معرفی سرخس استرالیایی

چهارشنبه 19 بهمن 1401 گل و گیاه

معرفی سرخس استرالیایی

نام علمی: Cyathea cooper

خانواده: فنجانکیان

بومی: استرالیا

نام‌های مرسوم: سرخس استرالیایی، سرخس توری

 

معرفی سرخس استرالیایی

استرالیا سرزمین حیوانات و گیاهان عظیم الجثه است. سرخس استرالیایی نیز ویژگی‌های گیاهان سرزمین خود را به ارث برده و بر خلاف اسمش بیش از آن که یک سرخس باشد، یک درخت است. وقتی صحبت از سرخس‌ها می‌شود معمولا بوته‌های کوچکی مثل سرخس بانوی خاوری به ذهن می‌آید که نهایتا به 45 سانتی‌متر می‌رسند، اما سرخس استرالیایی در طبیعت و خانه خودش (که قاعدتا استرالیا است) می‌تواند بیش از 60 سانتی‌متر رشد کند. نگهداری سرخس استرالیایی در داخل خانه با توجه به اندازه بزرگی که دارد معمولا کار سختی است، اما اگر فضای کافی برای نگهداری از آن را داشته باشید می‌تواند تبدیل به نقطه ثقل زیبایی فضای داخلی شما شود.

معرفی سرخس استرالیایی

معرفی سرخس استرالیایی

نور مورد نیاز سرخس استرالیایی

سرخس استرالیایی جز گیاهان سایه دوست است، اما می‌تواند محیطی نیمه آفتابی یا حتی شش ساعت نور کامل در روز را نیز تحمل کند. این گیاه هرچقدر نور بیشتری را دریافت کند نیاز به آبیاری بیشتری خواهد داشت. از آنجایی که سرخس استرالیایی گیاهی رطوبت دوست است نور زیاد می‌تواند باعث خشک شدن سریع آن شود. ازاین‌رو حتما در طول نگهداری از سرخس استرالیایی به این نکته توجه داشته باشید.

دما و رطوبت مورد نیاز سرخس استرالیایی

سرخس استرالیایی به محیطی گرم و مرطوب، درست شبیه طبیعت اصلی خود نیاز دارد و تغییرات شدید دما و رطوبت می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای آن شود؛ مشکلاتی که معمولا منجر به قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه می‌شود. اگر برای نگهداری از سرخس استرالیایی فضای بیرون از خانه را انتخاب کرده‌اید، درنظر داشته باشید که باید در فصل‌های سرد از آن حفاظت کنید و محیطی گرم برایش فراهم کنید. اگر هم در خانه از آن نگهداری می‌کنید، درنظر داشته باشید که سرخس استرالیایی که در خانه نگهداری می‌شود باید از وسایل گرمایشی دور بماند، چون این وسایل باعث خشک شدن محیط اطراف خود می‌شوند و این باعث آزار گیاه می‌شود.

دما و رطوبت مورد نیاز سرخس استرالیایی

دما و رطوبت مورد نیاز سرخس استرالیایی

آبیاری صحیح سرخس استرالیایی

خاک سرخس استرالیایی باید همیشه مرطوب باشد چون این گیاه طاقت کم آبی را ندارد. البته این موضوع نباید با غرقاب کردن خاک گیاه اشتباه گرفته شود. برای اینکه چنین شرایطی را برای گیاه خود فراهم کنید، هر چند روز یکبار خاک گیاه را بررسی کنید، اگر رطوبت خاک کم شده و خاک رو به خشکی بود، مجددا آن را آبیاری کنید تا به‌این‌شکل خاک آن همیشه مرطوب بماند. یکی از نکات مهم در هنگام آبیاری این گیاه، خیس نشدن برگ‌های آن است. بنابراین تا جای ممکن آب را از قسمت پایینی و نزدیک به خاک بریزید تا برگ‌ها دچار پوسیدگی نشوند.

کوددهی و تعویض گلدان سرخس استرالیایی

در طول فصل رویش گیاه می‌توانید آن را با کودی آرام تجزیه شونده تغذیه کنید. منتها درنظر داشته باشید که هرچقدر گیاه شما بزرگتر باشد به کود بیشتری نیاز دارد. در حالت معمولی بهتر است این کود را ماهی یک بار به گیاه بدهید، اما اگر گیاه شما بسیار بزرگ است می‌توانید هر دو هفته یک بار این کار را انجام دهید.

سرخس استرالیایی

سرخس استرالیایی

خاک مناسب برای نگهداری سرخس استرالیایی

سرخس استرالیایی توانایی زندگی در خاک‌های مختلف را دارد و از جمله چیزهایی که باید برای آن تامین شود رطوبت کافی در خاک، سبک بودن و زهکشی خوب خاک است تا ریشه‌های آن دچار مشکل نشوند. همچنین بهتر است سطح PH خاک گیاه نیز اسیدی باشد.

آفات سرخس استرالیایی

با وجود اینکه سرخس استرالیایی چندان به بیماری یا آفت خاصی دچار نمی شود اما ممکن است در روند پرورش مورد هجوم شته و شپشک ها قرار بگیرد. این حشرات معمولا به ساقه های گیاه می چسبند و از شیره آن تغذیه خواهند کرد تا در نهایت موجب مرگ آن شوند.برای از بین بردن این آفات می توانید از اسپری آب و پاک کردن برگ ها با استفاده از دستمال تمیز اقدام نمایید. البته در صورتی که حجم این آفات بیشتر می شود بایستی به سراغ گزینه هایی مانند روغن نیم یا آفت کش های صنعتی بروید.

 

 

 

انواع گل داوودی

معرفی کاکتوس سدوم مورگانیانوم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا