مسجد شیخ لطف الله اصفهان

سه‌شنبه 10 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری
مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان یکی از معماری های بسیار شگفت‌انگیز در میدان نقش جهان اصفهان است. در کنار بازدید از این مسجد، از جاذبه‌های دیگر میدان نقش جهان یعنی مسجد امام، کاخ عالی قاپو و سردر قیصریه دیدن کنید. مسجد شیخ ‌لطف ‌الله با گنبد نخودی‌رنگ و زیبای خود شاهکار کم‌نظیری از هنر کاشی‌کاری و معماری است که به‌دست محمدرضا اصفهانی بنا شده است.

 

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

 

مشخصات کلی مسجد شیخ لطف الله اصفهان

 

کاربری : مسجد

دوره ساخت: دوره صفویه

شماره ثبت: ۱۰۵

تاریخ ثبت ملی :  ۱۵ دی ۱۳۱۰

علت نام گذاری:مسجد شیخ لطف الله اصفهان در قرن یازدهم هجری به دستور شاه عباس اول و به افتخار شیخ لطف الله احداث شده است. شیخ لطف الله جبل عاملی یکی از عالمان نامی زمان و از اهالی لبنان بوده است.

 

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

معرفی مسجد شیخ لطف الله اصفهان

این مسجد با تزیینات فوق‌العاده، زیباترین جلوه‌های هنر دوره صفوی را به نمایش می‌گذارد. این مسجد روبه‌روی عمارت عالی قاپو و ضلع شرقی میدان نقش جهان به خوبی خودنمایی می‌کند و نگاه هر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند.

استاد محمدرضا اصفهانی یکی از مشهورترین معماران عصر صفوی بود که سبک معماری اصفهانی را به زیبایی هرچه تمام‌تر در این محل اجرا کرد. طبق اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، این اثر هنری زیبا به‌عنوان یکی از هفت عجایب ناشناخته و برترین سازه‌های دیدنی جهان به شمار می‌رود.

مسجد شیخ‌ لطف‌ الله تفاوت‌های زیادی با سایر مساجد ایرانی دارد؛ به‌طوری که نه‌تنها مناره ندارد؛ بلکه در آن از حیاط چهار ایوانی هم خبری نیست که همین موضوع بر اختصاصی‌بودن مسجد شیخ لطف الله صحه می‌گذارد. در نقشه این مسجد هیچ نقطه ضعفی دیده نمی‌شود ، بسیار ماهرانه و حرفه‌ای و اندازه‌ها در تناسب کامل هستند .

انعکاس هفت باره صدا یکی از ویژگی های مساجد اصفهان است؛ موضوعی که در مسجد شیخ‌ لطف‌ الله نیز صدق می‌کند و جذابیت آن را دو برابر می کند. کتیبه‌ها و نوشته های داخل مسجد اثری هنرمندانه از دو خطاط عصر شاه عباس یعنی علیرضا عباسی و خوشنویس گمنام، باقر بنا هستند که زیبایی بی نظیری به این مسجد داده‌اند.

در طراحی میدان آزادی تهران از مسجد شیخ لطف الله الهام گرفته شده است؛ البته با این تفاوت که معمار آن، حسین امانت، از طرح بیضی به‌ جای طرح دایره‌ای برای میدان آزادی استفاده کرده است.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان مربوط به چه دوره ای است ؟

اصفهان در سال ۹۸۲ هجری شمسی پایتخت صفویان بود و در اوج ساخت‌وسازهایی همچون خیابان چهارباغ، میدان نقش جهان، مسجد امام و… به سر می‌برد. در همین دوران بود که شاه عباس دستور ساخت مسجد شیخ لطف الله را روی خرابه مسجدی که در این محل قرار داشت داد، گذاشته شد که محمدرضا اصفهانی مسئولیت ساخت این مسجد را به عهده گرفت و ۱۸ سال ساخت این مسجد زمان برد. مسجد شیخ لطف الله فقط مختص شاه عباس و خانواده سلطنتی بود و مردم عادی اجازه ورود به آن را نداشتند. شاه عباس از زمان افتتاح مسجد تا آخر عمر خود هر روز در این مسجد به عبادت می‌پرداخت.

اطلاعات دقیقی از سرنوشت مسجد شیخ لطف الله در گذر زمان وجود ندارد؛ طبق منابع تاریخی این مسجد در دوره صفوی اسامی دیگری نظیر ملا فتح الله و صدر نیز پیدا کرد که در ادامه همان شیخ لطف الله خوانده شد. بر اساس نوشته‌های آرتور پوپ، ایران‌شناس آمریکایی، وی از رضا شاه خواست تا دستور مرمت مسجد را بدهد و او موافقت کرد و در ادامه طرح‌های اصلی و کاشی‌های سردر و گنبد بازسازی شدند. کتیبه‌ نمای‌ خارجی‌ گنبد از مرمت بنا در سال‌ ۱۳۱۵ به دست اداره‌ باستان‌شناسی‌ حکایت دارد.

ویژگی های مسجد شیخ لطف الله اصفهان

این مسجد شیخ‌ لطف‌ الله مسجد در همسایگی مسجد امام در میدان نقش جهان یک شاهکار معماری زیبا در قلب شهر اصفهان است. میدان نقش جهان با دارا بودن چندین اثر تاریخی خود نمادی از هنر اسلامی و دینی در کشور ایران است و با حضور چند مسجد در این میدان اوج هنر اسلامی را به رخ طرفداران دیگر ادیان می کشد.

مسجد شیخ‌ لطف‌ الله یکی از آثار ثبت شده در آثار ملی ایران است. هنگامی زیبایی این مسجد به اوج می رسد که ببینید با وجود شباهت کمی که این مسجد به مساجد اسلامی دارد باز هم طرفداران ادیان الهی هنگام بازدید از آن متوجه عظمت نور الهی در مسجد می شوند.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان کجاست ؟

مسجد زیبا و تاریخی شیخ لطف الله در شهر زیبای اصفهان و در بخش شرقی میدان نقش جهان است. این بنا در کنار مسجد امام اصفهان ( مسجد شاه ) و روبروی کاخ عالی قاپو در نزدیکی بازار قیصریه قرار گرفته است. برای دسترسی به این مسجد تاریخی راه‌های مختلفی پیش رو دارید. اگر با خودروی شرقی برای بازدید این مسجد به شهر اصفهان می‌روید، باید از کنارگذر شرقی اصفهان به سمت بزرگراه فرودگاه بروید. سپس به جنوب اتوبان آقا بابایی وارد شوید و به سمت غرب خیابان هشت بهشت بروید. پس از رسیدن به تقاطع نشاط، به سمت شمال پیش بروید تا به چهار سوق مقصود برسید. مسجد بیت الحسین، مدرسه ناطق اصفهانی و کافه اسپادانا را که رد کنید به مسجد شیخ لطف الله اصفهان می‌رسید.

اما اگر برای بازدید از مسجد شیخ لطف الله اصفهان قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی دارید، باید ابتدا خود را به شهر اصفهان برسانید. سپس با اتوبوس یا تاکسی به میدان نقش جهان اصفهان بروید. این مسجد تاریخی را در شرق میدان مشاهده می‌کنید.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

آدرس مسجد شیخ لطف الله اصفهان

استان اصفهان، شهر اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان، روبه‌روی کاخ عالی قاپو

پل خواجو اصفهان

پل خواجو اصفهان

مسجد جامع اصفهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا