مهاجرت تحصیلی به آلمان، مهاجرت تحصیلی به کانادا

شنبه 1 بهمن 1401 بازار

یکی از مهم‌ترین راه‌های مهاجرت به کشور آلمان و کانادا، مهاجرت از طریق تحصیل است. از مهم‌ترین مزایای این روش می‌توان به هزینه کم و سرعت بالای پیگیری پرونده اشاره کرد. مهاجرت تحصیلی به آلمان دارای قوانین و ضوابط خاص خود است و به طبع، کلیه افرادی که قصد دارند از این طریق به کشور آلمان مهاجرت کنند، باید با کلیه قوانین مربوط به آن آشنا باشند.

کشور آلمان از برترین کشورهای اروپا به شمار می‌آید که طی سال‌های اخیر مقصد بسیاری از مهاجران تحصیلی بوده است. دلیل این امر را می‌‌توان به ساختار دانشگاهی بسیار بزرگ آلمان و ارائه بهترین امکانات به دانشجویان مرتبط دانست. علاوه بر این، به طور کلی می‌توان گفت که مهاجرت تحصیلی به این کشور نسبت به تحصیل در کانادا دارای پیچیده‌های کمتری برای ایرانیان است.

مهم‌ترین نکته برای تسریع روند رسیدگی به پرونده‌های مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان و کانادا، ارائه اسناد و مدارک معتبر است. در ادامه متن با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با شرایط مهاجرت به این کشورها و همچنین مدارک مورد نیاز آن‌ها آشنا کنیم.

مهاجرت تحصیلی به آلمان و کانادا

از تحصیل در کشور آلمان چه می‌دانید؟

احتمالاً در سال‌های اخیر خبر افزایش مهاجرت تحصیلی به آلمان و به طور کلی، افزایش مهاجرت به این کشور را شنیده‌اید. طبق آمارهای ارائه شده، مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان نسبت به سایر روش‌های مهاجرتی دارای متقاضیان بیشتری است؛ زیرا این نوع مهاجرت مزایای زیادی دارد.

یکی از اصلی‌ترین مزایای مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان، رایگان بودن تحصیل در این کشور است. شاید تعجب کنید، اما در بین کشورهای اروپایی، آلمان از معدود کشورهایی بوده که تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آن نیز به صورت کاملاً رایگان امکان‌پذیر است. در این بین، باید به این نکته اشاره کنیم که به طبع، کالج‌ها و دانشگاه‌های خصوصی که تحصیل در آن‌ها نیاز به پرداخت هزینه دارد، نیز در کشور آلمان مشغول به کار هستند.

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان، وجود رابطه مستقیم بین صنعت و دانشگاه است. همین رابطه بسیار ویژه موجب شده است تا دانشجویان بتوانند بلافاصله پس از پایان تحصیلات خود وارد بازار کار آلمان شوند. از آنجایی که این کشور از لحاظ رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا رتبه اول را دارد، بازار کار آلمان یک بازار بی‌نظیر برای جوانان محسوب می‌شود. نکته جالب این است که مهاجران نیز از این امکان برخوردار هستند که پس از پایان تحصیل خود در رشته دلخواهشان مشغول به کار شوند.

 

آیا مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان دارای شرط سنی است؟

در پاسخ به این پرسش بسیار رایج در زمینه مهاجرت تحصیلی به آلمان باید بگوییم که بله؛ مهاجرت تحصیلی به این کشور از قوانین خاصی در مورد سن متقاضیان تبعیت می‌کند، البته به یاد داشته باشید که این قوانین تنها مختص به کشور آلمان نیستند و در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا نیز صادق هستند (برای مثال؛ ایتالیا، اسپانیا و …)

به طور کلی می‌توان گفت که متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور آلمان باید حداکثر بیست و سه سال سن داشته باشند. این محدودیت سنی شامل متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا master نیز می‌شود،‌ البته حدود سنی آن‌ها سی سال است. با برخی روش‌های خاص می‌توان این محدودیت‌ها را دور زد که یکی از آن‌ها ارائه مدارک مربوط به گپ تحصیلی محسوب می‌شود.

محیط علمی در کشور آلمان فوق‌العاده پویا است

گپ تحصیلی چه مفهومی دارد و چرا باید به آن اهمیت داد؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که باید در زمان ارائه مدارک خود به افسر پرونده پاسخ دهید، علت ایجاد گپ تحصیلی است. گپ را می‌توان به معنای فاصله دانست و منظور از گپ تحصیلی فاصله بین زمان فارغ‌التحصیلی و ارائه درخواست برای مهاجرت تحصیلی به آلمان است. برای مثال؛ فرض کنید که یک شخص در سال نود و هشت شمسی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است، اما اکنون پس از چهار یا پنج سال قصد دارد تحصیل خود را در کشور آلمان ادامه دهد.

در هنگام ارائه مدارک، افسر پرونده در مورد دلایل ایجاد فاصله بین زمان فارغ‌التحصیلی و زمان ارائه مدارک جهت مهاجرت تحصیلی به آلمان پرسش‌هایی را مطرح می‌کند. به طبع، شما باید برای رد نشدن پرونده ادامه تحصیل خود در کشور آلمان دلایل قانع‌کننده‌ای را بیان کنید. یکی از بهترین دلایل برای پاسخ به پرسش‌های مربوط به گپ تحصیلی، ارائه مدارک مرتبط با سربازی است.

 

چه دانشگاه‌هایی را باید برای تحصیل در کشور آلمان انتخاب کنید؟

شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین بخش مهاجرت تحصیلی به آلمان، انتخاب یک دانشگاه مناسب است. اگرچه اکثر دانشگاه‌های این کشور دارای رتبه مناسبی بین دانشگاه‌های مختلف جهان هستند، اما توصیه می‌کنیم که همیشه برترین گزینه‌های موجود را انتخاب کنید تا در آینده و به خصوص در زمان انتخاب شغل با محدودیت خاصی روبه‌رو نشوید.

به طبع، دانشگاه‌های موجود در شهرهای بزرگ باید نخستین انتخاب‌ شما باشند، البته نباید فراموش کنید که تحصیل در این دانشگاه‌ها برابر با پرداخت هزینه‌های بیشتر جهت سکونت، حمل‌ و‌ نقل، خرید غذا و … است. اکثر این هزینه‌ها توسط دانشگاه‌ها پوشش داده می‌شوند، اما در برخی از موارد، دانشگاه تنها مبلغ خاصی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

دانشگاه‌ها در کشور آلمان به دو مدل دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی معمولاً به صورت کامل رایگان است و در بسیاری از موارد دانشجویان مستعد می‌‌توانند با کمک بورسیه تحصیلی به این دانشگاه‌ها راه‌ یابند. در عین حال،‌ شما می‌توانید به عنوان یک مهاجر دانشگاه‌های خصوصی را نیز انتخاب کنید. قاعدتاً تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی نسبت به دانشگاه‌های دولتی هزینه بالاتری دارد.

در همین رابطه بخوانید: بورسیه تحصیلی آلمان

 

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان چقدر است؟

اگرچه مهاجرت تحصیلی به آلمان با انتخاب دانشگاه‌های خصوصی نیز انجام می‎شود، اما توصیه اصلی ما انتخاب دانشگاه‌های دولتی است. این دانشگاه‌ها از نظر امکانات دست کمی از دانشگاه‌های خصوصی ندارند. علاوه بر این،‌ اگر نگران اعتبار مدرکتان پس از اتمام دوره تحصیل هستید، باید بگوییم که اعتبار مدارک دانشگاه‌های خصوصی در کشور آلمان با اعتبار مدارک دانشگاه‌های دولتی یکسان است.

هزینه هر دانشگاه با توجه به عواملی مانند محل قرارگیری دانشگاه، نوع رشته‌ای که قصد دارید در آن مشغول به فعالیت شوید، هزینه‌ مربوط به استفاده از خدمات مختلف دانشگاه، هزینه مربوط به شرکت در محافل علمی و … متفاوت است.

برای مثال؛ شهریه کلی دانشگاه‌های خصوصی code و gisma می‌تواند از حدود سه هزار یورو الی ده هزار یورو متغیر باشد. هر یک از این دانشگاه‌ها دارای امکانات و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و به طبع، همین امر بر میزان شهریه آن‌ها تأثیر خاصی می‌گذارد.

خبر خوش این است که در اغلب موارد، دانشگاه‌های موجود در این کشور برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند، تخفیفات خاصی قائل می‌‌شود. اگرچه این تخفیفات از هزینه‌های کلی زندگی در این کشور نمی‌کاهند، اما حداقل موجب کاهش درصد کمی از کل هزینه‌های مربوط به تحصیل می‌شود.

آیا هزینه‌های جانبی تحصیل در کشور آلمان زیاد است؟

کشور آلمان یک گزینه فوق‌العاده برای افرادی است که قصد دارند با بودجه‌ای کم در یک کشور اروپایی به ادامه تحصیل بپردازند. به طور کلی، همواره برای دانشجویان تخفیف‌های ویژه مالی در نظر گرفته می‌شود تا این قشر از جامعه از لحاظ مالی در تنگنا قرار نگیرند.

برای مثال؛ با مراجعه به بسیاری از فروشگاه‌های موجود در این کشور و ارائه کارت دانشجویی می‌‌توانید از تخفیف‌های مختلفی در زمان خرید لپ‌تاپ، تلفن همراه، پوشاک و … بهره‌مند شوید. بنابراین می‌توان گفت که علاوه بر رایگان بودن تحصیل در این کشور، هزینه‌های جانبی دانشجویان نیز مبلغ بالایی نیست و در نتیجه، به راحتی می‌‌توانید تمامی ترم‌های تحصیلی خود را پشت سر بگذارید.

مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان هزینه چندانی ندارد

آیا می‌‌توان هم‌زمان با تحصیل در کشور آلمان کار هم کرد؟

یکی دیگر از پرسش‌های رایج در زمینه مهاجرت تحصیلی به آلمان، امکان کار و تحصیل به شکل هم‌زمان است. اگر بخواهیم به طور کلی پاسخ دهیم، باید بگوییم که چنین امکانی برای همه دانشجویان وجود دارد، اما باید توجه کنید که ترم‌های تحصیلی در کشور آلمان و به خصوص در رشته‌های فنی پیچیدگی‌های زمانی خاصی دارند.

این پیچیدگی‌ها به نحوی فرایند برنامه‌ریزی شما را دشوار می‌‌کند که تقریباً امکان اشتغال پیوسته در کنار تحصیل وجود ندارد. قوانین مربوط به کار و تحصیل به شکل هم‌زمان مشخص می‌کند که هر دانشجو می‌تواند تا بیست ساعت در هفته فعالیت شغلی داشته باشد.

نکته مهم این است که شاید در نگاه اول بیست ساعت کار در هفته بسیار مناسب باشد، اما نباید فراموش کرد که برای پاس کردن واحد‌های مختلف تحصیلی در دانشگاه‌های‌ آلمان نیاز است که وقت زیادی را صرف مطالعه و پژوهش کنید. به طبع، تداخل این ساعت‌های تحصیلی و ساعت‌های مربوط به اشتغال منجر به کاهش نمرات دانشگاهی شما می‌شود. بنابراین توصیه می‌‌کنیم که اگر به درآمد مربوطه نیازی ندارید، از کار و تحصیل به صورت هم‌زمان دوری کنید.

 

آیا برای مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان مدرک زبان نیاز داریم؟

ارائه مدرک معتبر از اصلی‌ترین نکات مرتبط با مهاجرت تحصیلی به آلمان است. همان طور که می‌دانید، زبان رسمی این کشور آلمانی است و به همین دلیل، باید آشنایی خوبی با زبان آلمانی داشته باشید، البته در بسیاری از دانشگاه‌های کشور آلمان واحد‌های درسی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

در واقع، به هنگام ثبت درخواست خود برای ادامه تحصیل در کشور آلمان،‌ معمولاً دانشگاه نوع مدرک زبان مورد نیاز خود را اعلام می‌کند. برای مثال؛ ممکن است دانشگاه مورد نظر از شما بخواهد که در زمان ثبت درخواست خود، مدرک مربوط به قبولی در آزمون تافل یا آیلتس را ارائه دهید.

برای تحصیل در آلمان باید مدرک زبان معتبری داشته باشید

به گفته بسیاری از افراد، زبان آلمانی یک زبان سخت است، اما با مهاجرت تحصیلی به آلمان و بهره‌گیری از کلاس‌های آموزشی که اکثر آن‌ها به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند، می‌توانید سطح زبان آلمانی خود را بالا ببرید.

توجه داشته باشید که در محیط بیرون از دانشگاه اکثر مردم به این زبان صحبت می‌کنند؛ بنابراین یادگیری زبان آلمانی یک بحث مهم در رابطه با این موضوع است. علاوه بر این، پس از پایان تحصیل و نیاز به فعالیت در یک شرکت آلمانی باید با این زبان به خوبی آشنایی داشته باشید تا از لحاظ ارتباطی با مشکل خاصی روبه‌رو نشوید.

 

مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا چه شرایطی دارد؟

دانشگاه‌‌های کانادا جزء برترین دانشگاه‌های جهان هستند

مهاجرت تحصیلی به کانادا نیز از لحاظ مراحل مختلف حقوقی و اداری شباهت بسیار زیادی به مهاجرت تحصیلی در کشور آلمان دارد. شما باید برای شروع فعالیت تحصیلی یا ادامه تحصیل در کشور کانادا درخواست پذیرش خود را به دانشگاه مربوطه ارسال کنید.

کشور کانادا دارای برخی از برترین دانشگاه‌های موجود در قاره آمریکا هستند که از جمله آن‌ها می‌‌توان به دانشگاه اصلی تورنتو،‌ دانشگاه مک گیل، دانشگاه مک مستر و دانشگاه مرکزی مونترال اشاره کرد. تحصیل در هر یک از این دانشگا‌ه‌ها می‌تواند بهترین تجربه آموزشی و اجتماعی باشند. گردآوری برترین استادان موجب شده است تا این دانشگاه‌ها از لحاظ رتبه‌بندی نیز در رده بالایی قرار بگیرند.

مهم‌ترین تفاوت ادامه تحصیل در کشور کانادا با آلمان، بحث هزینه‌های دانشگاه است. در کانادا معمولاً تمامی دانشجویان باید هزینه‌های خود را بپردازند. این در حالی است که با مهاجرت تحصیلی به آلمان و شروع به تحصیل در اکثر دانشگاه‌های دولتی این کشور از پرداخت هزینه‌های مربوطه معاف می‌شوید.

در این زمینه، کمک گرفتن و مشورت با مؤسسات مهاجرتی معتبر مانند مجموعه هرمس اپلای می‌تواند به متقاضیان مهاجرت تحصیلی کمک فراوانی کند وآن‌ها را از سردرگمی نجات دهد. این مجموعه با داشتن آگاهی از شرایط تحصیل در آلمان و کانادا قادر است بهترین مسیر را پیش پای شما قرار دهد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن شما را به هدف خود برساند.

 

سخن پایانی

در سال‌های اخیر تعداد مهاجران ایرانی که به قصد تحصیل در آلمان یا کانادا مهاجرت کرده‌اند، به شکل چشمگیری افزایش یافته است. می‌توان گفت که باید دلیل اصلی این امر را در تسهیل شرایط مهاجرت به کشور آلمان در سال‌های اخیر و همچنین محیط علمی فوق‌العاده مدرن آن دانست. علاوه بر این، مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان خود مقدمه‌ای برای کسب اقامت دائم در این کشور اروپایی به شمار می‌آید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان و کانادا در ابتدا ممکن است یک فرایند پیچیده به نظر برسد، اما خبر خوش این است که با بهره‌گیری از یک مرکز مهاجرتی معتبر می‌توانید این روند را به یک مسیر ساده و آسان تبدیل کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتری می‌توانید با کارشناسان خبره مجموعه هرمس اپلای با شماره 02191070170 تماس بگیرید و از راهنمایی‌های آن‌ها استفاده کنید.

تدابیر فصل زمستان

تدابیر فصل زمستان

انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب استاندارد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا