مسجد نصیر الملک شیراز

یکشنبه 1 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری
مسجد نصیر الملک شیراز

مسجد نصیر الملک شیراز

یکی از جاذبه های دیدنی شیراز مسجد نصیر الملک است که یکی از جاذبه های مذهبی شیراز به شمار می آید.تابش پرتوهای خورشید و انعکاس آن گردشگران زیادی را به خود علاقمند کرده است دریچه های رنگارنگ این مسجد و انعکاس آن همه نشان دهنده معماری منحصر به فرد این مسجد می باشد .

مسجد نصیر الملک شیراز

شبستان مسجد

کاربری : مسجد

دوره ساخت: دوره قاجار

شماره ثبت: ۳۹۶

تاریخ ثبت ملی : ۳۰ خرداد ۱۳۵۸

نام های دیگر: مسجد صورتی

علت نام گذاری:مسجد نصیرالملک شیراز را به دو نام مسجد نصیرالملک و مسجد صورتی می‌شناسند. دلیل نام اول مشخص است. این مسجد بخشی از مجموعه‌ای است که به دستور حسنعلی خان نصیرالملک ساخته شده است و آن را کلا مجموعه نصیرالملک نامیده‌اند.

نمایی از ایوان جنوبی همراه با حیاط و حوض سنگی

معرفی مسجد نصیر الملک شیراز

یکی از اعیان آن زمان شیراز میرزا حسن علی خان معروف به نصیرالملک از فرزندان علی‌اکبر عوامل مؤثر حاکم وقت فارس این مسجد را در تاریخ ۱۲۹۴ هجری قمری آغاز کرد و در تاریخ ۱۳۰۵ هجری قمری بنای این مسجد به اتمام رسید که معماری این بنا به دست میرزا محمد حسن و کاشی‌کاری استاد محمدرضا انجام شده است. نام این مسجد به عنوان یکی از آثار ملی ایران در خرداد ماه سال ۱۳۵۸ با شمارهٔ ثبت ۳۹۶ به ثبت رسیده است.

مسجد نصیر الملک شیراز مربوط به چه دوره ای است ؟

مسجد نصیر الملک شیراز در ۱۲۵۵ خورشیدی به دستور حاکم فارس ، نصیرالملک لقب میرزا حسن علی خان ساخته شد او از خانواده سرشناس قوام شیرازی و پسر قوام‌الملک بود.

مسجد نصیر الملک شیراز کجاست؟

این مسجد در یکی از محله های قدیمی شیراز به نام گود عربان که در گذشته به محله اسحق بیگ معروف بوده می باشد و در جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند و در نزدیکی شاه‌چراغ و در کوچهٔ نصیرالملک قرار دارد.

سقف پنج کاسه‌ای

ویژگی های مسجد نصیر الملک شیراز

 

اگر سر خود را جلوی دو در چوبی مسجد بالا بگیرید مقرنس‌کاری طاق نمای بزرگ آن چشم‌تان را می‌گیرد کاشی‌های هفت‌رنگ آن بی‌شباهت به مسجدهای دیگر نیست، رنگ همه کاشی‌ها در این بنا رنگ طبیعی‌ست.

پای‌تان را که از هشتی آجری داخل بگذارید، وارد حیاط دل‌باز و تماشایی مسجد می‌شوید که ؛ حوض وسط حیاط، گلدان‌های دور حوض و ساختمان‌های چشمگیر.

در شمال حیاط طاق مروارید را پیدا می‌کنید و در جنوب، ایوان جنوبی و گلدسته‌ها قرار گرفته‌اند. ایوان‌های شمال و جنوب چندان قرینه به‌نظر نمی‌رسند، چراکه در شمال گلدسته‌ای طراحی نشده. در شرق گاو چاه و شبستانی‌ست که هفت ستون رنگی دارد و در شمال شرقی حیاط دیگری وجود دارد که امامزاده زنجیری را در آن پیدا می‌کنید.

اما از ضلع غربی بگوییم که همه داستان‌ها به این‌جا ختم می‌شوند، شبستان اصلی مسجد نصیرالملک که پنجره‌هایش را با شیشه‌های رنگی پوشانده‌اند؛ شیشه‌هایی که نور را به رنگین‌کمانی از شور و قشنگی تبدیل می‌کنند.

 

 

 مسجد شامل صحن بزرگی در شمال  و همچنین  در ورودی دارای طاق نمایی بزرگی می باشد ، که سقفش با کاشی‌های رنگارنگ مزین شده است.  و همچنین این شبستان دارای هفت درگاه  است که آن را به صحن مسجد ارتباط می دهد ، با هفت در چوبی با شیشه‌های رنگارنگ می‌باشد.

رستوران نمک در شیراز

رستوران نمک در شیراز

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا