معرفی درخت کامکوات یا پرتقال زینتی

سه‌شنبه 4 بهمن 1401 گل و گیاه

معرفی درخت کامکوات

نام های دیگر : Calamondin و Citrus mitis

 خانواده : سیتروس

توانایی : میوه دادن

میزان رشد : متراکم

 

معرفی کامکوات

کامکوات درخت پاکوتاه زیبایی که دارای میوه‌های شبیه پرتقال در اندازه کوچک و کشیده می‌باشد. نگهداری از این درخت آسان بوده و می‌توان در خانه نیز پرورش داد. درخت کامکوات مناسب درست کردن بونسای می‌باشد و با هرس کردن می‌توان از این درخت بونسای ساخت.

آبیاری صحیح کامکوات

آبیاری کامکوات یا درخت زینتی حتما باید به صورت منظم صورت بگیرد. ولی هنگام آبیاری باید دقت نمود که سطح خاک خشک باشد. به صورت کلی درختان مرکبات ماندگاری آب را دوست ندارند و برگ ها به رنگ زرد تغیر رنگ می دهند و گیاه از بین می رود. لذا برای آبیاری گیاه باید خاک را تا عمق 5 سانتی متری چک نمایید. در صورتی که خشک بود اقدام به آبیاری نمایید.

آبیاری صحیح کامکوات

آبیاری صحیح کامکوات

نور مناسب کامکوات

درخت کامکوات یا پرتقال زینتی به مکانی به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. بنابراین چنانچه این میزان نور برای کامکوات تامین شود درختچه گل و میوه می دهد. چنانچه این میزان نور تامین نگردد میزان گلدهی و میوه کاهش می یابد. بنابراین؛ مناسب است صبح ها گلدان در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد و بعد از ظهر در معرض سایه قرار بگیرد.

دما مناسب کامکوات

کامکوات در تابستان نیازمند گرماست و به دمای ۳۸-۲۵ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. در زمستان نیز دمای ۱۰- درجه را تحمل می‌کند. اما برگ‌های خود را از دست خواهد داد. مکان‌های گرم باعث می‌شود که این گیاهان میوه‌هایی درشت‌تر و شیرین‌تری را تولید کنند. بنابراین مناسب است هنگامی که دمای هوا کمتر از ۱۰ درجه رسید، گیاه را به مکانی محافظت‌شده منتقل شود.

علت خشک شدن برگهای درختچه کامکوات

علت خشک شدن برگهای درختچه کامکوات

علت خشک شدن برگهای درختچه کامکوات

  • پرتقال زینتی به میزان آب متوسط نیاز دارد و نسبت به خشکی نسبتا مقاوم است ولی بهتر است تنش به گیاه وارد نشود. اگر بیش از اندازه هم به گیاه آب داده شود سبب پوسیدگی ریشه ها و نابودی درخت می شود.
  • این درخت مانند دیگر هم خانواده های خود به زهکشی خاک بسیار حساس بوده و در صورت عدم زه کشی مناسب سبب خفگی خاک می شود. بهترین نوع خاک برای کشت و پرورش پرتقال زینتی خاک باغچه و خاکبرگ با پی اچ قلیایی و مقداری ماسه است.

بهترین زمان کوددهی درختچه کامکوات

بهترین زمان کود دهی گیاه هر بیست روز یکبار از اوایل فصل بهار تا آخر فصل تابستان است البته توجه به شرایط فیزیولوژیکی و سن گیاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای استفاده از کود مرکبات بهتر است با کارشناسان مجرب مشورت کرد. برای کم کردن دمای اطراف ریشه گیاه می توان از مالچ های گیاهی در اطراف گیاه استفاده کرد به کمک این روش می توان دمای ریشه را نسبت به محیط بیرون خنک نگه داشت و سبب رشد گیاه می شود.

زمان تعویض گلدان درختچه کامکوات

برای کاشت پرتقال در گلدان باید از گلدان های بزرگ استفاده شود تا از پیچش ریشه ها به هم جلوگیری شود. بهترین زمان تعویض گلدان هر دو سال یکبار است البته شرایط رشد گیاه باید لحاظ شود. همچنین برای کاشت در گلدان بهتر است از ارقام پا کوتاه استفاده شود. در فصل زمستان و یا پاییز این درخت را باید در جای خنک و با نور زیاد قرار داد. برای تشکّلی میوه بهتر است از گرده افشانی مصنوعی استفاده شود.

زمان تعویض گلدان درختچه کامکوات

زمان تعویض گلدان درختچه کامکوات

 

تعویض گلدان کامکوات

برنامه‌ریزی کنید که هر چند سال یکبار گلدان درخت کامکوات را زمانی که ریشه‌های درخت کامکوات به وضوح بزرگتر از گلدان است، تعویض کنید. برای این منظور، گلدانی با یک اندازه بزرگتر را انتخاب کنید. گلدان می‌تواند پلاستیکی، فلزی، چوبی، سرامیکی یا سفالی باشد. ریشه درخت را به آرامی از گلدان قدیمی آن جدا کنید و آن را در مخلوط گلدان تازه در ظرف جدیدی با همان عمق گلدان قبلی بکارید.

نحوه تکثیر کامکوات

نحوه تکثیر کامکوات

نحوه تکثیر کامکوات

کامکوات نیازمند دمای بالا، به مدت طولانی و کنترل محیطی دقیق برای رشد می‌باشد. بهترین زمان تکثیر اواسط بهار تا اوایل تابستان می‌باشد. قلمه های ساقه ای به اندازه 15 – 10 سانت را با قیچی باغبانی یا ابزار تیز جداکنید، ابتدا آنرا در پودر هورمون ریشه‌زایی قرار داده

سپس هر قلمه را در گلدان کوچکی حاوی ماسه بادی و یا کمپوست مخصوص قلمه و بذر بکارید. پس از کاشت قلمه‌ها درون ماسه بادی یا کمپوست، قلمه‌ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و دور از تابش مستقیم خورشید در دمای 21 درجه سانتی گراد به مدت دو ماه یا کمی بیشتر جهت ریشه دهی قرار دهید. پس از مشاهده ریشه‌ها، کیسه‌ها را جدا کرده تا گیاه کامکوات با دمای محیط طبیعی رشد نماید.

معرفی پایپر (فلفل زینتی)

گیاه استرپتوکارپوس و نحوه نگهداری از آن

گیاه استرپتوکارپوس و نحوه نگهداری از آن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا