کدام داروها با لبنیات خطرناک است؟

سه‌شنبه 28 دی 1400 سلامت
کدام داروها با لبنیات خطرناک است

کدام داروها با لبنیات خطرناک است

 مصرف قرص‌های فروس سولفات به همراه لبنیات، مانع جذب آهن می‌شود و درمان کم‌خونی را دچار اختلال می‌کند.  تداخلات دارویی طیف گسترده‌ای از مشکلات را به دنبال دارد.وی با بیان اینکه تداخل دارویی شامل تداخل دارو با غذا یا مواد دیگر و دارو با داروست، اضافه کرد: دارو به عنوان ماده‌ای شیمیایی برای تشخیص و درمان در نظر گرفته می‌شود و غلظت آن در خون و محل مورد نظر مشخص است.دارو در جذب، توزیع، متابولیسم و دفع در بدن روند مشخصی دارد.معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه برخی داروها باید در محیط اسیدی معده باز و جذب شوند، 

چنانچه این داروها همزمان با داروهایی که اسید معده یا PH معده را کاهش می‌دهند، استفاده شوند، منجر به تداخل می‌شوند.وی گفت: چنانچه داروی سلیکوفلوکساسین که برای عفونت مجاری ادراری و تنفسی استفاده می‌شود، همزمان با مکمل‌های کلسیم‌دار یا مواد غذایی حاوی کلسیم باشد، سبب می‌شود میزان جذب کلسیم کاهش یابد.عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: قرص‌های فروس سولفات برای کم‌خونی تجویز می‌شود و چنانچه همراه با لبنیات مصرف شود به خاطر تداخل کلسیم با آهن مانع جذب آهن شده و درمان کم‌خونی را دچار اختلال می‌کند.با توجه به اینکه کبد مسئول متابولیسم و سوخت و ساز بدن است، مصرف یک سری از داروها روی عملکرد کبد تاثیر می‌گذارد.

 کدام داروها با لبنیات خطرناک است

کدام داروها با لبنیات خطرناک است

استامینوفن و الکل:

اگر استامینوفن را با الکل می‌بلعید، ممکن است در معرض خطر مسمومیت کبدی باشید. این خطر در میان کسانی که روزانه الکل و استامینوفن را مصرف می‌کنند، بسیار بیشتر است. اگر بیش از سه نوشیدنی الکلی در روز می‌نوشید، به خصوص از این ترکیب خودداری کنید.

برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها و لبنیات:

برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها را نباید در کنار شیر، ماست یا پنیر مصرف کرد. لبنیات به دارو متصل می‌شوند و در جذب آن در جریان خون اختلال ایجاد می‌کنند. سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین و تتراسایکلین را با لبنیات نخورید. از مصرف ماست یا بستنی حداقل دو ساعت قبل و شش ساعت پس از مصرف آنتی‌بیوتیک خودداری کنید.

 کدام داروها با لبنیات خطرناک است

کدام داروها با لبنیات خطرناک است

مسدودکننده‌های کانال کلسیم و گریپ‌فروت:

مسدودکننده‌های کانال کلسیم برای کاهش فشار خون استفاده می‌شود. برخی از این داروها از جمله فلودیپین و نیفدیپین با آب گریپ‌فروت تداخل دارند. این امر در مورد استاتین‌هایی که برای کلسترول بالا استفاده می‌شوند، مانند آتورواستاتین نیز صادق است. گریپ‌فروت حاوی ترکیبی است که یک آنزیم متابولیزه‌کننده این دارو به نام CYP3A4 را مهار می‌کند.

داروهای کم‌کاری تیروئید و هر نوع ماده غذایی:

اگر مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستید، احتمالاً از لووتیروکسین استفاده می‌کنید. پس ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف این دارو در هنگام صبح از مصرف هر گونه مواد غذایی خودداری کنید.

وارفارین و کلم‌ پیچ:

وارفارین داروی رقیق‌کننده خون است. در این میان سبزیجاتی مانند کلم‌پیچ و کلم بروکلی حاوی ویتامین K هستند. مشکل این است که ویتامین K آنچه وارفارین سعی در انجام آن دارد را متوقف می‌کند. بدون عملکرد مناسب وارفارین، خطر لخته‌شدن خون در شما افزایش می‌یابد

 

سوپ ماهی فنلاندی

سوپ ماهی فنلاندی

هوس‌های غذایی و سلامتی

هوس‌های غذایی و سلامتی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا