ راه‌های حذف موهای زائد بروید. در جدول زیر تعدادی از دلایل شایع افزایش رشد موهای زائد را مطرح کرده‌ایم:

۲) کدام روش با شرایط شما بیشتر سازگار است
در جدول زیر راه‌های حذف موهای زائد را از نظر چند عامل مهم با هم دیگر مقایسه کرده‌ایم تا درک بهتری نسبت به تفاوت‌ها و شباهت‌های این روش‌ها داشته باشید.

 

در این قسمت می‌خواهیم روش‌های دائمی حذف موهای زائد را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم. چون احتمالا با روش‌های موقت حذف موهای زائد به خوبی آشنا هستید و تجربه‌ی استفاده از چند نوعشان هم دارید. ولی بسیاری از مخاطبان عزیز ما احتمالا در مورد راه‌های دائمی اطلاعات کاملی ندارند. در پایان این بخش به خوبی با راه‌های دائمی حذف موهای زائد آشنا می‌شوید.

حذف موهای زائد با الکترولیز
در روش الکترولیز موهای زائد، یک الکترود به اندازه‌ی یک تار مو به دورن فولیکول مو وارد می‌شود. به این الکترود پروب یا نیدل (سوزن) گفته می‌شود. سپس جریان الکتریکی یا امواج RF از طریق پروب به درون فولیکول فرستاده می‌شود تا فولیکول آسیب دیده و غیرفعال شود. به این ترتیب فرآیند رشد مو برای همیشه در آن فولیکول متوقف می‌شود.

حذف دائم موهای زائد بدن و از بین بردن آن‌ها به روش سنتی

الکترولیزر بهتر است یا لیزر ؟
الکترولیز در دست پزشک ماهر می‌تواند روش موثری باشد ولی به دلیل درد زیاد، هزینه‌ی بالا، سرعت کم و خطر صدمات دائمی به پوست طرفداران کمی دارد. همچنین این روش در برخی افراد موثر نیست.الکترولیز تنها راه موثر برای حذف دائم موهای زائدی که رنگ روشن دارند؛ مثل خاکستری، سفید، قرمز یا بور. همچنین کسانی که رنگ پوست بسیار تیره دارند، نمی‌توانند از لیزر و IPL استفاده کنند و تنها راه حذف دائم موهای زائد برایشان الکترولیز است.

به طور کلی امروزه از الکترولیز به عنوان روش جایگزین برای کسانی نمی‌توانند لیزر کنند، استفاده می‌شود و انتخاب اول پزشکان و بیماران نیست.

حذف موهای زائد با لیزرهای خانگی IPL
‌IPL مخفف عبارت «Intense Pulsed Light» یا «نور شدید پالسی» است. IPL یک روش لیزری نیست ولی مثل لیزر از پرتوهای نوری قدرتمند استفاده می‌کند. دستگاه‌های IPL خانگی قابل حمل هستند و اندازه‌ای در حد یک ماشین اصلاح یا سشوارهای سفری دارند. البته دستگاه‌های IPL قدرتمندتری نیز وجود دارند که قابل حمل نیستند و در کلینیک‌ها استفاده می‌شوند.

عملکرد دستگاه IPL مشابه با لیزر است. پرتوهای نوری ساتع شده از دستگاه IPL جذب رنگدانه‌های پوست می‌شوند و با گرم کردن فولیکول به آن آسیب می‌زنند. به این ترتیب باعث حذف دائمی موهای زائد می‌شود.

از بین بردن موهای زائد برای همیشه

لیزرموهای زائد
لیزر به پرتوهای پرانرژی نوری گفته می‌شود که طول موج یکسانی دارند. پرتوهای لیزر می‌توانند بدون آسیب زدن به سطح پوست، به عمق نفوذ کرده و فولیکول‌ها را تخریب کنند. فناوری‌های لیزری رایج شامل لیزر الکساندریت، Nd:Yag و لیزر دایود (دیود) هستند. هرکدام از این لیزرها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. مثلا لیزر Nd:Yag بیشتر برای کسانی استفاده می‌شود که پوست سبزه یا تیره دارند.

برتری‌های لیزر نسبت الکترولیز و IPL
لیزر کم‌دردسرترین و رایج‌ترین راه حذف موهای زائد محسوب می‌شود. درد و عوارض این روش به مراتب از الکترولیز کمتر است. همچنین به دلیل متمرکز بودن پرتوهای نوری، خطر آسیب دیدن پوست در اثر لیزر کمتر از IPL است. سرعت لیزر در کاهش و حذف موهای زائد بالاست. کل دوره‌ی درمانی حدود ۹ ماه طول می‌کشد و معمولا ۷۵ تا ۹۰ درصد موها حذف می‌شوند. IPL در مدت ۸ ماه حداکثر ۷۵ درصد موها را از بین می‌برد و الکترولیز معمولا بیشتر از ۱ سال طول می‌کشد. در هرجایی از بدن بدون هیچ گونه درد و ناراحتی قابل انجام است. به خاطر تعداد جلسات کمتر، معمولا ارزان‌تر از الکترولیز است.

 

بیماری کیمباخ

خواص اسپند

خواص اسپند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا