شرایط نگهداری گل کریسمس

دوشنبه 12 دی 1401 گل و گیاه
معرفی و شرایط نگهداری گل کریسمس

دسته بندی علمی گل کریسمس

فرمانرو: گیاه

جز : گیاهان گلدار دولپه‌ای‌های نو

راسته: مالپیگی‌سانان

تیره: فرفیونیان

سرده: یوفوربیا

گونه: سرخ‌برگه

معرفی گل کریسمس

گل کریسمس از گل هایی است که به آبیاری دو بار در هفته نیازمند است ، او به نور مستقیم نیاز دارد ، نگهداری از این گل در فضاهای آپارتمانی بسیار آسان است ، در کشور ما این گل با نام بنت القنسول و گل یلدا نیز شناخته می‌شود ، ویژگی هایظاهر این گل برگ های کوچک قرمز رنگ است که با آغاز اردیبهشت و گرم شدن هوا برگ به رنگ سبز درخواهد آمد.ارتفاع این گل در شرایط معمول بین ۴۵ تا ۶۰ سانتیمتر، برگ‌ها بیضوی با لبه صاف یا کمی دالبردار است و گل‌ها به وسیله تعداد زیادی براکته بیضوی احاطه شده‌اند.

معرفی گل کریسمس

معرفی گل کریسمس

نور مورد نیاز گل کریسمس

باید دقت داشت که گل کریسمس به نور زیاد ولی در مدت زمان کم نیازمند است ، این گل به دلیلی حضور در آپارتمان و روشن بودن دائم چراغ ها در فرایند رشدش اختلال ایجاد می شود و برگ های آن دچار زرد شدن میشوند ، بنابراین توصیه می شود با غروب خورشید این گیاه را در محلی تاریک قرار دهید یا روی آن را با پلاستیک مشکی بپوشانید و برای تهویه، چند سوراخ روی پلاستیک بزنید.

آبیاری صحیح گل کریسمس

گل کریسمس به آب علاقه زیادی دارد و بهتر است 2 تا 3 بار در هفته آبیاری شود ، بهترین زمان آبیاری آن زمانی است که خاک نیمه مرطوب می باشد ، در هربار آبیاری سعی کنید به طریقی آب دهید که آب اضافی در زیر گلدان خارج شود ، البته باید مطمئن شوید گلدان از زهکشی مناسبی برخوردار است ، همچنین برای آبیاری گیاه از آب بدون کلر استفاده کنید و توجه داشته باشید هنگام آبیاری، آب به شاخه و برگ‌های گیاه نرسد، زیرا باعث ایجاد لکه‌های سفید بر روی برگ می‌شود.

آبیاری صحیح گل کریسمس

آبیاری صحیح گل کریسمس

دمای مناسب گل کریسمس

بهترین دما برای این گیاه بین ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است. دمای بیشتر از این باعث از بین رفتن این گل بود.

خاک مناسب گل کریسمس

ترکیبی از پیت ماس + پرلایت و یا خاک برگ + کوکوپیت، بهترین خاک برای این گل است. مهمترین نکته در خاک گلدان این گیاه، توجه به زهکش مناسب است.

کوددهی گل کریسمس

این گل نیاز به کوددهی خاصی ندارد ، اما می توانید گیاه را ماهی یک‌بار با کود‌های مخصوص گل‌های آپارتمانی موجود در بازار تغذیه کنید

آفات و بیماری گل کریسمس

یکی از آفات این گلدان ، رطوبت زیاد در این گلدان موجب افزایش بیماری‌های پوسیدگی ساقه و ریشه می‌شود؛ بنابراین حتما آب زیادی را از زیر گلدان دور بریزید ، همچنین اگر گیاه مبتلا بیماری‌های قارچی شد ، سم پاشی با قارچ‌کش‌ها و البته مواد ارگانیک مانند پودر دارچین و چوب دارچین می‌توانند به مقدار محدودی جلوی توسعه بیماری‌های قارچی را بگیرد.

آفات و بیماری گل کریسمس

آفات و بیماری گل کریسمس

نحوه تکثیر گل کریسمس

ابتدا باید توجه داشت ، برای تکثیر این گیاه اسفند ماه ، بهار تا اوایل تابستان، زمانی‌که براکته‌های صورتی، قرمز و یا کرم رنگ تولید می‌کند، است.

۱- زمانی که ساقه‌های جدید گل، حداقل ۱۰ سانتیمتر رشد کردند، می‌توانید از نوک این ساقه‌ها قلمه‌هایی به طول ۶-۵ سانتیمتر با ۳-۲ برگ بزرگ تهیه کنید. قطر ساقه مناسب برای انتخاب قلمه، ۶-۴ میلیمتر است. البته ساقه‌های که گلدار بودند اصلاً مناسب تهیه قلمه نیستند.

۲- برگ‌های اضافی پایین قلمه را جدا کنید تا راحت‌تر بتوانید آنرا در بستر کاشت قرار دهید. همچنین برگ اضافی مانع از ریشه‌زایی قلمه خواهد شد، زیرا انرژی گیاه صرف رشد برگ‌ها می‌شود.

گل کریسمس

گل کریسمس

۳- توجه داشته باشید، قلمه‌ها را باید مدتی نگه‌داشت تا شیره سفید رنگ داخل آن به خوبی خارج شود، اما این مدت نباید آنقدر طولانی شود تا موجب پژمردگی قلمه‌ها شود.

۴- بستر مناسب برای کاشت قلمه را آماده کنید. مخلوطی از پیت موس + پرلایت و یا شن + پرلایت محیط مناسب برای کاشت قلمه‌های این گیاه است.

۵- قبل از کاشت قلمه، بستر را به خوبی مرطوب و خیس کنید و بعد از خروج آب اضافی، اقدام به کاشت قلمه‌ها کنید.

۶- حداقل ۳-۲ سانتیمتر از ساقه قلمه باید در بستر کاشت فرو رود. وجود رطوبت مناسب در هوا به ماندگاری و ریشه‌زایی قلمه این گیاه بسیار کمک می‌کند.

۷- در صورت شرایط مناسب محیط که در بالا ذکر شد، ریشه‌زایی حدود ۱۴ روز بعد از کاشت قلمه‌ها انجام می‌شود، اما استقرار این ریشه‌های جوان حدود دو ماه زمان می‌برد. بعد از گذشت این زمان شما می‌توانید قلمه را به گلدان اصلی انتقال دهید.

گیاه آپارتمانی برگ بیدی

معرفی گیاه افرای ژاپنی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا