مسجد جامع اصفهان

دوشنبه 9 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری

مسجد جامع اصفهان

اصفهان یکی از توریست پذیرترین شهرهای ایران است. این شهر بیش از همه با آثار قدیمی خود شناخته می‌شود. قدیمی‌ترین این آثار مسجد جامع اصفهان نام دارد که پس از قرن‌ها بازسازی و مرمت به‌شکل امروزی خود رسیده است.

مسجد جامع اصفهان

مشخصات کلی مسجد جامع اصفهان

 

کاربری : مسجد

دوره ساخت: دوره عباسیان

شماره ثبت: ۱۳۹۷

تاریخ ثبت ملی :  ۱۵ دی ۱۳۱۰

 

مسجد جامع اصفهان

معرفی مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع يا مسجد جمعه قديمی‌ترين بنای تاريخی اصفهان است. شکل امروزی مسجد مربوط به دوره سلجوقی است. اما تعمیرات این مسجد مربوط به دوران بعد به خصوص عصر صفویان است.گرچه در کاوش‌های باستان‌شناسی آثاری متعلق به دوران آل‌بويه و قرن سوم هجری کشف شده‌اند. اما در همين کاوش‌ها آثاری از دوران قبل از اسلام نيز به دست آمده است.مهم‌ترین طرح‌های توسعه مسجد جامع اصفهان در دوران آل‌بویه و صفویه شکل گرفته است. بخش های مختلف این مسجد در آخرین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به فهرست جهانی افزوده شده است،نزدیک به دوهزار سال شکل گرفته‌ و طی این سال‌ها در حال مرمت یا بازسازی بوده است.

 

مسجد جامع اصفهان مربوط به چه دوره ای است ؟

یکی از برجسته‌‌ترین آثار معماری جهان و از جاهای دیدنی اصفهان مسجد جامع اصفهان است و از آنجا که بخش‌های مختلف آن در دوره‌های مختلف تاریخی ساخته شده‌، این اثر در حال حاضر همچون موزه عظیمی، معرف روند تحول و تکامل معماری ایران در دوره اسلامی و حتی پیش از آن است. تحقیقات باستان‌شناسان نشان از آن دارد که احتمالا این مسجد پیش از تسلط اعراب بر این شهر، مرکز مذهبی مهم شهر محسوب می‌شد و به‌صورت یکی از آتشکده‌های شهر اصفهان کاربری داشته‌ است. کشف یک پاستون، با تزیینات دوره ساسانیان، در منطقه شمالی مسجد، وجود بنایی قبل از اسلام را تایید می‌کند.

ویژگی های مسجد جامع اصفهان

  • ایجاد انواع جرزهای آجری تزیین شده با نقوش هندسی؛
  • ستون‌های آجری با مقاطع مختلف از جمله فرم‌های دوبخشی و سه‌بخشی و چهاربخشی که از ترکیب دایره‌ها به‌دست می‌آید؛
  • طاق و چشمه‌های پوششی در انواع روش‌های اجرایی؛
  • ایوان‌های چهارگانه با تزیینات متفاوت در هرکدام؛
  • گنبدهای عظیم با روش‌های ابداعی به‌صورت دو پوسته پیوسته؛
  • نماهای موزون و تزیین شده در اطراف حیاط.

مسجد جامع اصفهان کجاست ؟

مسجد جامع اصفهان در میدان قیام، خیابان علامه مجلسی واقع شده است. به بیانی دیگر این مسجد در بخش قدیمی اصفهان، ضلع باختری خیابان هاتف و انتهای بازار بزرگ قرار دارد. به‌طور کلی به همان اندازه که میدان نقش جهان و عمارات تاریخی اطراف آن یادآور معماری و هنر دوران صفوی است، مسجد جمعه و محلات پیرامون آن افسانه زندگی در عهد سلجوقیان و روزگار پیش از آن را بیان می‌کند.

 

مسجد جامع اصفهان

آدرس مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان در میدان قیام، خیابان علامه مجلسی واقع شده است.
مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد امام اصفهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا