مصرف محدود« کربوهیدرات ها» در طولانی مدت آسیب زاست!

چهارشنبه 28 شهریور 1397 گوناگون

مصرف محدود« کربوهیدرات ها» در طولانی مدت آسیب زاست!

فواید مصرف کربوهیدرات ها,انواع کربوهیدرات ها,کربوهیدرات های پیچیده

پژوهشگران لهستانی به تازگی اعلام کرده اند که رژیم غذایی با مصرف خیلی محدود کربوهیدرات احتمال مرگ زودرس به ویژه  ناشی از سرطان، سکته مغزی و بیماری های عروق کرنر را افزایش می دهد.

 

گرچه محدودیت مصرف کربوهیدرات ها یا به عبارتی منابع حاوی نشاسته می تواند به روند کاهش وزن کمک کند اما مطالعات گسترده دانشگاه لودز لهستان که نتایج آن در انجمن بین المللی قلب و عروق ۲۰۱۸ در مونیخ مطرح شد، نشان دهنده آسیب های این نوع رژیم غذایی بر سلامتی است.در این باره، پژوهشگران نخست اطلاعات مربوط به گروهی حدود ۲۵ هزار نفر را با میانگین سنی ۶/۴۷ سال و ارتباط میان رژیم محدود کربوهیدرات ها و بروز مرگ های زودرس بین سال های ۱۹۹۹ و ۲۰۱۰ بررسی کردند.

 

نتایج حاکی از آن بود افرادی که مقدار کمی از این منابع را در برنامه تغذیه خود داشتند ۳۲ درصدبیشتر از دیگران در معرض فوت زودهنگام بودند. به علاوه، خطر فوت ناشی از بیماری های عروق کرنر، سکته مغزی و سرطان ها نیز ۵۱درصد، ۵۰ درصد و ۳۵ درصد افزایش داشت.سپس این نتایج در کنار هفت پژوهش مختلف دیگر که طی بازه ای حدود ۱۶ سال روی ۴۴۷هزار و پانصد نفر انجام شده بود، تایید شد. به گفته مدیر این تیم تحقیق، رژیم های غذایی حاوی منابع محدود کربوهیدرات ها در کوتاه مدت برای کاهش وزن، پایین آوردن پرفشاری خون و کنترل قند خون می تواند مؤثر باشد اما نتایج اخیر نشان دهنده خطر فوت ناشی از بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و سرطان در طولانی مدت است.

 

کربوهیدرات ها به دو گروه تقسیم بندی می‌شوند:

۱- کربوهیدرات های ساده

۲- کربوهیدرات های پیچیده

 

کربوهیدرات های ساده که اغلب تحت عنوان «قندهای ساده» نامیده می شوند، حاوی فروکتوز، ساکاروز و لاکتوزاست.میوه ها مانند انبه و موز منابع غنی کربوهیدرات ها هستند.

 

منابع غذایی کربوهیدرات

سبزیجات و میوه ها غنی از کربوهیدرات ها هستند، به ویژه اگر به صورت خام خورده شوند.سبزیجات تازه حاوی ۷۰ درصد آب، ۵ درصد پروتئین و چربی و ویتامین و ۲۵ درصد نشاسته و قندهاست.توصیه می شود که در یک رژیم غذایی سالم، مواد غذایی کربوهیدرات دار وجود داشته باشد.برای دریافت سالم و کافی کربوهیدرات ها به افراد توصیه می شود که ماده غذایی را به شکل طبیعی خود مصرف کنند، بدین ترتیب که به جای آب پرتقال، خود پرتقال را بخورند.

بهترین ویژگی کربوهیدرات ها این است که خیلی سریع انرژی آزاد می کند. از طرفی اگر این انرژی به مصرف نرسد، فوری به چربی تبدیل می شود.

 

به ویژه کربوهیدرات های تصفیه شده و کم ارزشی که در تنقلات یا به اصطلاح «junk foods» وجود دارند، بیشتر و سریع تر به چربی تبدیل می شوند. پس باید کربوهیدرات ها، بر اساس وزن و نیازهای افراد مصرف شوند.

 

 بهترین راه برای دریافت کربوهیدرات ها خوردن میوه ها و سبزیجات است.در یک برنامه غذایی سالم و متعادل کربوهیدرات ها منبع اصلی تامین انرژی است و هر گرم از آن ۴ کیلو کالری تولید می کند

 

مترجم : مریم سادات کاظمی

 

khor​asannews.‎​com

مرجع : سرپوش

نشانه و درمان بلفاریت (قی کردن بیش از حد چشم)

مراقب نیش عقرب باشید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا