هر آنچه باید درباره شرایط مهاجرت پرستاران به عمان در سال 2023 بدانید

چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 بازار

چکیده : این‌که به کجا می‌خواهید مهاجرت کنید مهم است، زیرا شرایط شما باید با کشور مقصد مطابقت داشته باشد. پرستارانی که در ایران تحصیل می‌کنند و مشغول به‌کار می‌شوند، می‌توانند کشوری را انتخاب کنند که شرایط آسان‌تری برای مهاجرت و استخدام دارد. تقاضای بالای پرستاران برای مهاجرت در سال‌های اخیر سبب شده‌است شرایط کمی نسبت‌به قبل سخت‌گیرانه‌تر شود.

رشتهٔ پرستاری در دنیا بسیار روی بورس است و هر روز نیاز جهان به وجود پرستار بیشتر احساس می‌شود. در سراسر دنیا تقاضا برای استخدام پرستار بالاست و دستمزدهای بالایی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد سبب شده‌است افراد زیادی به تحصیل در این رشته فکر کنند؛ اما جدا از استقبال مردم از تحصیل در این رشته، خود پرستاران نیز با بررسی وضعیت این شغل در جهان، تصمیم به مهاجرت می‌گیرند.

 

کشورهای زیادی وجود دارند که پذیرای پرستاران هستند و با داشتن یک‌سری ویژگی خاص، آن‌ها را استخدام می‌کنند. این ویژگی می‌تواند شامل نوع مدرک و دانشگاه مورد تحصیل، سابقهٔ کاری، آزمون‌های زبان، آزمون‌های تخصص آن کشور و غیره باشند. برخی کشورها مانند آمریکا سختگیری زیادی دارند و برخی نیز در حد معمولی هستند. این‌که به کجا می‌خواهید مهاجرت کنید مهم است، زیرا شرایط شما باید با کشور مقصد مطابقت داشته باشد. پرستارانی که در ایران تحصیل می‌کنند و مشغول به‌کار می‌شوند، می‌توانند کشوری را انتخاب کنند که شرایط آسان‌تری برای مهاجرت و استخدام دارد. تقاضای بالای پرستاران برای مهاجرت در سال‌های اخیر سبب شده‌است شرایط کمی نسبت‌به قبل سخت‌گیرانه‌تر شود.

 

مهاجرت پرستاران به عمان

شرایط مهاجرت پرستاران به عمان

یکی از کشورهایی که پرستاران ایرانی را راحت‌تر می‌پذیرد و دستمزد خوبی برای آن‌ها در نظر می‌گیرد، کشور عمان است. عمان کشوری عربی با سیستم بهداشتی و درمانی پیشرفته است و نیاز به پرستار در آن بیش‌ازاندازه حس می‌شود. بنابراین مهاجرت پرستاران به عمان می‌تواند گزینهٔ بسیار مناسبی باشد و آیندهٔ آن‌ها را بسازد. در ادامه به بررسی شرایط لازم برای مهاجرت به عمان و کار در عمان را بررسی می‌کنیم:

 

  1. اخذ تأییدیه دیتافلو

در مرحلهٔ اول تأییدیه دیتافلو برای انجام درخواست کار پرستاری در کشور عمان الزامی است و پرستارانی که قصد مهاجرت به آنجا را دارند، باید نسبت‌به دریافت این مدرک اقدام کنند. دیتافلو صلاحیت افرادی را تائید می‌کند که دانشجو هستند یا پرستار شده‌اند، در صورت تائید به آن‌ها مجوزی معتبر می‌دهد. این مجوز نشان‌دهندهٔ تجربه کاری است و برای اخذ آن باید روندی را طی کرد. در طی این روند، اطلاعاتی که توسط شخص متقاضی ارائه می‌شود، بررسی و تائید می‌شوند. البته تائید در صورتی اتفاق می‌افتند که آن فرد شرایط را دارا باشد.

 

در طی این روند بررسی می‌شود که این اطلاعات ارائه‌شده صحت دارد یا نه به‌عنوان مثال بررسی می‌شود که این فرد از مدرسه‌هایی که نام آن‌ها را ذکر کرده، فارغ‌التحصیل شده‌است یا خیر. این تأییدیه تنها برای مهاجرت پرستاران به عمان نیست، بلکه مهاجرت پزشکان و دندان‌پزشکان نیز منوط بر داشتن این تأییدیه است.

دیتا فلو یک گروه است و وظیفهٔ اصلی آن تائید منابع اولیه و بررسی آن‌هاست که Primary Source Verification نامیده می‌شود و به‌اختصار به آن PSV نیز گفته می‌شود. این تأییدیه برای افرادی صادر می‌شود که قصد مهاجرت به کشورهای حاشیهٔ خلیج‌فارس را دارند و در ادامه قصد کار در حوزهٔ مراقبت‌های درمانی و بهداشتی را کرده‌اند.

 

  1. شرکت در آزمون پرومتریک

همهٔ پرستارانی که قصد دارند کار در عمان را انتخاب کرده و برای مهاجرت به این کشور اقدام کنند، باید در آزمون پرومتریک شرکت کنند. این آزمون توسط وزارت بهداشت کشور عمان برگزار می‌شود و افراد پس از دریافت تأییدیه دیتا فلو باید در آن شرکت کنند و نمرهٔ قبولی را بگیرند.

 

پرستارانی که مدرک لیسانس و 2 سال سابقه کار در مراکز درمانی دارند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. با گذراندن پرومتریک و اخذ نمرهٔ قبولی، می‌توانند register nurse یا مجوز پرستاری را دریافت کرده و در کشور عمان به‌عنوان یک پرستار دارای مجوز مشغول به‌کار شوند.

 

در ادامه افرادی هم که مدرک آن‌ها دیپلم است اما دارای 2 سال سابقه کاری هستند نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. این افراد اگر در این آزمون پذیرفته شوند، می‌توانند تحت عنوان تکنسین پرستاری در کشور عمان استخدام شوند. باید بدانید که آزمون پرومتریک به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و نیازی به حضور فیزیکی داوطلب نیست. اگر فرد در آزمون قبول نشد، می‌تواند چندین بار در آن شرکت کند و نمرهٔ قبولی را اخذ کند. مهاجرت پرستاران به عمان با قبولی این آزمون همراه است و وظیفهٔ پرومتریک تائید صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان کار است.

 

شرکت در آزمون پرومتریک مهاجرت پرستاران به عمان

  1. شرکت در مصاحبه وایوا (Viva)

مورد بعدی که پس از تأییدیه دیتافلو و قبولی در آزمون پرومتریک برای مهاجرت پرستاران به عمان باید انجام پذیرد، شرکت در مصاحبهٔ وایوا است. این مصاحبه دقیقاً برای تائید صلاحیت افرادی برگزار می‌شود که در کادر درمان هستند و قصد مهاجرت به کشور عمان را دارند. هنگامی‌که فرد در آزمون پرومتریک نمرهٔ قبولی را اخذ می‌کند، یک بورد تخصصی تحت عنوان OMSB عمان دریافت می‌کند. افراد در ادامه با داشتن این بورد می‌توانند در مصاحبهٔ وایوا شرکت کنند. وایوا جهت شروع به کار در عمان برگزار می‌شود و معمولاً توسط کارفرما تنظیم می‌شود. افرادی که متقاضی مصاحبهٔ وایوا هستند، حداکثر تا 3 بار می‌توانند در این مصاحبه شرکت کنند.

 

در این مصاحبه سؤالاتی مطرح می‌شود که درون هیچ منبعی به‌طور دقیق ذکر نشده است. در این مصاحبه معمولاً سطح شایستگی متقاضی بررسی می‌شود. همچنین سطح دانش فرد برای انجام کار پرستاری در عمان نیز در کنار مدرک او، بررسی می‌شود.

حقوق کار پرستاری در عمان

با توجه به شرایطی که امروزه در کشور ما وجود دارد، حقوق پرستاران نسبت‌به زحمتی که می‌کشند برابری ندارد و مبلغی ناچیز به‌حساب می‌آید. همین دلیل سبب شده‌است تا بسیاری از پرستاران مهاجرت را برای کار و کسب درآمد انتخاب کنند. در این بین مهاجرت پرستاران به عمان جزو گزینه‌های بسیار مناسب برای آن‌ها به‌حساب می‌آید.

 

حقوق عادلانه و مکفی که به پرستاران در کشورهای عربی پرداخت می‌شود، بسیار عادلانه است و بسیار بیشتر از حقوق دریافتی آن‌ها در ایران است. پرستارانی که در کشور عمان مشغول به کار هستند، علاوه‌بر دریافت حقوق، کمک‌هزینهٔ ماهیانه‌ای نیز دریافت می‌کنند. این کمک‌هزینه‌های ماهیانه برای محل اقامت پرستار، خوراک، امکاناتی مانند آب و برق و غیره پرداخت می‌شود. باید بدانید که حقوق پایهٔ پرستاری در کشور عمان به ریال عمان حساب می‌شود و معادل 395 ریال عمان است.

 

افراد باید قبل از مهاجرت، با میزان دستمزد پرداختی این کشور به پرستاران آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند به‌درستی تصمیم‌گیری کنند. حداقل حقوق ماهیانه که به پرستاران در عمان پرداخت می‌شود، 400 ریال عمان است که معادل 1039 دلار است. بیشترین میزان حقوق پرستاری نیز 1500 ریال عمانی است که چیزی معادل 3800 دلار محاسبه می‌شود. میانگین پرداختی به پرستاران نیز، مبلغی در حدود 900 ریال عمانی است که معادل 2300 دلار است.

 

میزان حقوق براساس سابقه کار پرستاران در نظر گرفته می‌شود و قطعاً افراد باسابقه کاری بالاتر، دریافتی بیشتری نیز خواهند داشت. البته این نکته را باید بدانید که میزان حقوق دریافتی افراد مهاجر، نسبت‌به پرستاران بومی کمتر خواهد بود.

مزایای مهاجرت پرستاران به عمان

مزایای مهاجرت پرستاران به عمان

مهاجرت پرستاران به عمان می‌تواند مزایای فراوانی برای آن‌ها داشته باشد که در کشور ایران از داشتن آن‌ها محروم بوده‌اند. بزرگ‌ترین دلیل و مزیت برای پرستاران، دریافتی بالاتر نسبت‌به ایران است. شرایط اقتصادی در ایران سبب شده‌است روند زندگی سخت شود و حقوق پرستاران برای هزینه‌های زندگی کافی نباشد؛ اما در کنار مزیت حقوق مکفی، موارد دیگری نیز وجود دارند که کار در عمان را محبوب کرده‌اند. این مزایا برای پرستاران شامل موارد زیر است:

 

پرستارانی که در عمان برای کار کردن پذیرفته می‌شوند، حقوقی مکفی بدون مالیات دریافت می‌کنند که این گزینه می‌تواند کلیدی طلایی باشد. پرستارانی که مهاجرت را انتخاب می‌کنند، باید بدانند مالیات عضوی جدانشدنی از زندگی آن‌هاست به‌خصوص کشورهای اروپایی و آمریکا. کشور عمان با حذف مالیات از حقوق پرستاران، یک گزینهٔ بسیار مناسب برای مهاجرت به‌حساب می‌آید.

 

پرستارانی که تأییدیه‌های خود را برای کار در عمان دریافت می‌کنند، علاوه‌بر حساب کردن روی حذف مالیات، می‌توانند روی بیمهٔ سلامت خود نیز حساب کنند. این نیز یک نکتهٔ مثبت است که مهاجرت پرستاران به عمان را افزایش داده‌است.

 

دغدغهٔ دیگری که پرستاران در ایران دارند، شیفت‌های سنگین و پی‌درپی است که بدون داشتن مرخصی باید پشت سر بگذارند. پرستاران در کشور عمان از مزیت داشتن 30 روز مرخصی سالانه بهره‌مند می‌شوند و می‌توانند زمانی را برای خود اختصاص بدهند.

 

مزیت بعدی که بررسی می‌کنیم، ارائه بلیط رفت‌وبرگشت به عمان برای مهاجران است که یک مزیت بسیار کمک‌کننده به‌حساب می‌آید. دغدغهٔ مهاجران در سراسر دنیا، هزینه‌های رفت‌وبرگشت به کشوری است که به آن مهاجرت کرده‌اند. به دلیل بالا بودن هزینه‌ها، افراد مجبور هستند مدت‌زمان طولانی را در دوری به سر ببرند که آن‌ها را افسرده و دل‌تنگ می‌کند. با وجود این مزیت، مهاجران به‌راحتی می‌توانند در زمان‌های مناسبی به ایران رفت‌وآمد داشته و روحیهٔ خود را حفظ کنند.

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام و مهاجرت پرستاری

مهاجرت پرستاران به عمان کار سختی نیست و برخلاف عقیدهٔ عموم، نیاز به داشتن شرایط ویژه و خاصی ندارد. اگر مراحل را به‌دقت طی کنید و مدارک موردنیاز را دارا باشید، هیچ نگرانی‌ای نباید از بابت مهاجرت به این کشور داشته باشید؛ اما قبل از شروع روند مهاجرت، ابتدا چک لیستی از مدارک موردنیاز درست کنید و به بررسی مدارک پیش‌نیاز برای اقدام بپردازید. برخی مدارک مانند گرفتن تأییدیه‌ها و مجوزها را نیز در طول روند مهاجرت با شرکت در آزمون‌ها و مصاحبه‌های موردنظر این کشور دریافت خواهید کرد. مدارک موردنیاز عبارت‌اند از:

 

  • کپی از بیوگرافی فرد متقاضی؛
  • کپی مدارک تحصیلی؛
  • گواهی سابقه کاری؛
  • کپی پاسپورت؛
  • گواهی مجوز فعالیت حرفه‌ای در کشور مبدأ؛
  • فرم درخواست ورود به آزمون‌های صدور مجوز؛
  • 2 قطعه عکس؛
  • کپی کارت کار (برای متقاضیان کار در بخش خصوصی)؛
  • ارائه نامه از طرف یک حامی (برای اجازه خدمت در بخش خصوصی)؛
  • ارائه فرم “Extraction Form” برای بازدید از عمان.

نحوهٔ دریافت تأییدیه‌ها و مجوزها در بالا بررسی شد، دیگر مدارک نیز به‌صورت عمومی برای پرستاران موجود است و تهیهٔ آن سخت نیست.

مدارک مورد نیاز مهاجرت پرستاران به عمان

مراحل مهاجرت پرستاران به عمان

عمان یکی از کشورهای پولدار عربی است که دارای امکانات و شرایط پیشرفته‌ای در حوزهٔ بهداشت و درمان است. کار کردن در یک محیط پیشرفته آرزوی هر فردی است به‌خصوص پرستارانی که در ایران به دلیل وجود تحریم‌ها، با تجهیزات قدیمی‌تر و فرسوده‌تری کار می‌کنند. یکی از انتخاب‌های اصلی برای پرستاران و کادر درمان ایرانی که قصد مهاجرت دارند، کشور عمان است. کار در عمان و پذیرفته شدن برای مهاجرت پرستاران به عمان مراحلی دارد. این مراحل باید به‌دقت توسط افراد طی شود تا بتوانند مجوز مهاجرت و کار در این کشور را دریافت کنند. این مراحل به ترتیب در زیر ارائه شده‌است:

 

  1. ارائه درخواست دریافت مجوز کار به وزارت بهداشت این کشور و همچنین رئیس اداره بیمارستان‌های دولتی مربوط به این وزارت خانه.
  2. فرستادن درخواست کار در بخش خصوصی برای مدیران مؤسسات خصوصی تحت عنوان Director of Public Service Bdarsit.
  3. ارسال کپی مدارک تحصیلی پرستار و ارسال اثبات گواهی تجربهٔ کاری فرد.
  4. پرستار باید جهت دریافت گواهی بازرسی و حسابرسی از مؤسسه بهداشت و درمان اقدام کنند که به دلیل تعیین ضرورت ارائه خدمات متقاضی، در بخش خصوصی انجام می‌پذیرد.
  5. در مرحلهٔ بعد ویزایی به متقاضی ارائه می‌شود تا به عمان رفته و عملکرد شغلی او موردبررسی قرار گیرد.
  6. پرستار باید فرمی تحت عنوان Mobilize Application Form را برای ورود به آزمون دریافت مجوز پر کند.
  7. شرکت در آزمون‌های ورودی.
  8. قبولی در آزمون‌های کتبی و مصاحبه‌های شفاهی که توسط کمیته دفتر وزارت بهداشت برگزار می‌شود تا گواهی را دریافت کنند.
  9. اعطای کارت کار و مجوز کار برای کار در عمان.

 

پرستاران قشر مهم هر جامعه

نقش پرستاران در هر جامعه‌ای بسیار پررنگ و درخشان است، زیرا وظیفهٔ رسیدگی به سلامت مردم را بر عهده دارند. شرایط کاری برای این افراد باید تا حد زیادی مطلوب باشد، زیرا شغل آن‌ها سختی‌های بسیار زیادی دارد و با جان مردم در ارتباط است. هنگامی‌که شرایط رفاهی برای این قشر محیا نمی‌شود، آن‌ها مهاجرت را انتخاب می‌کنند. دلایل مهاجرت پرستاران به عمان وضعیت شغلی، حقوق مکفی، داشتن مزایای مطلوب و غیره است. کشور عمان نیز با داشتن سیستم درمانی پیشرفته و فراهم کردن شرایط مطلوب، پذیرای پرستاران باتجربه است.

 

سخن پایانی

در این مقاله تمام شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت و کار در عمان برای پرستاران را بررسی کردیم. پرستارانی که قصد مهاجرت به کشور عربی عمان را دارند، با داشتن یکسری مدارک و دریافت مجوزهای لازم می‌توانند جهت کار در این کشور اقدام کنند. مجوزهای این کشور پس از دریافت تأییدیه‌های لازم و قبولی در آزمون‌هایی است که خود عمان تعیین می‌کنند. پس‌ازآن با دریافت کارت کار و مجوز مربوطه می‌توان در این کشور مشغول به کار شد و از مزایای آن استفاده کرد. حقوق افراد مهاجر نسبت‌به پرستاران بومی کمتر است اما این حقوق نسبت‌به دریافتی‌های ایران بسیار بیشتر است.

موسسه های کاریابی بین المللی در پیدا کردن کار مناسب در خارج از کشور میتوانند گزینه بسیار مناسبی برای افراد جویای کار در خارج از مرزهای ایران باشد. این موسسات با مشاوره های تخصصی و بررسی مدارک و شرایط متقاضی در کمترین زمان میتوانند مهاجرت کاری شخص را انجام دهند. موسسه بین المللی کاریابی کاربین با مشاوره و ارزیابی رایگان متقاضی در این زمینه گزینه بسیار مناسبی برای افراد میباشد. شما میتوانید با شماره تماس مجموعه ۰۲۱-۲۸۱۱۱۱۰۷ تماس بگیرید و از مشاوران حوزه مهاجرت کاری بهره مند شوید.

پرینت سه بعدی در مقیاس بزرگ - راهنمای آموزشی برای مبتدیان

وام

آقای وام

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا